Platform over civiele techniek, ondergrondse infra, energie, bouwmaterieel & bouwmachines
Technisch geweten van het project
Luchtfoto ter hoogte van Ouderkerk aan de Amstel.

Technisch geweten van het project

In het voortraject is Nobleo Bouw & Infra gevraagd om het technisch ontwerp van de A9 Badhoevedorp – Holendrecht te verzorgen om tot een mooie integrale aanbieding te komen. Ook na de tender is een deel van de ‘Nobleanen’ betrokken gebleven bij het project en is op diverse belangrijke posities actief. Nobleo wordt zelfs gezien als technisch geweten van het project. Een gesprek met Toon Hollanders, ontwerpcoördinator bij Nobleo Bouw & Infra.

In de tenderfase was Nobleo onderdeel van VeenIX. “Met een team van 25 Nobleanen hebben we invulling gegeven aan het technisch ontwerp, inclusief het ontwerpmanagement, de ontwerpleiding en de technische integratie”, zegt Hollanders. “Het was een intensief en dynamisch traject dat zich kenmerkte door een uitgebreide samenwerking met de klant en de klant achter de klant, oftewel Rijkswaterstaat. En dat is waar we ons als Nobleo in onderscheiden. We zijn niet alleen een puur technisch bureau, maar ook sterk gericht op integraliteit, communicatie en klantgerichtheid. Dat is de toegevoegde waarde die we in de tender hebben geboden en nu nog steeds bieden.”

Ook na de tender is een deel van de ‘Nobleanen’ betrokken gebleven bij het project en is op diverse belangrijke posities actief.

Spin in het web

Ook gedurende de DO- en de UO-fase en nu tijdens de uitvoering vervult Nobleo nog altijd diverse belangrijk rollen, zoals het integratiemanagement van deelgebied Oost (onder andere bij Ouderkerk aan de Amstel) met vijf viaducten, twee grote bruggen, een verdiepte ligging in knooppunt Holendrecht (wisselbaan), grondkeringen en geluidsschermen. Hollanders: “Daarnaast verzorgen we het integratiemanagement van de Schipholbrug, een zeer complexe vervangingsopgave van één van de grootste basculebruggen van Nederland in een complexe fasering. Ook leveren we hoofd-werkvoorbereiders bij het roads team die de wegfasering mogelijk maken van onder andere de bypass langs de bouwput voor de verdiepte ligging in het hart van Amstelveen, zonder dat de weggebruiker er iets van merkt. Verder viel de coördinatie van de constructieve veiligheid binnen onze scope. We verzorgden alle technische reviews van de ontwerpberekeningen in de DO-fase en geven nu technisch advies. Tenslotte werken we nauw samen met de ingenieursbureaus die zijn ingehuurd door VeenIX en met alle overige disciplines binnen het project die veel expertise toevoegen. Dat is het mooie van onze rol, we zijn in feite de spin in het web en werken samen met alle partijen en (lokale) overheden om gezamenlijk tot het beste resultaat te komen.”

Goede wegfasering en inpassing

De ontwerpoplossing kenmerkt zich volgens Hollanders door een wegfasering die het mogelijk maakt om met minimale overlast voor de weggebruiker én de omgeving het project te kunnen realiseren. “Het ontwerp heeft verder een laag risicoprofiel voor de omgeving. Rijkswaterstaat heeft dus bewust gekozen voor een oplossing die vertrouwen wekte. Door een mooi ingepast ontwerp laten wij bovendien zien veel oog te hebben voor de kwaliteit van de omgeving. Het ontwerp is inmiddels bijna gereed en wordt nu overgenomen door de teams van site-engineering en werkvoorbereiding. Ook zij kunnen bij ons terecht voor vragen of aankloppen als er technische uitdagingen moeten worden opgelost, want wij zijn ook betrokken in deze teams. Uiteraard steeds in samenwerking met de andere betrokken partijen.”

Hollanders en zijn team van Nobleanen zijn trots om een bijdrage te leveren aan zo’n iconisch project in Nederland waar vrijwel iedereen wel eens overheen rijdt. “We hebben er heel veel plezier in. Het is een complex en dynamisch project met veel stakeholders en internationale partijen. Door te spiegelen en ideeën uit te wisselen komen we samen tot verrassende inzichten.”     

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.