Platform over civiele techniek & infrastructuur
Nieuws

Een stevig fundament voor de N206

Drukstelling met Quattro piler.

Tekst | Roel van Gils

Beeld | Voorbij Funderingstechniek

29 juni 2022 Leestijd 5 minuten

Deel dit artikel

Als specialist in het ontwerpen en uitvoeren van alle voorkomende funderingswerkzaamheden verzorgt Voorbij Funderingstechniek in feite het complete draagvermogen voor de nieuwe N206 ir. G. Tjalmaweg. Volgens Erik Sandifort, projectleider bij Voorbij Funderingstechniek, komen er heel veel technieken samen op dit project, ook nog eens in behoorlijke hoeveelheden. 

Damwanden trillend aanbrengen door middel van trilblok.

Het fundament voor de N206 is door Boskalis volledig aan ons uitbesteed, begint Sandifort. “We verzorgen al het funderingswerk dat nodig is, zowel van kunstwerken als de Torenvlietbrug als de complete verdiepte ligging en alle hulpconstructies. Het spectrum varieert van het aanbrengen van prefab palen en geboorde casingpalen tot combipalen en een enorme hoeveelheid aan damwand, inclusief de verankering ervan. Daarnaast zetten we voor Franki Grondtechnieken ook nog een deel van de injectieslangetjes ten behoeve van de bodeminjectie.” 

Geluidsbeperkende maatregelen

Al met al dus een flinke klus, zelfs voor een gespecialiseerd funderingsaannemer als Voorbij Funderingstechniek. “We zijn vanaf november vorig jaar buiten gestart, met de voorbereidingen waren we een half jaar eerder al begonnen. Zo waren we ook betrokken bij het uitrekenen van het uitvoeringsontwerp voor de damwanden en verankering van de verdiepte ligging. Zonder onze inbreng was er geen kunstwerk of verdiepte ligging gekomen”, zegt Sandifort gekscherend. De fundatie voor de nieuwe Torenvlietbrug over de Oude Rijn was voor Voorbij Funderingstechniek het eerste hoofdstuk op het project. Het betrof redelijk zwaar heiwerk met vierkant 450 prefab palen, deels ook nog vanaf een ponton, maar het nemen van de geluidsbeperkende maatregelen was zowaar nog een grotere uitdaging. Zo hebben we onder meer gebruikgemaakt van een groot mobiel geluidsscherm in een hulpkraan ernaast.”

Rechts de ankerboorstelling en links de HSP stelling t.b.v. aanbrengen injectieslangen.

Staal uitnemen

Aansluitend is Voorbij Funderingstechniek gestart met het zetten van de damwanden in de dertien compartimenten van de verdiepte ligging. Sandifort: “We zijn aan de zijde van de Torenvlietbrug begonnen en hebben in totaal 10.000 ton aan damwand aangebracht, wat neerkomt op 3.900 dubbele planken en 71.000 m2. Vanwege de geluidshinder zijn de damwanden zoveel mogelijk drukkend aangebracht (3.000 ton), vooral aan de noordzijde van de kuip. Een deel daarvan is nagetrild in verband met de hoge sonderingen die we daar aantroffen. Daarnaast hebben we nog 1.507 groutankers geboord, eenzelfde hoeveelheid ankerstoelen aangebracht en ruim 2.700 strekkende meter aan gordingen aan de damwand om alles op zijn plek te houden na het ontgraven. Het mooie is dat het staal ook weer wordt ‘teruggewonnen’. We zijn nu op het punt aanbeland, waarbij we het staal, op de compartimenteringsschermen na, door middel van sonisch trillen weer uitnemen.”

Inmiddels zijn de eerste twee compartimenten alweer ‘staalvrij’. “We zijn nu bezig in compartiment 4 en 5 met het trekken van de damwanden en het verwijderen van de ankers. Volgens planning is in oktober alles eruit en kan het staal elders weer ingezet worden. Het project verloopt dan ook voorspoedig”, stelt Sandifort. “We hebben veel van onze technieken kunnen inzetten en de nodige gecertificeerde hulpconstructies gebouwd in onze eigen lashal. Ook op het project zelf zijn onze lassers regelmatig actief. Op hoogtijdagen waren we met wel 18 lassers tegelijk aan het werk en nog eens tien funderingsmachines en hulpkranen. Desondanks hebben we alles met een beperkt projectteam kunnen aanvliegen, met dank ook aan de prettige samenwerking met Boskalis en de lean-planning die op wekelijkse basis wordt doorgenomen.”   

Nieuwsbrief

Meld u aan om nieuws & updates te ontvangen.

Contact

Wouter Jansen

Projectmanager

Uw organisatie promoten via het Grond/Weg/Waterbouw netwerk? Ik help u graag verder.

0%

    Stuur ons een bericht