Platform over civiele techniek, ondergrondse infra, energie, bouwmaterieel & bouwmachines
Zeldzaam in de combinatie wegenbouw en railinfra
Als enige perronbouwer in Nederland brengt Van Ooijen Gouda de bestrating op een perron machinaal aan vanuit het spoor met vacuümtechniek.

Zeldzaam in de combinatie wegenbouw en railinfra

Van Ooijen Gouda is een niet-alledaagse infra-aannemer, want het bedrijf combineert de disciplines wegenbouw en railinfra onder één dak. En doet dat al bijna 70 jaar uiterst succesvol. Een gesprek met algemeen directeur Harmen Eijkelenboom over het ‘geheim’ van deze gouden combinatie.

“In de basis zien we de divisies wegenbouw en railinfra als gescheiden business units met eigen projectleiders en eigen mensen die een behoorlijke diversiteit aan projecten uitvoeren”, begint Harmen. “Op sommige projecten daarentegen, maken we dankbaar gebruik van elkaars expertise. Een mooi voorbeeld daarvan is de renovatie van een spoorwegemplacement in Nijmegen waarmee we binnenkort gaan starten. Hier gaan we acht serviceperrons vernieuwen en voorzien van nieuwe waterleidingen, stroomvoorzieningen, rioolafvoeren enz. De serviceperrons zelf zijn van asfalt en dit asfalt wordt vervangen door onze wegenbouwdivisie. Een mooie synergie. En zo gebeurt het ook wel eens dat we overwegen asfalteren voor ProRail, terwijl onze divisie railinfra gelijktijdig bezig is met de infrastructuur rondom het spoor.”

In de wegenbouw is Van Ooijen Gouda voornamelijk actief op projecten waar asfalt een onderdeel van is.

Railinfra

Werken aan het spoor zelf, dat doet Van Ooijen Gouda niet. “We verzorgen al het civiele werk rondom het spoor, feitelijk de wegenbouw rond het spoor”, verduidelijkt Harmen. “Denk dan aan het bouwen of vernieuwen van perrons, het aanleggen van schouwpaden, fietsenstallingen maken op voorpleinen van stations en het vernieuwen van emplacementen, inclusief het vervangen van alle kabels en leidingen. In hoofdzaak werken we rechtstreeks in opdracht van ProRail, maar het komt ook regelmatig voor dat we door spooraannemers worden ingeschakeld.” De orderportefeuille van Van Ooijen Gouda is behoorlijk goed gevuld. “Zo zijn we nu op Rotterdam Centraal zogenaamde break-units aan het bouwen die het vuile water van het schone water scheiden. Verder zijn we bezig met het opknappen van alle perrons op Den Haag Centraal en hebben meerjarige contracten voor het onderhoud van perrons in heel Nederland. Als het gaat om perronbouw, huizen we in de kopgroep van Nederland en zijn ook dé partij voor spoedklussen. Bij een ongeval zijn we in staat om de railinfrastructuur snel in ere te herstellen.”

Oog voor mens en milieu

In de wegenbouw is Van Ooijen Gouda voornamelijk actief op projecten waar asfalt een onderdeel van is. “Onze werkzaamheden bestaan uit het aanleggen en renoveren van wegen en terreinen. Soms doen we ook volledige reconstructies, waarbij we de bestrating, de fundering en het rioleringswerk meenemen. Ook vanuit de wegenbouwdivisie hebben we mooie en langlopende contracten met vaste opdrachtgevers. Zo verzorgen we onder andere het meerjarig onderhoud van alle defensieterreinen in Zuid-Nederland. Allemaal werkzaamheden in een hele bijzondere omgeving”, vindt Harmen die oog heeft voor mens en milieu. “We zijn apetrots op ons personeel en vormen een hecht team. Lange dienstverbanden zijn bij ons geen uitzondering. De afgelopen jaren hebben we al vier keer een 40-jarig jubileum gevierd. Daarnaast investeren we veel in duurzaam en ergonomisch materieel. Onze drie spoorkranen bijvoorbeeld zijn uniek in hun soort en enorm verzwaard. Als enige perronbouwer in Nederland brengen we de bestrating op een perron machinaal aan vanuit het spoor met vacuümtechniek. We rijden dus niet met minigravers over ons eigen werk. Dat bevordert de kwaliteit én de snelheid en is arbotechnisch ook nog eens veel beter. En zo maken we op vele fronten het verschil.”     

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.