Platform over civiele techniek & infrastructuur
Waterbouwconstructies van hoge kwaliteit
De loopbruggen zijn intussen al een klein jaar in gebruik, de steiger wordt volgens planning eind dit jaar opgeleverd door Beens Groep.

Waterbouwconstructies van hoge kwaliteit

In het Binnenspuikanaal van het sluizencomplex in IJmuiden wordt gebouwd aan de Selectieve Onttrekking, een inventieve constructie die zoutwater terugvoert naar zee. Omwille van dit project moeten bestaande afmeervoorzieningen en wachtplaatsen verplaatst worden naar de zuidzijde van het Noordzeekanaal. Daartoe realiseert Beens Groep in opdracht van Van Hattum en Blankevoort een drietal loopbruggen en een nieuwe steigerconstructie conform hoge kwaliteitsnormen. 

In eerste instantie zijn we gevraagd om een aanbieding te maken voor de steiger, begint Peter Melis, bedrijfsleider bij Beens Groep. “Na gunning kwam vrijwel direct een vervolgopdracht voor het realiseren en installeren van drie loopbruggen. En daar was bovendien enige haast bij geboden, omdat het mee moest in de fasering.” De loopbruggen verbinden de nieuwe afmeerplaatsen van de beroepsvaart met het vaste land, terwijl de steiger is bedoeld als afmeerlocatie van de werkschepen van de Rijksrederij, onderdeel van Rijkswaterstaat. Deze schepen liggen nu aan een tijdelijke locatie afgemeerd.

Door die goede voorbereiding nam de montage van de loopbruggen slechts drie weken in beslag.

Van ontwerp tot uitvoering

Beens Groep is verantwoordelijk voor zowel het ontwerp, de productie als de montage van de stalen waterbouwkundige constructies. “Van de loopbruggen was reeds een Voorlopig Ontwerp beschikbaar, van de steiger alleen de functionele eisen”, zegt Maarten Vos, werkvoorbereider bij Beens Groep. “Vanwege de hoge eisen hebben we veel aandacht besteed aan het ontwerp door het zodanig aan te vliegen dat de werkzaamheden buiten tot een minimum beperkt blijven. Er wordt dan ook volop geprefabriceerd. De loopbruggen van elk 25 meter lengte (en 1,5 meter breed) zijn reeds gemonteerd en in zijn geheel geassembleerd en gecoat in de fabriek. Ze zijn kant-en-klaar aangeleverd op het project en konden op die manier direct op de eerder door ons aangebrachte buispalen en onderconstructie gemonteerd worden. Door die goede voorbereiding nam de montage slechts drie weken in beslag.”

De steigerconstructie is best wel een hoogstandje voor wat betreft opbouw en maatvoering, te meer omdat de constructie ook nog eens volledig demontabel wordt uitgevoerd.

Demontabel

De steigerconstructie is aanzienlijk complexer van aard. De steiger is 100 meter lang, 4 meter breed en beschikt over een plateau waar een autolaadkraan op moet kunnen afstempelen. “Het is best wel een hoogstandje voor wat betreft opbouw en maatvoering, te meer omdat de constructie ook nog eens volledig demontabel wordt uitgevoerd”, stelt Peter. “Dat laatste was een aanvullende eis vanuit Rijkswaterstaat, zowel met het oog op circulariteit als bij een eventuele aanvaring waarbij slechts een sectie vervangen hoeft te worden.” Vanwege dat demontabele karakter heeft Beens Groep het aantal lasverbindingen beperkt. Maarten: “Toch wordt er nog wel gelast in het werk. Vooral om de toleranties van de eerder door ons aangebrachte 33 buispalen op te vangen. Dat doen we met een overmaatse flens die in het werk wordt afgelast.”

Voor de bouw van de steiger zet Beens Groep diens grootste ponton met 110-tons kraan en grootste werkschip in.

Hoge kwaliteit 

De steiger is uitermate slank van vorm. “Dat komt door de unieke onderbouwconstructie”, weet Peter. “Normaal stapel je de dwars- en langsbalken op elkaar, hier zijn ze in elkaar geïntegreerd.” Maarten vult aan: “Verder maken we gebruik van speciale ‘looproosters’ van 10 centimeter hoog op het gedeelte waar de autolaadkraan moet kunnen afstempelen. Het langsgedeelte waar de autolaadkraan niet komt, wordt uitgevoerd met roosters van 5 centimeter, maar ook die kunnen met gemak het gewicht van een auto dragen.” Aan de gehele constructie van zowel de steiger als de loopbruggen liggen hoge kwaliteitsnormen ten grondslag, waaronder 1.4 van de Richtlijnen Ontwerp Kunstwerken (ROK).

De steiger is als een bouwpakket in vijftien genummerde secties aangevoerd naar IJmuiden. “De montage lijkt misschien een simpel ‘klusje’, maar is het verre van”, zegt Richard de Boer, uitvoerder bij Beens Groep. “We zetten hiervoor ons grootste ponton met 110-tons kraan en grootste werkschip in. Het vraagt om een uitgekiend samenspel tussen mens en machine. Na het monteren van de secties, leggen we alle nutsvoorzieningen aan op de steiger en realiseren een kleine opslagruimte annex werkplaats ten behoeve van de werkschepen van Rijkswaterstaat.” De loopbruggen zijn intussen al een klein jaar in gebruik, de steiger wordt volgens planning eind dit jaar opgeleverd door Beens Groep.   

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.