Platform over civiele techniek & infrastructuur
Betonconstructie Rottemerentunnel beschermd met brandwerende beplating
Promat levert niet alleen de brandwerende beplating, maar verzorgt ook de brandproeven, geeft technische ondersteuning waar nodig, maakt de legplannen en werkt de details uit.

Betonconstructie Rottemerentunnel beschermd met brandwerende beplating

De betonconstructie van de Rottemerentunnel in de A16 Rotterdam is volledig beschermd met een brandwerende beplating van Promat. De beplating PROMATECT®-T-FX werd op lengte geproduceerd waardoor het snijafval tot een minimum werd beperkt. Het minimale zaagafval dat vrijkwam, is door Promat opgehaald voor hergebruik. “Rijkswaterstaat wil in 2030 circulair werken, met dit product zijn wij daar nu al klaar voor”, zegt Frank van der Wal, Regional Tunnel Manager bij Promat.

Promat werd al in een vroeg stadium benaderd voor het uitvoeren van brandproeven op het betonmengsel dat gebruikt is in de tunnel. “Ieder betonmengsel is anders. De beplating is bedoeld om het grootste faalmechanisme van beton – het spatten of zelfs ontbinden als gevolg van een te hoge temperatuur – te voorkomen”, legt Frank uit. “Op basis daarvan wordt dus de dikte van de beplating bepaald. Dat heeft op dit project uiteindelijk geleid tot twee geslaagde proeven voor zowel de vereiste 60 minuten als 120 minuten brandwerende oplossing conform de RWS-brandcurve.”

De brandwerende beplating is bedoeld om het grootste faalmechanisme van beton – het spatten of zelfs ontbinden als gevolg van een te hoge temperatuur – te voorkomen.

Een duurzame keuze

In de Rottemerentunnel wordt voor het eerst in Nederland de Promatect T-FX toegepast. “De plaat wordt op lengte geproduceerd, variërend tussen de 2 en 3 meter. Op die manier is het zaagafval minimaal, dat wij overigens gratis ophalen en hergebruiken in nieuwe producten. Mits de constructie het toelaat, en dat was grotendeels het geval in deze tunnel, is het niet nodig om voegafdekkers te gebruiken. De thermische krimp van deze plaat is namelijk zeer beperkt. Dat scheelt weer een arbeidsgang.” De PROMATECT® T-FX-beplating vormt ook direct de eindafwerking. De wandbekleding wordt vervolgens gedeeltelijk voorzien van een KEIM-coating voor een betere lichtreflectie en goede afwasbaarheid. “Het gebruik van onze brandwerende beplating is dus in vele opzichten een uiterst duurzame keuze”, benadrukt Frank. “Zeker als je bedenkt dat het hier om enorme hoeveelheden gaat. In totaal is er in de tunnel voor meer dan 107.000 m2 aan plaatmateriaal verwerkt in diktes van overwegend 40 mm en 30 mm. Onze partner Kaefer stond in voor de montage aan de hand van het door ons opgestelde legplan.”

Promat levert dus niet alleen de brandwerende beplating, maar verzorgt ook de brandproeven, geeft technische ondersteuning waar nodig, maakt de legplannen en werkt de details uit. “Verder hebben we voor de Rottemerentunnel ook brandwerende doorvoering producten geleverd en getest volgens de RWS-brandcurve, alsmede producten voor het brandwerend beschermen van de stalen damwanden, segmentvoegen en een deel van de roostervloeren onder het leidingkanaal in het middentunnelkanaal”, zegt Frank tot besluit.   

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.