Platform over civiele techniek, ondergrondse infra, energie, bouwmaterieel & bouwmachines
Creatief in boren, zagen en slopen
Het boren van de stekwapening gebeurt zoveel mogelijk machinaal, door middel van een zogenoemde boorlafette.

Creatief in boren, zagen en slopen

In opdracht van Rijkswaterstaat voert VeenIX de verbreding van de A9 Badhoevedorp- Holendrecht uit. “Vrijwel al onze disciplines komen samen op dit project”, zegt André Rikkers, bedrijfsleider bij Van der Jagt Groep. “Als het moeilijk wordt of speciaal is, weten opdrachtgevers ons altijd wel te vinden.”

Van der Jagt Groep is een veelzijdig specialist in allerhande boor-, zaag- en sloopwerkzaamheden. Rikkers: “Met onze verschillende entiteiten zijn we betrokken bij de meest uiteenlopende infrastructurele projecten. Hier op de A9 zijn we in eerste instantie gevraagd om het betonoppervlak van de pijlers onder de Schipholbrug op te ruwen en de stekwapening in te boren en te verlijmen, zodat het kunstwerk verbreed kan worden. Dat klinkt simpel, maar is in de praktijk een gigantische klus als je bedenkt dat het om 600 m2 aan betonoppervlak gaat en 12.000 (!) stekken.”

Het zagen van de schampkanten gebeurde ’s nachts.

Op land en water

Tot op de dag van vandaag is Van der Jagt Groep bezig met deze monsterklus. “De Schipholbrug rust op twee landhoofden en zeven pijlers die allemaal ‘aangepakt’ worden. “Drie pijlers staan op het land en vier in het water. Om de pijlers in het water te behandelen, hebben we een eigen bootje ter beschikking. Daarmee varen we naar de ponton waar onze kraan opgesteld staat die het sloop- en boorwerk doet. We moeten namelijk ook wel eens in het beton hakken om de bestaande wapening zichtbaar te maken”, legt Rikkers uit. “In de vaargeul hebben we bovendien te maken met reguliere scheepvaart. We krijgen daartoe een uur van tevoren een seintje van de brugwachter dat er een boot aankomt en dat we dus plaats moeten maken. Dat maakt het project allemaal behoorlijk dynamisch, maar ook complex.” 

Veelzijdig dienstverlener

Het project beperkt zich voor Van der Jagt Groep niet tot die ene klus. “Inmiddels hebben we ook opdracht gekregen voor het verwijderen van de schampkanten van de Schipholbrug”, vervolgt Rikkers. “Het gaat om de ophoging waarop de vangrail is gepositioneerd. Omdat het kunstwerk aan weerszijden wordt verbreed, moeten deze schampkanten afgezaagd worden. Al met al best een ingrijpende operatie, want het gebeurt allemaal in de nacht met tijdelijke wegafsluitingen. Daarbij boren we eerst ankers, zagen de schampkant in stukken om deze vervolgens in blokken weg te hijsen en af te voeren. En dat alles over een lengte van circa 550 meter. Inmiddels zijn we ook bezig met asfalt zagen, het boren van proefkernen en hebben we de vraag gekregen om mee te denken over de bestaande oplegging van de brug die aangepast moet worden. Op dit project komt alles samen. Het toont de veelzijdigheid aan van ons als Van der Jagt Groep.”     

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.