Platform over civiele techniek, ondergrondse infra, energie, bouwmaterieel & bouwmachines
Van spoorbrug naar duikerconstructie op doordachte wijze
Plaatsen van de dwarsliggers (Bleiswijk).

Van spoorbrug naar duikerconstructie op doordachte wijze

De spoorbrug over de Bleiswijkse Vaart is niet meer. Het kunstwerk zag het levenslicht in 1927, door de NS gebouwd om het transport van land- en tuinbouwproducten zonder hinder te laten passeren. Een saillant detail: de eerste spoorbrug was een ophaalbrug. Dat is anno 2021, waar de trein altijd voorrang heeft, niet meer voor te stellen. Later werd de brug omgebouwd naar vaste brug en hoefde de trein niet meer te wachten.

De voor-situatie (Bleiswijk).

De brug met houten dwarsliggers en gemetselde landhoofden heeft inmiddels plaatsgemaakt voor een duikerconstructie. Knipscheer Rail-Infra won de tender, mede dankzij een goed doordacht plan dat Knipscheer Rail-Infra samen met de afdeling civiele betonbouw van Knipscheer Infrastructuur heeft bedacht. Het huzarenstuk in het plan: van spoorbrug naar duikerconstructie in slechts één buitendienststelling. Arjan Beens, bedrijfsleider bij Knipscheer Rail-Infra B.V., neemt ons mee op avontuur.

Spoor over duikerconstructie (Bleiswijk).

Slechts één buitendienststelling

“Alle voorbereidende werkzaamheden van het project zijn in eigen beheer gedaan”, opent Beens het gesprek. “Voor het hele project geldt dat we zoveel mogelijk met gespecialiseerde partners hebben gewerkt en alles in eigen hand hebben gehouden. De uitdaging die we onszelf hadden opgelegd, was om alle werkzaamheden in slechts één buitendienststelling te verrichten, in plaats van twee. In de buitendienststelling werd zowel de oude brug gesloopt als ook de nieuwe duiker gerealiseerd. Voor de aanbesteding hebben we gekeken naar slimme bouwmethoden, deze hebben we na de aanbesteding verder geoptimaliseerd. In de praktijk betekende dat de vaart afdammen, de watergang droogzetten, de buitendienststelling activeren en het metselwerk verwijderen. Vervolgens hebben we trillingvrij buispalen aangebracht, nodig omdat er transportleidingen lopen en er in de omgeving explosieven in de grond zouden kunnen zitten uit de Tweede Wereldoorlog. Toen kwamen de betonnen liggers aan de beurt, waarop de duiker werd geplaatst. Vervolgens hebben we de duiker afgespannen en aangevuld. Op de betonnen duikerconstructie kon het spoor worden gelegd.”

De na-situatie (Bleiswijk).

Perfecte samenwerking met ProRail

Een dergelijke klus kan alleen efficiënt en snel geschieden als de samenwerking tussen alle partijen naadloos verloopt. Beens beaamt dat en zegt: “Alles zat mee, ook het weer. De planning kon stipt gevolgd worden en de neuzen van de meewerkende partners stonden dezelfde kant op. Een extra pluim voor ProRail is op zijn plaats, ook zij hebben hun beste beentje voorgezet in dit samenwerkingsverband.” Uiteindelijk is het project op 4 november 2020 opgeleverd, naar volle tevredenheid. Terugkijkend zegt Beens: “Dit was qua omvang niet zo’n groot project, maar qua complexiteit een flinke klus. Enorm veel expertise die uitgerold werd op de vierkante meter. Het werkterrein was net een postzegel… ongeveer 150 m2. Dan nog de uitdagingen van aanwezige kabels en leidingen, van grote transportleidingen, zachte ondergrond en mogelijk aanwezige explosieven. Het is toch allemaal gelukt. Mooi werk dus.”

Trillingvrij buispalen aanbrengen (Bleiswijk).

Je kunt jezelf niet in tweeën splitsen. Of toch wel?

De slag- en organisatiekracht van Knipscheer als organisatie is groot. Dat blijkt wel uit het feit dat Knipscheer Rail-Infra tijdens de werkzaamheden aan de duikerconstructie simultaan werkte bij station Zoetermeer Oost. “Op een steenworp afstand van het duikerproject, werkten we gelijktijdig aan het vernieuwen van de keerwanden en het straatwerk bij station Zoetermeer Oost. De helft van het station is daar vernieuwd. Daar zijn wij trots op. Het laat zien dat we op meerdere plaatsen tegelijk met volle inzet en maximale efficiëntie ons werk kunnen doen. Je kunt jezelf niet in tweeën splitsen, zo luidt het spreekwoord. Dat klopt, maar het lukt wel als je een groot aantal gemotiveerde en vakkundige collega’s in het team hebt.”     

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.