Platform over civiele techniek, ondergrondse infra, energie, bouwmateriaal & bouwmachines
Op weg naar duurzaam asfalt
Vermeulen Groep werkt in samenwerking met partners aan de ontwikkeling van duurzame asfaltalternatieven, zoals Harsfalt, Grasfalt en Lynpave.

Op weg naar duurzaam asfalt

In bijna vijf decennia is Vermeulen Groep uitgegroeid tot dé integraal specialist in de aanleg, het beheer en duurzaam onderhoud van de infrastructuur binnen de openbare ruimte. Daar hoort ook onderhoud aan het wegennet bij. Bij Vermeulen Groep vormt verduurzamen de rode draad in de bedrijfsvoering. Asfalt is een materiaalsoort waar in dat kader nog een hoop stappen kunnen worden gezet.  Daarom werkt Vermeulen Groep in samenwerking met partners aan de ontwikkeling van duurzame alternatieven, zoals Harsfalt, Grasfalt en Lynpave.

Vermeulen Groep is al vele jaren een vaste partner van Rijkswaterstaat, provincies, gemeenten en waterschappen. “We zijn een onderhoudsaannemer gespecialiseerd in onder meer markeringen, groen, geleiderail, verkeerstechniek, incidentmanagement, geluidsschermen, gladheidsbestrijding, asfalt en assetmanagement”, zegt commercieel directeur Sophia van Bakel. “We nemen onze verantwoordelijkheid en investeren in duurzame oplossingen om in 2030 klimaatneutraal te werken aan de Nederlandse wegen. Het verduurzamen van asfalt vormt daarin een belangrijke pijler.”

Harsfalt

Harsfalt is één van de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van duurzaam asfalt dat bijdraagt aan de reductie van het gebruik van fossiele grondstoffen. “In dit type asfalt wordt het bitumen uit ruwe aardolie 100% vervangen door een biologisch bindmiddel”, legt Van Bakel uit. “Het bindmiddel bevat een mix van biologische oliën, hars en lignine uit Olifantsgras.” Vermeulen Groep heeft Harsfalt samen met Mourik Infra, NTP, Versluys Groep en ReintenInfra ontwikkeld. Esha en Miscancell leveren de grondstoffen. “Met deze partijen zijn we aangesloten bij het Asfalt Kennis Centrum dat het onderzoek en de monitoring verzorgt. In augustus 2022 hebben we namelijk de eerste twee proefvakken met Harsfalt aangebracht in de gemeenten Assen en Oude IJsselstreek. Deze proefvakken worden vier jaar lang gemonitord op onder andere het verouderingsgedrag.”

In bijna vijf decennia is Vermeulen Groep uitgegroeid tot dé integraal specialist in de aanleg, het beheer en duurzaam onderhoud van de infrastructuur binnen de openbare ruimte.

Grasfalt

Naast Harsfalt is er nog een ander type duurzaam asfalt, genaamd Grasfalt. “Ook dit is weer een gezamenlijke ontwikkeling met partijen die verbonden zijn aan het Asfalt Kennis Centrum, waaronder Miscancell en NTP”, zegt Van Bakel. “Bij Grasfalt wordt 50% van het fossiele bitumen vervangen door lignine uit Olifantsgras. Het resulteert in een duurzame én geluidsreducerende deklaag. Duurzaam vanwege de CO2-opname door het Olifantsgras en een lagere productietemperatuur van het asfalt. Ook hiervan hebben we inmiddels een proefvak aangebracht, en wel op de Abram van Rijckevorselweg in de gemeente Capelle aan den IJssel. Het Asfalt Kennis Centrum zorgt wederom voor de monitoring de komende jaren.” 

Lynpave

Behalve het elimineren van fossiele bitumen valt er ook nog veel milieuwinst te behalen met het verlagen van de temperatuur waarop het asfalt wordt gedraaid. Ook hier wordt door Vermeulen Groep aan gewerkt. Van Bakel: “Samen met het AKC  hebben we Lynpave ontwikkeld, een toevoeging aan het asfaltmengsel waardoor het op een lagere temperatuur kan worden geproduceerd. En dat zorgt voor een forse CO2-reductie. In opdracht van Provincie Zuid-Holland kreeg Vermeulen Groep de taak om duurzaam het Groot onderhoud aan de provinciale weg N207C Gouda-Boskoop in te steken. Er werd 4.000 ton Lynpave® asfalt aangebracht. Het tracé ligt er vooralsnog keurig bij, maar wordt de komende jaren uiteraard uitvoerig gemonitord.”

Vermeulen Groep investeert fors in het elektrificeren van het wagen- en machinepark, zoals deze elektrische stroomwals.

Verschillende eigenschappen

Het feit dat Vermeulen Groep inzet op de ontwikkeling van meerdere typen duurzaam asfalt heeft alles te maken met de eigenschappen. “Je kunt niet met één type asfalt uit de voeten”, erkent Van Bakel. “Het huidige Nederlandse wegennet bestaat ook uit vele verschillende varianten. Afhankelijk van de locatie, situatie en verkeersintensiteit worden eigenschappen als geluidsreductie, waterdoorlaatbaarheid of een bepaald type steenslag gevraagd.”

Met de duurzame asfaltsoorten en additieven zorgen we ervoor dat de milieubelasting van asfalt aanzienlijk wordt gereduceerd, resumeert Van Bakel. “De eerste resultaten zijn alvast veelbelovend. Daarnaast zetten we uiteraard ook bij onze andere specialismen hoog in op duurzaamheid en circulariteit. Zo zijn we nu bezig met de verdere ontwikkeling van het Groene Hart Waterstof-project. Een machine die van bermgras en snoeiafval elektriciteit, biochar (een bodemverbeteraar) en uiteindelijk waterstof maakt. Ook investeren we fors in het elektrificeren van ons wagen- en machinepark. Op alle fronten staat duurzaamheid dus bovenaan de agenda.”   

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.