Platform over civiele techniek, ondergrondse infra, energie, bouwmaterieel & bouwmachines
Tijdelijke bruggen in en over de A9 waarborgen mobiliteit
Met het nieuwe JSB4-brugsysteem van Janson Bridging is in Amstelveen de grootste tijdelijke snelwegbrug van Europa gebouwd.

Tijdelijke bruggen in en over de A9 waarborgen mobiliteit

De wegverbreding van de A9 tussen Badhoevedorp en Holendrecht van Rijkswaterstaat is op zich al een iconisch project, zeker ook voor Janson Bridging. Met maar liefst acht tijdelijke bruggen, waarvan vier in de snelweg is het voor de Nederlandse divisie het grootste verhuurproject ooit. Daarnaast heeft het project ook nog diverse primeurs. Zo wordt hier voor het eerst het gloednieuwe JSB4-brugsysteem toegepast én wordt er vlak naast het stadshart van Amstelveen de grootste tijdelijke snelwegbrug ooit gebouwd.

Een aanvraag vanuit bouwconsortium VeenIX voor acht tijdelijke bruggen betekende ook voor Janson Bridging Nederland even schakelen, erkent Abdelhakim el Harchaoui, Projectmanager bij Janson Bridging Nederland. “Het gaat om vier bruggen in de gecreëerde bypass van de snelweg en nog eens vier bruggen over de snelweg heen. De bruggen over de snelweg zijn verschillend van type en uitvoering. Twee bruggen zijn uitsluitend bedoeld voor voetgangers en fietsers en twee voor gecombineerd verkeer. De acht tijdelijke bruggen zijn allemaal verschillend qua vorm, lengte en overspanning. Ook zijn ze samengesteld uit verschillende brugsystemen, variërend van balkbrugsystemen zoals het type JSK en plaatliggerbrugsystemen JSB1, JSB2 en de gloednieuwe JSB4.”

Het JSB-4 systeem is een stuk sterker en beter bestand tegen vermoeiing als gevolg van de zware en grote hoeveelheid verkeersbewegingen.

Monitoring op verkeersbelastingen

Janson Bridging beschikt over een eigen engineeringsafdeling, eigen projectleiders en eigen monteurs. “We hebben alles in huis om een dergelijk complex traject snel en efficiënt op te pakken”, zegt Marcel van Fessem, General Manager bij Janson Bridging Nederland. “De lijntjes tussen Janson en VeenIX zijn dan ook heel kort. Daarnaast beschikken we over een enorme voorraad, en dat was absoluut een pre, gezien het korte tijdsbestek waarin alles gerealiseerd moest worden. Wel is voor dit project, mede gevoed door vragen vanuit andere Europese landen, ons nieuwe JSB4-brugsysteem versneld ontwikkeld. De JSB-4 is een doorontwikkeling van de bestaande JSB-systemen, waarbij de aandacht is uitgegaan naar een ontwikkeling specifiek voor snelwegtoepassingen. Hierdoor is het JSB-4 systeem een stuk sterker en beter bestand tegen vermoeiing als gevolg van de zware en grote hoeveelheid verkeersbewegingen. De tijdelijke brug wordt voortdurend gemonitord op (zware) verkeersbewegingen om de impact van verkeersbewegingen op de brugelementen inzichtelijk te maken. Met deze informatie kunnen we rekenkundig aantonen dat de brug voldoende sterk is voor de resterende periode of voor inzet in vervolgprojecten.” Tijdens het ontwerp van het systeem is volgens Van Fessem ook speciale aandacht uitgegaan naar het geluid wat een brug produceert. “Het resultaat is dat het vernieuwde JSB-4 ontwerp significant stiller is dan andere systemen.”

Met het nieuwe JSB4-brugsysteem is in Amstelveen de grootste tijdelijke snelwegbrug van Europa gebouwd. “Met een lengte van 94,5 meter en een breedte van 32,5 meter is het bijna een voetbalveld”, schetst El Harchaoui. “Deze brug bestaat overigens uit drie overspanningen met elk een lengte van 31,5 meter. De langste (en zwaarste) elementen zijn toegepast in een tijdelijke brug van 81 bij 12,5 meter die bestaat uit slechts twee vrije overspanningen van 40,5 meter.” Van Fessem vult aan: “Door ons modulaire concept kunnen we met standaard modules maatwerk leveren. En dat is hier goed gelukt. Natuurlijk zijn er ontzettend veel variabelen en raakvlakken die we moeten managen, maar dat doen we samen met VeenIX.”     

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.