Platform over civiele techniek, ondergrondse infra, energie, bouwmaterieel & bouwmachines
Zorgen voor circulaire draagkracht
Terrastab in actie bij de fundering van een spoorbaan in Middelburg.

Zorgen voor circulaire draagkracht

Met een ervaring van twintig jaar, eigen ontwikkeld materieel en een schat aan data verzameld door het eigen laboratorium heeft Terrastab circulair en duurzaam in de genen. Directeur Anton Bunt vertelt hoe zijn bedrijf dit inpast bij grondverbetering en grondstabilisatie.

Terrastab is actief in de infra en rail en creëert draagkracht in de onderbanen en bij natuurlijke verhardingen bijvoorbeeld in duingebieden en bossen. Anton: “Onder grondverbetering verstaan we het brengen van draagkracht in de ondergrond. Onder gebouwen als alternatief voor heipalen, maar ook bij industrieterreinen, havengebieden, terminals en vliegvelden.”

Bindmiddel

“Het doel dat we ons in 2010 al stelden, past helemaal bij de huidige gang van zaken”, vindt Anton. “Alle aanwezige primaire grondstoffen worden gebruikt als nieuwe fundering in de onderbaan. Op deze manier werken we tussen 95 en 98% circulair. We hebben nauwelijks verplaatsingen van materialen en daardoor heeft onze werkwijze een minimaal effect op de uitstoot van stikstof en CO2. Een hele grote plus voor de MKI-waarde. Onze manier van werken geeft tevens grote voordelen voor de omgeving: minimale transportbewegingen, een lage uitstoot en het uitvoeren van renovaties in een kort tijdsbestek.”

Terrastab dacht er in 2013 over om met deze werkwijze te stoppen, de markt bleek er nog niet rijp voor. Maar anno 2023 geeft de vergaarde kennis een enorme voorsprong.

Stabilisatie aanbrengen op de fiets- en wandelpaden in het Amsterdamse Bos.

Engineering

“Onze machines zijn geschikt om op dik water grondverbetering toe te kunnen passen”, zegt Anton. “Werkzaamheden aan het spoor moeten altijd snel gebeuren. Na onze interventie rijden binnen 24 uur weer de treinen.”

“In ons eigen laboratorium wordt het type bindmiddel en de juiste dosering bepaald. Bij grondverbetering voegen we tussen de 2 en 5% van dit bindmiddel toe, bij grondstabilisatie kan dat wat meer zijn. In het geval van grondverbetering blijft de grond doorgraafbaar. Bij grondstabilisatie creëren we een stijve plaat die niet doorgraafbaar is. Dit wordt bijvoorbeeld toegepast onder asfalt. Door die stijve onderbaan kunnen we de asfaltdikte reduceren en zo verkleinen we ook de MKI-waarde.”   

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.