Platform over civiele techniek, ondergrondse infra, energie, bouwmaterieel & bouwmachines
Werkplekbeveiligingsbedrijf met een specialisatie in de GWW

Werkplekbeveiligingsbedrijf met een specialisatie in de GWW

Voor werkzaamheden op of langs het spoor gelden specifieke eisen ten aanzien van de veiligheid. Als erkend werkplekbeveiligingsbedrijf ondersteunt UR Consultant bedrijven die werkzaamheden gaan verrichten op of in de directe nabijheid van het spoor. Projectleider Joost van Rijn legt aan de hand van een aantal projectvoorbeelden uit wat de meerwaarde is van een gespecialiseerd werkplekbeveiligingsbedrijf.

“In Nederland zijn er circa 25 bedrijven die erkend zijn door ProRail om de veiligheid te verzorgen voor werkzaamheden op of rond het spoor”, begint Van Rijn. “Daaronder vallen de grote bekende spooraannemers aangevuld met bedrijven die niet direct aan een aannemer gelieerd zijn, zoals UR Consultant. Ieder bedrijf heeft zo zijn eigen klantenkring, waarvan wij er meerdere hebben in de GWW-sector. Veel van onze mensen hebben namelijk een achtergrond in de infrasector. We weten als geen ander wat er bij komt kijken als er bijvoorbeeld een damwand in de nabijheid van het spoor aangebracht moet worden, maar ook welke maatregelen getroffen moeten worden als er gesnoeid moet worden in de nabijheid van het spoor.”

Door de jarenlange ervaring in de infrasector, weten de medewerkers van UR Consultant als geen ander
oorzaak en gevolg te duiden voor bedrijven die werkzaam zijn op of rond het spoor.

 

Ontzorgen in spoorwegveiligheid en meer

“De praktijk leert dat de grote spooraannemers de eigen veiligheid regelen bij spoorgerelateerde werkzaamheden”, vervolgt Van Rijn. “Alle andere bedrijven die werkzaamheden verrichten zullen een werkplekbeveiligingsbedrijf moeten inschakelen die de veiligheid moet garanderen voor iedereen die boven, onder, in/of langs het spoor werkzaam is. Wij adviseren bedrijven over de te nemen maatregelen en begeleiden ze daarin desgevraagd van A tot Z. Dat wil zeggen vanaf het V&G-ontwerpplan en de bijbehorende risico-inventarisatie tot en met de uitvoering van de veiligheid op locatie oftewel het stellen van de vereiste veiligheidsfuncties. Anders gezegd, we ontzorgen aannemers in de complete spoorwegveiligheid. In samenwerking met die aannemers komen we tot een uitvoeringsmethode conform de geldende veiligheidsregels.”

Meeliften op gepland onderhoud

Van Rijn geeft enkele voorbeelden. “We worden vaak ingeschakeld door bedrijven in de groenvoorziening die bomen en struiken langs het spoor snoeien en de schouwpaden vrij houden van onkruid. Ook voor bestratings- en asfalteringswerkzaamheden die rond spoorwegovergangen plaatsvinden, zijn veiligheidsmaatregelen ten aanzien van aanrijd- en elektrocutiegevaar verplicht. Afhankelijk van de aard van de werkzaamheden en een al dan niet benodigde buitendienststelling, houden we rekening met de geplande onderhoudsacties van de grote spoorbedrijven, waarop onze klanten kunnen meeliften. Daarnaast adviseren en begeleiden we partijen die in de nabijheid van het spoor werkzaamheden uitvoeren. Het aanbrengen van een voorbelasting voor bijvoorbeeld een nabijgelegen nieuwbouwwijk kan opdruk van het spoor veroorzaken. Dat wordt vaak vergeten.”

Door de jarenlange ervaring in de infrasector, weten de medewerkers van UR Consultant als geen ander oorzaak en gevolg te duiden voor bedrijven die werkzaam zijn op of rond het spoor.     

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.