Platform over civiele techniek, ondergrondse infra, energie, bouwmaterieel & bouwmachines
Wegenwijs

Wegenwijs

Een idee van een projectleider klonk in de zomer van 2019 nog als een utopie, maar een half jaar later werd deze innovatie werkelijkheid. De naam: Wegenwijs. Na een pilot in Noord-Holland volgt de eerste klant: A-Lanes A15 heeft Wegenwijs ingezet om het areaal te monitoren.

Hoe lang gaat een wegdek nog mee? Wanneer moet onderhoud of vernieuwing plaatsvinden? Weginspecties zijn nodig om antwoord te geven op deze vragen. Bij zo’n inspectie kijkt de inspecteur onder meer naar de mate van rafeling. Dit gebeurt grotendeels met beeldmateriaal en vaak is een wegafzetting onvermijdelijk.

Coen Smits, projectleider bij Unihorn / Strukton Civiel: ‘‘Bij het uitvoeren van inspecties vanaf beeldmateriaal is rafeling soms lastig te beoordelen. Dit ervoeren wij in 2019 bij een inspectie van een tweelaags ZOAB. Op beeld leek er geen rafeling te zijn, maar toen ik er met de auto overheen reed, hoorde ik wel degelijk een ander bandengeluid dan op de naastgelegen rijstroken. Dit was voor mij de voornaamste indicator dat er wel degelijk iets aan de hand was.”

Smits werkte een idee uit om rafeling te meten met sensoren en algoritmes in te zetten om de data door te vertalen in informatie. Met een proof of concept toonde hij aan dat de verschillende rafelingscategorieën uit geluidopnames zijn af te leiden. In de zomer van 2019 kreeg hij de kans om zijn idee binnen Strukton Civiel te pitchen. En met succes, want met het projectteam kreeg hij budget om het algoritme op te zetten en te trainen. “Daarna kwam alles in een stroomversnelling en werd de innovatie Wegenwijs geboren,” vertelt Smits.

Zo werkt Wegenwijs

Hoe werkt het? 

Wegenwijs meet met trillingssensoren in voertuigen en smartphones continu en op alle wegen de kwaliteit van de weg. De meetdata wordt ge-upload in de cloud, verwerkt en gepresenteerd op een online platform. Wegbeheerders kunnen dit platform raadplegen c.q. de informatie daarop gebruiken voor het opstellen en actualiseren van hun onderhoudsplanning en -budget.

De voordelen
• de wegkwaliteit wordt continu gemonitord, veranderingen in kwaliteit – door vergelijking van data in de tijd – worden direct zichtbaar
• Strukton Civiel met haar zusters en dochters beschikt over duizenden voertuigen die door heel Nederland rijden, zij vormen de basis voor de kwaliteitsregistratie
• wegbeheerders en privépersonen kunnen met hun voertuigen via de Wegenwijs-app direct meedoen aan de kwaliteitsregistratie

Stand van zaken 

Rafeling is meestal de maatgevende en minst voorspelbare schade. Daarom wordt de techniek nu eerst ontwikkeld voor rafelingdetectie. Met een proof of concept is vastgesteld dat het principe werkt. In 2020 is het systeem in staat rafeling in aard en omvang te bepalen. Aansluitend zal de techniek worden gebruikt voor het bepalen van andere schaden. Aanvullende methoden voor schadebepaling en andere relevante aspecten worden in de nabije toekomst opgenomen in Wegenwijs. Het resultaat Wegenwijs registreert continu de wegkwaliteit. Wegbeheerders krijgen op tijd alle info voor optimaal beheer van hun wegen. Iedereen kan meedoen met de dataverzameling. Dure inspecties en metingen zijn niet meer nodig.

Meer lezen over Wegenwijs?

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.