“Een toonaangevende leverancier van milieuvriendelijke en circulaire funderingsoplossingen die een positieve impact heeft op onze wereld, dat is wat de Dieseko Group wil zijn”, vertelt Douwe Feenstra, marketing manager bij de in Sliedrecht gevestigde funderingsspecialist. “De met BAM Infra Nederland ontwikkelde Woltman 90DR-e elektrisch aangedreven funderingsmachine is daar één van de voorbeelden van.”
En wat voor een voorbeeld. De conventionele – dieselaangedreven – 90DR is al een tijd de bestverkochte funderingsmachine van Woltman, dat sinds 2016 onderdeel is van Dieseko Group. “Onze klanten worden echter steeds vaker geconfronteerd met steeds strengere eisen op het gebied van uitstoot, geluid en trillingen”, legt Douwe uit. “In BAM vonden we een launching customer die bereid was te investeren in een elektrische machine.”
“Klopt”, zegt Jan Kardux, manager Funderingstechnieken bij BAM Infra Nederland. “Op steeds meer plekken verlangen opdrachtgevers van ons dat we emissieloos werken. Maar een elektrische funderingsmachine met dezelfde capaciteiten als de 90DR van Woltman bestond niet. En dus zijn we samen om tafel gaan zitten.”
Belangrijkste eis van BAM was een elektrisch aangedreven funderingsmachine die minstens hetzelfde kan als de conventionele machine. “En hij moest binnen één jaar kunnen draaien”, voegt Jan toe. “Want we wilden hem op een werk op Schiphol kunnen inzetten. En dat is gelukt. Dit voorjaar heeft de 90DR-e daar naar volle tevredenheid gedraaid en ondertussen zetten we hem in op een opdracht in Rotterdam. Ook daar was de eis dat we emissieloos kunnen funderen.”
De Woltman 90DR-e, die in nauwe samenwerking met BAM in krap 12 maanden werd gebouwd, heeft zelfs meer vermogen dan de traditionele Woltman DR90: 615 kW tegenover 560. De kraan heeft een ingebouwde batterij van 200 kWh en een los accupakket achterop de kraan van 1,0 MWh. Door het inbouwpakket kan de kraan zelfstandig manoeuvreren en de mast oprichten. Het grote accupakket achter op de kraan levert stroom voor de hydraulische aandrijving van de boormotor en fungeert tevens als contragewicht van 15 ton. “We sparen er ongeveer 500 liter diesel per dag mee uit”, zegt Jan. “Op jaarbasis praat je dan over een besparing van maar liefst 212.000 kilogram CO2.”
Dat de boormotor van de Woltman 90DR-e nog hydraulisch wordt aangedreven, heeft te maken met de wens van BAM om uitwisselbaar te zijn met ook andere, bestaande funderingstools zoals een trilblok. Dat past in de filosofie van BAM, maar ook van Dieseko, om ook oplossingen te bedenken voor het emissieloos kunnen gebruiken van nog niet afgeschreven materieel. Zo is er al de gedachte om een conventionele kraan uit te rusten met een elektrisch-hydraulische power unit.
BAM is volgens Jan zeer tevreden over de Woltman DR90-e. “BAM heeft de ambitie om in 2030 volledig emissieloos te werken. Met deze machine zetten we een forse stap. Ik verwacht dan ook dat dit zeker niet de laatste elektrische funderingsmachine voor BAM zal zijn. Ook omdat ik van de operators hoor dat hij zeer prettig werkt. Afgezien van de rupsen en het gepiep van het rij-alarm hoor je bijna niets. Het comfort van weinig geluid en geen uitstoot maakt de werkomgeving voor onze mensen een stuk gezonder, en maakt ook dat we de machine binnenstedelijk kunnen inzetten. En als je ziet wat we aan brandstof besparen, zijn de extra kosten over de hele levensduur te overzien. Dat geldt zeker ook voor de meerprijs voor deze elektrische machine op een werk; het verschil tussen een 90DR en een 90DR-e is veel kleiner dan menigeen op voorhand denkt.”
