Platform over civiele techniek, ondergrondse infra, energie, bouwmaterieel & bouwmachines
Specialist in verkoop, verhuur en onderhoud van bouwwagens beweegt mee met de vraag vanuit de markt
Het kippers-trio dat Veldhuizen aan Van Berkel heeft geleverd.

Specialist in verkoop, verhuur en onderhoud van bouwwagens beweegt mee met de vraag vanuit de markt

Al bijna veertig jaar is Veldhuizen gespecialiseerd in verkoop, verhuur en onderhoud van aanhangwagens, opleggers, oprijwagens en trucks. De aanpassingen worden gedaan in de fabriek van Veldhuizen Wagenbouw.

Kippers-trio

“Onlangs hebben we een prachtig kippers-trio geleverd aan de Van Berkel Groep”, vervolgt Pieter Veldhuizen. Van Berkel Groep is een Brabants familiebedrijf dat zich onder meer bezighoudt met groen- en bouwstoffenrecycling en het produceren en verhandelen van bouwstoffen en bodemverbeteraars. Ook is het bedrijf actief in de aanleg, het onderhoud en dienstverlening op het gebied van landschap en infrastructuur en de containerlogistiek, waarbij het eigen overslagterminals heeft in Veghel, Cuijk en Oss. Voor het transport van grond, grind, sloopafval en andere losgestorte producten, zet het bedrijf sinds kort drie Mercedes-Benz Arocs kippers in.

Joop Steenbakker, chauffeur bij Van Berkel, is enthousiast over de nieuwe aanwinst.

Omvangrijke gevarieerde vloot

“De vloot van Van Berkel is even omvangrijk als gevarieerd”, weet Pieter Veldhuizen. “Zo zetten ze trekker met oplegger combinaties in met kippers, walking floor trailers en container opleggers. Daarnaast beschikt Van Berkel over een breed scala aan voertuigen met afzetsystemen, autolaadkranen en vaste kippers. De meest recente investering in de vloot zijn de drie Mercedes-Benz Arocs 10×8 kippers van het type 5051.”

Echte terreinbeulen

“Met de indrukwekkende 445/75R22,5 banden op beide voorassen en 24 inch wielen met 325/95 banden achter, zijn het echte terreinbeulen. Uitermate geschikt voor het zware werk”, volgens Pieter Veldhuizen. “Dankzij de hogere banden ontstaat een grote bodemvrijheid waardoor de voertuigen uitstekend uit de voeten kunnen in de zandbanen.”

Michel Vermeer, chauffeur bij Van Berkel, is erg tevreden over de prestaties van de Arocs.

Originele assen

De trucks -die oorspronkelijk als 8×8 trucks uit de fabriek rolden- zijn door Veldhuizen Wagenbouw voorzien van een gestuurde middelste liftas. “Hierdoor ontstaat een bijzonder hoog laadvermogen”, volgens Pieter Veldhuizen. “Het betreft hier een originele 10 tons fusee gestuurde as van Mercedes-Benz die op 8 ton gekeurd is. Voor deze configuratie is door de dealer af fabriek de 8×8 met een lagere wielbasis besteld en is er door Veldhuizen Wagenbouw een aangepaste brandstoftank gemonteerd. Verder zijn er aanpassingen verricht aan de vering van de voorassen en zijn er verschillende componenten verplaatst aan het chassis.”

Grote terreinvaardigheid en opvallend grote wendbaarheid

“Het resultaat is een kipper met een grote terreinvaardigheid en een opvallend grote wendbaarheid. De chauffeurs loven de draaicirkel van de trucks, ondanks de starre achterassen. Daarbij komt dat het door het elektrisch bekrachtigde ServoTwin stuursysteem bijzonder eenvoudig manoeuvreren is met de vijf-assige kippers.” Dat merken ook Michel Vermeer en Joop Steenbakkers. Beiden zijn chauffeur bij Van Berkel. Joop Steenbakkers: “Hij stuurt ontzettend licht, je kunt hem als het ware met één vinger besturen.” Michel Vermeer vult hem aan: “Dat maakt het voor ons een stuk makkelijker rijden op moeilijk begaanbaar terrein.” 

Van Berkel zet voor het transport van grond, grind, sloopafval en andere losgestorte producten sinds kort deze drie Mercedes-Benz Arocs kippers in.

Hoog laadvermogen

Dankzij de aanpassingen door Veldhuizen Wagenbouw zijn de beide aangedreven voorassen goed voor twee keer 11,5 ton, terwijl de beide achterassen ieder 9,5 ton op kenteken hebben. De middelste as voegt daar 8 ton aan toe, waardoor er een GVW van 50 ton ontstaat. “In combinatie met het lage eigen gewicht ontstaat hierdoor een hoog netto laadvermogen”, licht Pieter Veldhuizen toe. “En dat is gunstig voor Van Berkel, omdat er meer lading per rit vervoert kan worden.” 

Voordelen voor de chauffeur

De trucks -geleverd door Louwman Mercedes-Benz Veghel- zijn voorzien van de middellange Arocs cabine, die extra ruimte geeft aan de chauffeurs. “Door de extra ruimte voel je je een stuk vrijer en heb je een stuk meer opbergruimte”, vertelt Michel Vermeer. Verder zijn de trucks uitgerust met het geavanceerde Mirrorcam systeem van Mercedes-Benz. Joop Steenbakkers is erg te spreken over dit systeem: “Het zicht is een stuk beter, vooral bij slecht weer en in het donker. Spiegels kunnen vies worden, maar de camera’s blijven schoon en het zicht dus goed. Ook het zicht rondom de wagen is veel beter omdat de dode hoek een stuk kleiner is.” De geïsoleerde Hyva kippers met aluminium milieukleppen werden geleverd door Janssen Hydrauliek Service. Mercedes-Benz staat -naast de hoge wendbaarheid- bekend om het lage brandstofgebruik en is onderhoudsarm. Daarmee is het een uitermate
geschikte wagen voor bedrijven die werkzaam zijn in de GWW en in de afval- en recycling branche.

De trucks -die oorspronkelijk als 8×8 trucks uit de fabriek rolden- zijn door Veldhuizen Wagenbouw omgebouwd naar 10×8 kippers van het type 5051.

Tevens in de verhuur

Pieter Veldhuizen geeft tot slot aan dat dit type voertuig uit voorraad leverbaar is bij verkoop maar tevens in de verhuurafdeling beschikbaar is. “De truck is tevens als baggerdichte versie verkrijgbaar wanneer er slib of ander baggermateriaal vervoerd moet worden. Maar ook als een geïsoleerde versie voor asfaltbitumen transport. Zo heeft Veldhuizen voor elke specifieke klant of elk specifiek project een passende oplossing.”     

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.