Platform over civiele techniek & infrastructuur
Veiligheidskundigen hoog in hiërarchie bij verbreding A9 
De verbreding van de A9 tussen Badhoevedorp en Holendrecht is een omvangrijk project, deels ook nog dwars door de bebouwde omgeving.

Veiligheidskundigen hoog in hiërarchie bij verbreding A9 

Bouwconsortium VeenIX verbreedt in opdracht van Rijkswaterstaat de A9 tussen Badhoevedorp en Holendrecht. Een omvangrijk project, deels ook nog dwars door de bebouwde omgeving. Geen wonder dat er zoveel aandacht is voor het thema veiligheid. De veiligheidskundigen, waarvan een aantal gedetacheerd door Aboma, staan zelfs in hiërarchie naast de eindverantwoordelijken in uitvoering.

De verbreding van de A9 tussen Badhoevedorp en Holendrecht is opgedeeld in een drietal geografische deelgebieden: oost, midden en west. “Per deelgebied is een V&G-coördinator aangesteld”, zegt Gerrit Schulting, Health, Safety en Environment (HSE) Manager bij Veenix. “Anders dan tot nog toe bij andere infraprojecten in ons land gebruikelijk was, hebben wij er bewust voor gekozen om die rol te laten vervullen door een veiligheidskundige die in hiërarchie naast de eindverantwoordelijke in uitvoering staat. Alles wat er buiten gebeurt, gaat over het bureau van de V&G-coördinator.”

Sebastiaan Vos, veiligheidskundige binnen het HSE-team van VeenIX.

Detacheringsloket

De veiligheidskundigen die op het A9-project actief zijn, zijn onder andere via het detacheringsloket van Aboma gedetacheerd. Naast de vertrouwde advies-, keurings- en certificeringsdiensten, verzorgt Aboma in samenwerking met vaste partner Wilgh sinds enige tijd de detachering van veiligheidskundigen in de bouw. Bedrijven of bouwcombinaties zoals VeenIX kunnen op deze manier op tijdelijke basis gebruik maken van de veiligheidskundige expertise van Aboma. De veiligheidskundigen zijn bekend met de bouwbranche en hanteren de gebruikelijke Aboma manier van werken. Sebastiaan Vos is er daar één van en als veiligheidskundige werkzaam binnen het HSE-team van Gerrit op deelgebied West. “We werken als een hecht team samen”, merkt Sebastiaan op. “Veiligheidsissues pakken we direct op, zetten de juiste acties uit en zorgen dat de situatie zo snel mogelijk wordt opgelost. Zo faciliteren en ondersteunen we de uitvoering maximaal.”

PRIE-sessie

Het is een uiterst complex project met vele raakvlakken. Sinds 1 oktober kan de Schipholbrug niet meer worden bediend. De komende maanden wordt het noordelijke val – de brugklep – vervangen door een nieuw, breder val, inclusief alle bewegende delen. Deze winter en tijdens het voorjaar van 2024 moet er dan ook ontzettend veel gebeuren en zijn gigantisch veel partijen tegelijk aan het werk. Om dat in goede banen te leiden, wordt de PRIE-systematiek gehanteerd, de Project Risico Inventarisatie & Evaluatie. “Ook dit is weer afwijkend ten opzichte van andere projecten tot nog toe”, weet Gerrit. “In plaats van een V&G-plan met de gebruikelijke risico-inventarisatie, vragen we van onderaannemers een V&G- en werkplan. In het werkplan staan geen veiligheidsmaatregelen, want die spreken we specifiek af in de PRIE-sessie. Zie het als een dynamisch deel van het V&G-plan. Feitelijk bepalen we hierin de speciale maatregelen samen met de onderaannemers, om er vervolgens met Rijkswaterstaat een klap op te geven.”  

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.