Fundering van de toekomst
De investeringen die Dieseko doet in de ontwikkeling van zero emissie voor de zwaarste toepassingen en met behoud van maximale flexibiliteit op het gebied van tooluitwisseling, energiebronnen en investeringen passen in Dieseko’s strategie ‘Founding the Future’. Douwe: “Die strategie is gericht op vijf gebieden: geluidsreductie, trillingsarm of trillingsvrij funderen, controle op afstand, offshore funderingen en nul procent emissie. Dat zijn immers de vraagstukken waar onze klanten mee- en aan werken.”
De 100% emissieloze Woltman 90DR-e vraagt nog wel om een forse investering. Een investering die veel bedrijven, zeker in de huidige onzekere markt, kan afschrikken. Bovendien zijn veel funderingsmachines op de markt nog lang niet aan hun technische levenseinde, wat de overstap naar emissieloos werken in de weg kan staan.
Om die reden ontwikkelde Dieseko een serie Elektrische Hydraulische Power Units (EHPU’s). Hiermee kunnen bestaande hydraulische machines emissievrij worden aangedreven. Er zijn meerdere modellen en niet alleen voor de funderingstools van Dieseko. “Het is plug and play”, legt Douwe uit. “Een power unit bestaat uit een container met elektromotoren en pompen die het hydraulische systeem van bijvoorbeeld een heihamer of trilblok of zelfs een kraan aandrijven. De voeding van de units kan vanuit het grid gebeuren of, waar geen aansluitingen zijn, vanaf accu-containers. We hebben bewust gekozen voor standaard aansluitingen zodat iedereen er mee kan werken.” De power units zijn ook aan elkaar te koppelen voor extra vermogen.
Natuurlijk worden op termijn ook de hulpstukken van boor- en hei-installaties elektrisch. In 2024 brengt Dieseko zijn eerste elektrische trilblok op de markt: de 24VMe. Ten opzichte van een hydraulisch trilblok denkt Dieseko daarmee een energiebesparing van wel 25% te halen. Hier werden speciale asynchrone vloeistofgekoelde hoogfrequente (250 Hz) elektromotoren met koolstofversterkte wikkelingen voor ontwikkeld om de enorme G-krachten waaraan de motoren worden blootgesteld te kunnen weerstaan. Een prototype wordt op de komende Matexpo getoond.
Tijdens de Matexpo toont Dieseko niet alleen het elektrische trilblok 24VMe, maar ook een volledig nieuw ontworpen – patent pending – Pile Lifting Device. Dit is een handige tool waarmee horizontaal liggende buizen gemakkelijk kunnen worden opgepakt en onder het trilblok kunnen worden gehesen. Zonder de inzet van een extra kraan. Dat scheelt in tijd, energie en kosten. De PLD 100T wordt op de buitenkop van het trilblok gemonteerd, de buis aan twee kettingen. Eenmaal opgetild en vrijhangend worden de klembekken van het trilblok precies om de buis geplaatst door het uitschuiven van de hydraulische cilinders. Binnen een paar minuten is de buis perfect gepositioneerd en kan worden ingetrild. Het systeem verbetert de efficiëntie van een buisinstallatie aanzienlijk, zoveel is wel duidelijk.
Verduurzamen van materieel
BAM zoekt continu naar mogelijkheden om een positieve milieu-impact te maken op de omgeving en te bouwen aan een mooier Nederland. De investering in het verder elektrificeren van bouwmachines past binnen de BAM-strategie ‘Building a sustainable tomorrow’ waarin duurzaamheid, digitalisering en industrialisatie centraal staan. Zo heeft BAM in december 2022 de eerste volledig emissieloze grote asfaltset (elektrische wals, elektrische asfaltspreidmachine, elektrische tandemwals, elektrische kleine wals, hybride kleefauto en elektrische keet) ingezet. En kwam zij in september 2022 met de primeur van de asfaltspreidmachine die op een waterstofverbrandingsmotor rijdt.