Platform over civiele techniek, ondergrondse infra, energie, bouwmaterieel & bouwmachines
Tijdelijke infrastructuur voor midden- en laagspanning N206
De grootste uitdaging bij de N206 zat hem voor Bouwtech BPI in het feit dat de infrastructuur van de netbeheerder slechts op één punt aanwezig was.

Tijdelijke infrastructuur voor midden- en laagspanning N206

Met ruim veertig jaar ervaring in bouwplaatsinrichting kent Theo Hartman van Bouwtech BPI inmiddels wel het klappen van de zweep. Toch was ook voor hem de tijdelijke infrastructuur voor de verdiepte ligging van de N206 ir. G. Tjalmaweg “een speciaaltje”. 

De N206 Tjalmaweg is onderdeel van de RijnlandRoute. “Voor het eerste deel van dit omvangrijke werk hebben we samen met de internationale aannemerscombinatie Comol5 mogen meedraaien in de tender”, zegt Hartman. “Na gunning hebben we de tijdelijke infrastructuur volledig mogen realiseren. In die zin een mooie bekroning op ons werk dat we vervolgens door Boskalis zijn uitgenodigd om voor het laatste deel van de RijnlandRoute, de N206 Tjalmaweg, ook een prijs te maken voor de bouwplaatsinrichting.”

Aluminium in plaats van koper

Bouwtech BPI is gespecialiseerd in de aanleg van de tijdelijke infrastructuur voor water, elektra, riolering en data. “We worden vaak al in de tender ingeschakeld om de bouwplaatsinrichting zo efficiënt mogelijk aan te vliegen en te budgetteren”, vervolgt Hartman. “We werken dan ook voor alle grote infra-aannemers in Nederland en zijn betrokken bij de meest uiteenlopende projecten. Het feit dat we zowel de midden- als laagspanning voor rekening kunnen nemen, is een expertise die bijna niet meer aanwezig is onder één dak in de wereld van tijdelijke bouwplaatsvoorzieningen. We regelen daarbij alles van A tot Z, maken het ontwerp, budgetteren en zorgen voor een tijdige uitvoering, uiteraard binnen budget. Qua midden- en laagspanning werken we alleen met aluminium. Aluminium is lichter en laat zich veel eenvoudiger verwerken dan koper. Het is bovendien 30% goedkoper en minder diefstalgevoelig. Wel is het zo dat aluminium net wat meer ruimte vraagt, maar daar ontwerpen we dan ook naar.”

Bouwtech BPI is gespecialiseerd in de aanleg van de tijdelijke infrastructuur voor water, elektra, riolering en data.

Gelijktijdigheid

De grootste uitdaging zat hem voor Bouwtech BPI in het feit dat de infrastructuur van de netbeheerder slechts op één punt aanwezig was. Hartman: “De afstand die vervolgens overbrugd moest worden om de 2 kilometer lange verdiepte ligging van een bepaald aansluitvermogen te voorzien, vraagt de nodige kennis en expertise. Dat hebben wij, al vele decennia, in eigen huis.” Bouwtech BPI heeft aan de noordkant een 400 kVA /630 Ampère aansluiting gerealiseerd die helemaal tot aan het eindpunt is gegarandeerd, onder meer vanwege de bronbemaling over de hele lengte (200 kVA), de twee mengcentrales van elk 100 kVA en MIG-lasactiviteiten van 100 kVA met een bepaalde gelijktijdigheid. Aan de zuidzijde van de verdiepte bak is nog eens voorzien twee aparte aansluitingen van 165 kVA/  250 Ampère aansluiting voor de ketenparken. Qua middenspanning bestaat de opstelling uit een speciale installatie met 1 set-up trafo vanuit de netbeheerder en dan naar links en rechts twee set down trafo’s om het spanningsverlies en de dikte van de kabels te beperken.”

In totaal heeft Bouwtech BPI in een tijdsbestek van slechts drie weken de totale tijdelijke infra aan de noorzijde voorzien, gaande van 4.600 meter single core middenspanningskabel en ruim 3 kilometer aan laagspanningskabels. Gelegd “Ook hebben we de tijdelijke waterinstallatie voorzien”, vult Hartman aan. “Daarbij hebben we door het waterleidingsbedrijf een viertal aansluitpunten laten aanleggen om de druk en capaciteit van 15 m3 constant te houden en vanuit alle punten een waterleiding te kunnen aanleggen van 63 HDPE die nog redelijk hanteerbaar is. We kunnen onze kennis en expertise maximaal laten gelden en voelen ons thuis op dergelijke complexe en uitdagende projecten. De samenwerking met Boskalis hier op de N206 verloopt dan ook vlekkeloos en we zijn zelfs al begonnen met het demonteren van bepaalde segmenten.”    

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.