Platform over civiele techniek, ondergrondse infra, energie, bouwmateriaal & bouwmachines
Baanbrekende technologie houdt verkeer snelweg Fürfeld in beweging tijdens renovatie
Het SmoothRide-systeem maakt gebruik van GNSS voor plaatsbepaling, waardoor er tot op de millimeter nauwkeurig kan worden gefreesd.

Baanbrekende technologie houdt verkeer snelweg Fürfeld in beweging tijdens renovatie

Het Duitse wegenbouwbedrijf Matthäi heeft Topcon-technologie ingezet voor de herbestrating van de drukke snelweg B420 in de buurt van Fürfeld in Rijnland-Palts, Duitsland. De SmoothRide-oplossing hielp Matthäi om -ondanks uitdagende werkomstandigheden- de strakke deadlines te halen. Eén van de grootste uitdagingen: lange files door wegafsluitingen vermijden.

Er werd in de weekenden en nachten gewerkt om lange files door wegafsluitingen te vermijden.

Om files zoveel mogelijk te voorkomen, werd tijdig besloten om in totaal drie weekenden te werken, waarbij telkens één kilometer wegdek moest worden vernieuwd. Er is op dit project ongeveer 40.000 vierkante meter aan asfalt en bindmiddelen gebruikt en er moest 9.000 ton materiaal worden gefreesd, verplaatst en weer gelegd. SmoothRide hielp Matthäi onder andere bij het optimaal vastleggen en gebruiken van data tijdens het werk, waardoor de uitvoering snel en probleemloos verliep.

Weken terugbrengen tot dagen

Bij wegdekvernieuwing is het landmeetkundige proces normaliter tijdrovend met veel kans op dure fouten. Met de reguliere methode zou het ontwerpen van de complete weg zo’n twee weken hebben gekost. In plaats daarvan plaatste het Topcon-team een RD-M1 scanner op het dak van een auto en reed over het hele te renoveren traject, waarmee in slechts 50 minuten miljoenen punten vast zijn gelegd.

Bij de herbestrating van de drukke snelweg B420 in Duitsland is de SmoothRide-oplossing van Topcon toegepast.

Planningsfase in twee dagen voltooid

“Op basis van een uitgedund punteninterval van 30 centimeter brachten we de volledige weg in kaart”, zegt Frank Pohl, teamleider landmeting bij Matthäi. “Vervolgens bespraken we de kritieke punten. We bedachten oplossingen voor de uitdagingen en optimaliseerden het planningsmodel. Dat deden we ook voor de geometrie, zodat de helling van het nieuwe wegdek constant 1,5% werd. Een perfect eindresultaat was het gevolg. Zelfs de bochten in de weg kregen perfect gladde hellingen. Zo voltooiden we de planningsfase -die normaliter enorm tijdrovend is- in slechts twee dagen.”

Dankzij SmoothRide weten de freesmachines altijd hun exacte locatie, wat veel tijd bespaart.

Snel resultaat door data

Nu kon het voltooide model in de freesmachines worden geladen. De freesmachines werden eenvoudig uitgerust met de 3D-componenten van SmoothRide. SmoothRide maakt gebruik van GNSS voor plaatsbepaling, waardoor gebruikers alleen die wegdelen hoeven te bewerken waar frezen nodig is. Hierdoor kan tot op de millimeter nauwkeurig het verschil tussen het bestaande wegdek en het ontwerp worden gefreesd. Raimo Vollstädt, ondersteunend engineer bij Topcon: “Met de componenten van SmoothRide is alles geautomatiseerd, waardoor de freesmachine altijd de exacte locatie op de weg weet. Dit bespaart veel tijd en betekent dat de machine nooit hoeft te worden bijgestuurd, wat superhandig is bij nachtwerk. Bovendien kunnen we zo meerdere machines tegelijk inzetten. Dit maakt het proces nog efficiënter, wat van essentieel belang is bij werk onder hoge tijdsdruk.”

Next level nauwkeurig frezen

Vier keer per nacht werden de freesmachines volgens het geplande ontwerp over het zes meter brede en één kilometer lange traject gestuurd. Zestien vrachtwagens waren ter plaatse om het gefreesde asfalt weg te voeren naar de mengcentrale, waar het werd verwerkt voor hergebruik in het bindmiddel. Vollstädt: “Het team moest alle freeswerkzaamheden tot aan de afrit naar Fürfeld afgerond hebben voordat de weg weer kon worden opengesteld. Dankzij het efficiënte proces werd het werk een uur eerder voltooid dan gepland. Matthäi kon de weg nog dezelfde dag asfalteren, waarbij de asfalteermachine de bindlaag overal precies vijf centimeter dik kon leggen.”

Eerder open dan verwacht

Dankzij de toegepaste technologie konden omwonenden de weg zo snel mogelijk weer gebruiken, zelfs in de weken tussen de wegafsluitingen door. Hierdoor werd het dagelijks leven zo min mogelijk verstoord. De B420 kon zelfs eerder dan verwacht weer open. Klaus Korman, locatiebeheerder bij freesbedrijf GMS, is onder de indruk van het resultaat. “Dankzij SmoothRide verliep elk onderdeel van het proces vloeiend, zonder complicaties. De technologie deed precies wat het beloofde. We hebben alleen maar goede ervaringen met SmoothRide en geloven volledig in de oplossingen van Topcon. Dit deel van de B420 is weer als nieuw en daardoor veel veiliger en comfortabeler voor alle weggebruikers.”   

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.