Platform over civiele techniek & infrastructuur
Focus op de afbouwwerkzaamheden in Rottemerentunnel
Binnen bouwcombinatie De Groene Boog voert Mobilis samen met de andere combinanten de werkzaamheden uit voor de realisatie van de Rottemerentunnel in de A16 Rotterdam. (Beeld: Sjaak Boot Photography)

Focus op de afbouwwerkzaamheden in Rottemerentunnel

Binnen bouwcombinatie De Groene Boog voert Mobilis samen met de andere combinanten de werkzaamheden uit voor de realisatie van de Rottemerentunnel in de A16 Rotterdam. “De focus ligt nu vooral op de afbouwactiviteiten en het afstemmen van de grote hoeveelheid raakvlakken met onze collega’s van Croonwolter&dros. Zij zijn bezig met het installeren, in bedrijfstellen en testen van alle tunnel-technische systemen”, zegt Jeroen Toet, projectmanager namens Mobilis in De Groene Boog. 

De Rottemerentunnel is een zogenaamde landtunnel en ligt halfverdiept in het landschap. “De tunnel is gebouwd in een bouwkuip met een permanente damwandconstructie ter plaatse van de toeritten en een tijdelijke bouwkuip voor het gesloten 2,2 kilometer lange deel”, zegt Jeroen. “In de kuipen zijn boorpalen aangebracht waarop een gewapende onderwaterbetonvloer is gestort, die met een dikte variërend tussen de 100 en 120 centimeter, onderdeel is van het constructieve casco. Vanuit hier zijn we het casco van de tunnel verder gaan opbouwen.”

Uitvulvloeren

Inmiddels is De Groene Boog druk bezig met de binnenafwerking van de tunnel. “We zijn gestart met hittewerende bekleding aan te brengen op de plafonds met in ons kielzog de collega’s van de installaties. In het plafond zijn direct de voorzieningen meegenomen voor bijvoorbeeld de verlichtingsarmaturen en matrixborden”, legt Jeroen uit. “Vervolgens hebben we de uitvulvloeren aangebracht met daarin de drainagevoorzieningen om eventueel lekwater af te voeren naar de pompkelders. De uitvulvloer heeft een dubbele functie, want deze zorgt ook voor de nodige ballast om het verticaal evenwicht van de tunnel te waarborgen. Hierop zijn inmiddels ook al twee lagen asfalt gedraaid. Volgende stap was het aanbrengen van de hittewerende bekleding op de wanden.”

Inmiddels is De Groene Boog druk bezig met de binnenafwerking van de tunnel. (Beeld: Vincent Balster)

Bouwlogistiek

“In de fase waarin we nu zitten maken we de barriers”, vervolgt Jeroen. “Met name vanwege de bouwlogistiek hebben we bewust gekozen voor een in het werk getrokken (gepaverde, red.) barrier. Vrijwel gelijktijdig worden dan de brandwerende vluchtdeuren aangebracht als afronding van de afbouwwerkzaamheden in het middentunnelkanaal. Dat kanaal bestaat uit twee niveaus (de dienstgang en de vluchtgang, red.) gescheiden door een roostervloer in plaats van een betonvloer. Ook weer vanwege de bouwlogistiek. De roostervloer wordt bij de vluchtdeuren over een lengte van 20 meter brandwerend bekleed. Op de bovenste laag bevinden zich namelijk alle installatievoorzieningen en bekabelingen.” De komende periode start De Groene Boog ook met de reflecterende coating aanbrengen op de wanden. 

Akoestische wanden

Ook de toeritten krijgen steeds meer vorm. “De damwanden zijn inmiddels weggewerkt achter hittewerende bekleding met daarvoor akoestische voorzetwanden met Rotterdams Ruitmotief, een herkenbaar element dat straks op meer plekken langs de A16 Rotterdam terugkomt. Op dit moment leggen we de laatste hand aan de (akoestische) bekleding van de anti-verblindingslamellen en de bekleding van de emissiewanden. Dat laatste komt op de uitloper van het middentunnelkanaal aan weerszijden en voorkomt dat bij een calamiteit de rook van de ene tunnelbuis in de andere buis gezogen wordt”, verduidelijkt Jeroen. “Verder zijn voor de aansturing van alle installaties een tweetal dienstgebouwen gerealiseerd. We zijn bezig met het aanvullen van de tunnel en we starten met het ontmantelen van de verschillende bouwlocaties. Zodat over een tijdje de omgeving en het Lage Bergse Bos zijn functie weer terugkrijgt en het lijkt alsof we er nooit zijn geweest.”   

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.