Platform over civiele techniek, ondergrondse infra, energie, bouwmaterieel & bouwmachines
17 miljoen kilogram CO2-reductie dankzij cementloze bestrating
Reduton als bermverharding in de gemeente Súdwest-Fryslân.

17 miljoen kilogram CO2-reductie dankzij cementloze bestrating

Voor gemeenten die hun bestratingsmaterialen willen verduurzamen, heeft v.d. Bosch Beton uit Almelo de oplossing: Reduton® cementloos beton. Dankzij de extreem lage CO2-uitstoot en MKI-score is dit een zeer interessante optie voor duurzame infraprojecten, van een eenvoudig trottoir tot groen parkeren aan toe. Berry Mullink van v.d. Bosch Beton vertelt waar en hoe Reduton ingezet wordt.

Van een grote gemeente als Rotterdam tot aan kleinere gemeenten als Twenterand, Hellendoorn, Dalfsen en Steenwijkerland. Zij hebben duurzaamheid op de agenda en kiezen voor de toepassing van Reduton bij onder meer de aanleg van fietspaden, voetgangerspaden en straten. “Reduton zien wij als het zogenaamde laaghangende fruit”, aldus Mullink. “Het is per direct beschikbaar, volledig gecertificeerd en 100% recyclebaar. Dat maakt het voor gemeenten en andere overheden relatief eenvoudig om te investeren in duurzame infraprojecten. Van de aanleg van een fietspad of voetgangerspad tot groene parkeerplaatsen en volledige wegen aan toe.”

KIWA-certificaat

Zeven jaar geleden, in 2016, investeerde v.d. Bosch Beton in een fabriek om beton op basis van geopolymeer beton, dus zonder cement te produceren. “We hebben daarvoor samen met de provincie Overijssel een half jaar lang een proef gedraaid om het te testen. Dit liep dusdanig naar wens dat we klaar waren om Reduton te produceren. Om de kwaliteit te borgen en aantoonbaar te maken, is het KIWA-gecertificeerd. Dit certificaat biedt de zekerheid dat Reduton voldoet aan de gangbare normen en dat tegelijkertijd een vergelijking met klassieke materialen mogelijk is.”

Op de Campus van de UT in Enschede is Reduton toegepast op de parkeerplaatsen.

Voordelen

Het belangrijkste verschil tussen Reduton en regulier beton is dat bij Reduton het cement vervangen is door geopolymeren. Voor deze betonsoort worden grondstoffen gebruikt die minder CO2-uitstoot veroorzaken dan traditioneel cementbeton. Daarnaast worden secundaire bouwstoffen als toeslagmaterialen gebruikt. “Hierdoor behalen we een extreme CO2-reductie tot wel 75% en zijn de milieukosten vele malen lager. De MKI is zo’n 60% lager dan van cementbeton. In de acht jaren dat we nu bezig zijn, hebben we aantoonbaar al 17 miljoen kilogram CO2 gereduceerd.” Naast deze twee belangrijke voordelen, zijn er nog een aantal aspecten die de toepassing van Reduton aantrekkelijk maken. Zo heeft het een langere levensduur, een hogere eindsterkte en is het volledig recyclebaar en kan het terug in de reguliere betonketen. 

Groen parkeren

Kijken we naar duurzame infraprojecten, dan gaat het niet alleen over duurzaam materiaal maar ook over bijvoorbeeld het klimaatadaptief inrichten van straten en wijken. Groen parkeren is daar onderdeel van.  V.d. Bosch Beton speelt hier actief op in samen met Park Positieve en AquaBase. “Parkeerplaatsen beslaan binnenstedelijk zo’n 15% van de openbare ruimte en kunnen relatief eenvoudig vergroend worden. Met de producten Flood Twin, Gradiënt en KAP Graselement bieden we een oplossing voor vergroening en infiltratie van hemelwater in stedelijk gebied. Regelmatig organiseren wij op onze locatie in Almelo kennisevents voor belangstellenden. Wil je meer weten over Reduton en/of over Groen Parkeren? Volg ons op LinkedIn, kijk op onze website en neem vooral contact op met ons.”   

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.