Platform over civiele techniek & infrastructuur
Wegenbouw & Rail

Onafhankelijke duurzame stroomvoorziening op elke plek

Robert Jan Feijen, directeur Mobilis, draagt de e-CO2tainer officieel over aan Jeroen Ritzer-van Dinther (Electure).

Tekst | Jan Mol

Beeld | Mobilis

11 februari 2022 Leestijd 6 minuten

Deel dit artikel

In dit magazine heeft u in januari 2020 al kennis kunnen maken met het resultaat van een revolutionair idee, ontstaan bij Mobilis. In een interview vertelde de ‘geestelijk vader’ van de e-CO2tainer, Jeroen Ritzer-van Dinther, uitgebreid over de oplossing die Mobilis had gevonden voor onafhankelijke, mobiele stroomvoorziening. Een idee dat toen net het levenslicht had gezien, wordt nu actief ingezet door bouwconsortium De Groene Boog. We hebben het genoegen om Ritzer-van Dinther opnieuw te mogen spreken, ditmaal over een duurzame oplossing die volwassen geworden is.

‘Power uit een container’

“De e-CO2tainer is doorontwikkeld tot een volledig inzetbare oplossing voor het verschaffen van duurzame energie op iedere plek”, zegt Ritzer-van Dinther. “Na de introductie destijds, bij Mobilis, hebben we niet stilgezeten en heb ik van de e-CO2tainer mijn eigen tak van sport mogen maken. Daarvoor is het bedrijf Electure in het leven geroepen. Het eindresultaat mag er zijn: we spreken over een container van 6 x 2,5 x 2,5 meter die volgepakt zit met energietechnologie. Zo treffen we aan boord een aggregaat aan dat functioneert op HVO 100, de schone biobrandstof waar De Groene Boog voor gekozen heeft. Verder bevindt zich in de container een indrukwekkende batterij aan LFD-accu’s, naast alle elektronica die alles aanstuurt en de communicatie met de buitenwereld verzorgt. Het is ‘power uit een container’ en nog schoon ook.”

Eerste Euro 5 gecertificeerde HVO-generator

De generator aan boord van de e-CO2tainer is het eerste Euro 5 gecertificeerde HVO-aggregaat ter wereld. “Daar zijn we trots op. Naast de generator hebben we accu’s aan boord die samen goed zijn voor 240 kWh aan stroom. Aan de buitenkant van de container is een deur aangebracht voor de aannemer, die toegang verschaft tot een display met tal van monitoringsfuncties en contactgegevens. Ook aan de buitenzijde van de container: een 380 V 3-fasen netaansluiting. Met deze aansluiting zijn de accu’s op te laden en kan er bijgesprongen worden door het net als er piekverbruik is. Uitgaande power wordt geregeld via CEE-stekkers, 380 V, 1 x 125 Ampère en 2 x 63 Ampère. Daar kun je alles op aansluiten waar stroom naartoe moet. Dat kan een ‘verdeel paddenstoel’ zijn op de bouw, maar ook elektrisch aangedreven materieel en voertuigen. We kunnen instellen welke power outlet prioriteit heeft.

Bediening via een handige app

Het in- en uitschakelen van de e-CO2tainer gebeurt handig via een app. “Dat doen we op afstand, wel is het zo dat dit de ‘achterkant’ van het systeem is, alleen wij hebben toegang”, legt Ritzer-van Dinther uit. Ten tijde van dit schrijven is er één e-CO2tainer reeds actief, in deelgebied 1 van het project, waar hij de bouwplaats van stroom voorziet. In totaal zijn er 5 e-CO2tainers gepland voor De Groene Boog. Duurzaamheid komt niet alleen van de inzet van HVO als brandstof of het gebruik van accu’s, maar ook van slim energiebeheer. Ritzer-van Dinther licht toe: “Bij ‘normale’ dieselaggregaten is het zo dat deze continu in bedrijf zijn, ook wanneer er geen stroom afgenomen wordt. Dat veroorzaakt veel uitstoot van CO2 en fijnstof. De e-CO2tainer laat zijn aggregaat alleen draaien wanneer het echt nodig is, bij off-grid gebruik loopt alles over de batterijen namelijk. Staat hij on-grid, dus aan het vaste net gekoppeld, dan kijken we naar de relatie tussen power input en power output. Zo kunnen we de e-CO2tainer altijd op een zo efficiënt mogelijke manier inzetten.”

Een rekensom

“Een e-CO2tainer kent hogere vaste kosten (aanschaf), maar lagere variabele kosten (verbruik). Een dieselaggregaat ‘oude stijl’ koop je voor minder, maar het verbruik ligt vele malen hoger. Ook de combinatie van de e-CO2tainer en een netaansluiting maakt hem interessant als het gaat om variabele kosten en duurzaamheid. Een win-win situatie dus. Ik geloof heilig in de e-CO2tainer als het gaat om TCO (total cost of ownership).”

De e-CO2tainer is een echt ‘TBI-kindje’ volgens Ritzer-van Dinther. “Bij Mobilis ontwikkeld destijds en nu gebouwd door ons zusterbedrijf Eekels. Mooi om te zien hoe dit concept doorontwikkeld is tot een in de praktijk inzetbare oplossing!”     

Nieuwsbrief

Meld u aan om nieuws & updates te ontvangen.

Contact

Frank Wekking

Projectmanager

Meer online zichtbaarheid creëren via Grond/Weg/Waterbouw? Neem contact met mij op.

0%

    Stuur ons een bericht