Platform over civiele techniek, ondergrondse infra, energie, bouwmaterieel & bouwmachines
Isolatie voor de Dutch Grand Prix Lounge op Zandvoort

Isolatie voor de Dutch Grand Prix Lounge op Zandvoort

Door de pandemie ging de Grote Prijs van Nederland niet door, maar dit jaar is er een herkansing. Intussen ligt de baan klaar voor gebruik en zijn alle werkzaamheden rondom de baan afgerond. Zo ook de Dutch Grand Prix lounge, gebouwd op een kunstmatige duin midden in het circuit.

Vorig jaar werd er met man en macht gewerkt om alle werkzaamheden voor de Formule 1 Dutch Grand Prix op tijd klaar te hebben. Door de pandemie ging de Grote Prijs van Nederland niet door, maar dit jaar is er een herkansing. Intussen ligt de baan klaar voor gebruik en zijn alle werkzaamheden rondom de baan afgerond. Zo ook de Dutch Grand Prix lounge, gebouwd op een kunstmatige duin midden in het circuit.

Mooi en uitdagend circuit In maart 2020 werd er nog op alle plekken aan de baan gewerkt. Nadat de meer dan honderd aanpassingen waren doorgevoerd, noemde sportief directeur Jan Lammers de baan ‘het mooiste en meest uitdagende circuit van Europa, misschien wel van de wereld’. De meest ingrijpende verbouwingen zijn in de Hugenholtzbocht en de Arie Luyendijkbocht uitgevoerd. Hiervoor is het circuit omgebouwd en het wegdek opnieuw gelegd. Dit zijn zogenaamde kombochten die bijvoorbeeld ook in de Indycar-races in Indianapolis en Daytona voorkomen. Geen enkel Formule 1-circuit heeft zo’n hellend oplopende bocht, laat staan twee. Het biedt extra inhaalmogelijkheden en zal de Nederlandse Grand Prix op Zandvoort uniek maken.

Bekende aannemer

Langs de baan is ook volop gewerkt, onder meer aan de Dutch Grand Prix Lounge, waarvoor een strandpaviljoen is aangekocht. Het paviljoen is zorgvuldig gedemonteerd en weer opgebouwd op een kunstmatig aangelegde duin bij de Rob Slotemakerbocht. Het biedt onder meer uitzicht op het spectaculaire Scheivlak. De lounge is winterhard gemaakt door het bedrijf van Jeroen Swart, die geen onbekende is op het circuit, en heeft al meerdere opdrachten uitgevoerd. Zo heeft het bedrijf het kantorencomplex verbouwd en de tijdwaarnemings-toren en traforuimte vernieuwd. Het bedrijf treedt op als hoofdaannemer, voert het timmerwerk uit en schakelt voor de overige werkzaamheden lokale ondernemers in.

Het paviljoen

Het uiterlijk van het paviljoen is niet veranderd. Deze blijft in ieder geval vijf jaar staan en wordt ook ingezet bij andere evenementen. De werkzaamheden van Jeroen Swart’s bouwbedrijf bestaan voornamelijk uit het isoleren van de wanden en het dak. Hiervoor is gebruik gemaakt van PIR isolatie, in combinatie met plaatmaterialen voor exterieur. Ook worden de wanden opnieuw geïsoleerd. Deze bestaan voor het grootste deel uit glas, welke zijn vervangen door dubbele beglazing. De grootste klus is het isoleren van het dak, welke uit maar liefst 1.150 m2 bestaat. Na het demonteren van het paviljoen is de bestaande dakbedekking keurig genummerd opgeslagen, zodat het na het isoleren weer efficiënt aangebracht kon worden. Voor het monteren van de PIR-isolatieplaten is eerst dampremmende folie aangebracht. Daarna zijn de platen met houtschroeven en drukverdeelplaatjes op de balklaag geschroefd.

De Dutch Grand Prix Lounge heeft inmiddels een capaciteit tot negenhonderd personen.

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.