Platform over civiele techniek, ondergrondse infra, energie, bouwmaterieel & bouwmachines
Specialist in technisch uitdagende projecten
Voor het verbreden van de A9 tussen Badhoevedorp en Holendrecht worden diverse kunstwerken gesloopt.

Specialist in technisch uitdagende projecten

Bouwconsortium VeenIX, een samenwerkingsverband tussen PGGM en FCC, is verantwoordelijk voor het ontwerpen, bouwen, voorfinancieren en 14 jaar onderhouden van de A9 tussen Badhoevedorp en Holendrecht. Voor de Spaanse hoofdaannemer FCC Construcción is dit het eerste project in Nederland en direct ook één van de meest uitdagende in zijn wereldwijde portfolio. Een gesprek met projectdirecteur Raúl Hortal Alonso en projectmanager Angel Rodríguez Legaretta. 

Projectdirecteur Raúl Hortal Alonso.

FCC Construcción is gespecialiseerd in het realiseren van grootschalige infrastructurele projecten. Het bedrijf heeft een wereldwijde scope en is met 20.000 medewerkers in meer dan 25 landen actief. “Momenteel ligt onze focus op Noord-Amerika, Canada, West-Europa, het Midden-Oosten en Australië”, zegt Hortal Alonso. “Specifiek voor Europa zijn we vooral bezig om onze positie te versterken in de Benelux en Groot-Brittannië. In België hebben we recent een mooi project afgerond (Gevangenis van Haren) en nu zijn we bezig met tenderen voor andere projecten in België en ook opnieuw in Nederland.”

Elk deelgebied heeft zo zijn specifieke uitdagingen.

Geavanceerde infrastructuur

De infrastructuur in Nederland behoort tot de meest geavanceerde ter wereld, vindt Hortal Alonso. “Daarnaast is het vanuit bedrijfsperspectief voor ons volkomen veilig om hier onze nek uit te steken. Zowel juridisch als financieel is alles tot in de puntjes geregeld. Al die zaken komen samen in het A9-project dat zich kenmerkt door vele karakteristieke elementen, zoals de locatie met beperkte ruimte, de slappe bodemgesteldheid, de sloop en bouw van vele kunstwerken en de bouw van een verdiepte ligging dwars door Amstelveen. Typisch een project waar wij als FCC onze toegevoegde waarde kunnen laten zien. We zijn gewend om ons aan te passen aan lokale omstandigheden en zijn wereldwijd actief op projecten die allesbehalve conventioneel zijn.”

De Schipholbrug wordt aan weerszijden verbreed.

Deelgebieden

En allesbehalve conventioneel is de wegverbreding van de A9 tussen Badhoevedorp en Holendrecht. Ook de start van het project overigens in januari 2020, net voor de corona lockdown in maart dat jaar. “Het was behoorlijk uitdagend om in een voor ons onbekend land vanaf scratch een compleet nieuwe organisatie op te bouwen, volledig op afstand”, erkent Hortal Alonso. “Door de lockdown was iedereen thuis aan het werk. Dat had grote impact op vooral de ontwerpfase, maar ook dat hebben we uiteindelijk gemanaged, weliswaar met een lichte vertraging op de planning voor het middendeel.” Het project is namelijk opgesplitst in drie deelprojecten: oost, midden en west. “Elk deelgebied heeft zo zijn specifieke uitdagingen, maar overall is de slappe ondergrond toch wel het meest uitdagende”, zegt Rodríguez Legaretta. “Dat hebben we niet eerder meegemaakt in andere landen. Ook redelijk uniek is dat de A9 zoveel mogelijk beschikbaar blijft voor verkeer, weliswaar via bypasses, maar dat geeft de nodige beperkingen qua bouwruimte.”

Projectmanager Angel Rodríguez Legaretta.

Milieukostenindicator

En over bijzonderheden gesproken, Rodríguez Legaretta prijst de aandacht voor het milieu bij het omvangrijke infraproject. “Nederland loopt absoluut voorop als het gaat om de circulaire economie, zeker als we het vergelijken met al onze andere projecten wereldwijd. We hebben niet eerder zo’n aanpak gezien.” Hij doelt op de Milieukostenindicator, ook wel de MKI genoemd, een single-score indicator uitgedrukt in euro’s, die de schaduwkosten van het project aantoont. “Deze milieudoelstellingen zijn belangrijk voor Nederland, maar de lessen die we hier gezamenlijk leren nemen we ook mee naar andere projecten. Het sterkt onze positie als bedrijf.” 

Zo’n omvangrijk project als de A9 maakt FCC Construcción natuurlijk niet alleen. “Vanuit FCC zijn we met zestig medewerkers actief op het project, maar we maken ook dankbaar gebruik van de expertise van lokale marktpartijen”, zegt Hortal Alonso. “We zijn als het ware een integrator die de beste keuzes maakt voor het project. We hebben in die zin geen beperkingen en staan open voor een samenwerking met alle soorten bedrijven en culturen.” Ook op dat gebied is de A9 een internationaal project, want er zijn meer dan tien nationaliteiten werkzaam op en rond het project. Volgens Hortal Alonso verloopt de uitvoering gestaag en volgens planning. 

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.