Platform over civiele techniek, ondergrondse infra, energie, bouwmaterieel & bouwmachines
Projectspecifieke A-frame dredger ingezet bij de bouw van een parkeergarage onder de Singelgracht in Amsterdam
De A-frame dredger van Bell Dredging die wordt ingezet bij de bouw van een parkeergarage onder de Singelgracht in Amsterdam.

Projectspecifieke A-frame dredger ingezet bij de bouw van een parkeergarage onder de Singelgracht in Amsterdam

Pal onder de Singelgracht, in het centrum van Amsterdam, bouwt Mobilis in opdracht van de gemeente Amsterdam aan een ondergrondse parkeergarage: de Singelgrachtgarage-Marnix. Een ambitieus project waarbij Voorbij Funderingstechniek is gevraagd de fundering te realiseren. 

Bij het aanbrengen van de groutankers op de bodem van de Singelgracht komt grout vrij dat uiteraard verwijderd moet worden. Hiervoor is Bell Dredging ingeschakeld. “Na een proef van een week, waarin wij met behulp van een zelfontwikkelde A-frame dredger hebben laten zien dat we op deze manier in staat zijn het grout te verwijderen, kregen we de definitieve opdracht”, vertelt Luca Stoop, rental manager bij Bell Dredging.

Bell 100 baggerpomp met flat barge head voordat hij wordt neergelaten in de gracht.

Zelfvoorzienende A-frame dredger

“In slechts drie weken tijd hebben wij een compleet autonome A-frame dredger ontwikkeld voor dit project. Deze bestaat uit drie pontons waar in het midden voorop het A-frame staat waar onze Bell 100 baggerpomp aan hangt. Ook het power pack (voor de aandrijving van de pomp) en de water jet pomp (om het materiaal los te jetten van de bodem) bevinden zich op de pontons. Er is slechts één operator nodig om de dredger te besturen.” Stoop legt uit dat de dredger in het water ligt en met een draad vanuit elke hoek vast aan de damwanden bevestigd zit, waardoor de dredger zich als een schaatsenrijder op het water kan voortbewegen.

Binnenstedelijke uitdagingen

“Door middel van kabels laten we de pomp zakken en wordt het materiaal snel en efficiënt van de bodem weggezogen, zonder de groutankers daarbij te beschadigen.” Bell Dredging stort vervolgens het vrijgekomen materiaal in beunbakken (te water) die met behulp van duwboten naar de loslocatie worden gevaren. “Minder hinder, minder transport en beter voor het milieu: belangrijke factoren bij een binnenstedelijk project en voor de gemeente Amsterdam.” Stoop besluit: “We zijn er trots op dat we snel en adequaat hebben gereageerd op de vraag en projectspecifieke oplossingen hebben aangedragen en zo een mooie bijdrage leveren aan dit fantastische project in Amsterdam.”     

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.