Platform over civiele techniek, ondergrondse infra, energie, bouwmaterieel & bouwmachines
Techniek op maat bij het plaatsen van de damwanden

Techniek op maat bij het plaatsen van de damwanden

Trillingsvrij en met vijzelframe

Eén van de uitdagingen in het project Zuidasdok is de logistieke organisatie. De werkruimte tussen treinsporen, metrosporen, snelweg A10 en in de reizigerspassages van station Amsterdam Zuid is beperkt en de omgeving moet zo min mogelijk last van de werkzaamheden ondervinden. Bij Aannemings- en funderingsbedrijf Kandt BV lopen ze juist warm voor dergelijke logistieke en technische vraagstukken. Bedrijfsleider Willem de Meijer vertelt hoe zij dit voor de Zuidas aanpakken.

Kandt is gespecialiseerd in funderingswerk, met name in druk binnenstedelijk gebied.

Twee LeKa-palenboormachines, drie draadkranen. Hulpkranen, meerdere hydro-damwandstellingen en in totaal 35 man. Zie hier de inzet van mens en materieel tijdens één van de weekenden waarin door Kandt BV hard gewerkt werd aan onder meer de bouw van de nieuwe reizigerspassage: de Brittenpassage van station Amsterdam Zuid. Het zijn niet de aantallen, maar het is vooral de keuze voor specifiek materieel dat het werk kenmerkt. “Het werk aan de nieuw te bouwen Brittenpassage en de huidige reizigerspassage Minervapassage betreft veelal korte periodes van uitvoering, denk aan een weekend, waarbij we met veel mensen en specifiek materieel in een beperkte ruimte en een relatief kort tijdsbestek moeten werken”, legt Willem uit. “Dat vraagt veel overleg met Bouwcombinatie Nieuw-Zuid en een goed plan van aanpak. Het is maatwerk, precies waar wij als bedrijf sterk in zijn. Voor kleine en grote projecten met veel ‘haken en ogen’ en waar het ontwerp en uitvoering kort op elkaar zitten, zien wij het als een uitdaging om een oplossing voor te bedenken. Dat vraagt flexibiliteit en vakmanschap, precies wat ons vak mooi maakt.”

Op de Zuidas zet Kandt BV zowel hydraulische kranen als draadkranen in, afhankelijk van de lengte van de damwand en de afstand tot waar deze geplaatst moet worden.

Specialist maatwerk

Kandt BV is een familiebedrijf in Nieuwerkerk aan de IJssel met circa 60 man in dienst. Het bedrijf begon ruim 45 jaar geleden met grondwerk en graafmachines, waarna er al snel machines op maat gebouwd werden voor het funderingswerk. Het familiebedrijf is gespecialiseerd in funderingswerk en dan met name het werk in binnenstedelijk gebied waar de werkzaamheden in een beperkte ruimte plaatsvinden. Ze wordt ingeschakeld bij projecten voor het leveren, aanbrengen en eventueel weer verwijderen van (verankerde of gestempelde) damwandconstructie en het trillen, heien of boren van paalconstructies en LeKa-palen. Denk aan projecten als A9 BaHo (Badhoevedorp – Holendrecht), rondweg Groningen en de A16 Rotterdam. “We ontwerpen en bouwen een belangrijk deel van ons machinepark zelf, hebben een eigen technische dienst en we verzorgen tevens zelf het transport naar de betreffende bouwlocaties. Zo zijn bijvoorbeeld onze hydraulische kranen van eigen ontwerp en speciaal gemaakt om ingezet te worden daar waar de ruimte beperkt is en er snel op- en afgebouwd moet worden.” Voor de werkzaamheden aan de Zuidas zet Kandt BV zowel hydraulische kranen als draadkranen in, afhankelijk van de lengte van de damwand en de afstand tot waar deze geplaatst moet worden. Op sommige locaties worden de damwanden trillingsvrij met een silent-piler gedrukt. “Voor de bouw van de nieuwe Brittenpassage hebben we bijvoorbeeld onderdeks een combiwand aangebracht. Omdat we hier weinig ruimte hebben, minder dan 3 meter hoogte, kunnen we geen hoge kranen inzetten. Daarom brengen we de buizen voor de combiwand in stukken van ongeveer 1,80 meter aan. 

In totaal hebben ze een lengte van zo’n 23 meter. De ruimte tussen de buizen vullen we met damwanden tot zo’n 6 meter diepte. De damwanden worden naar beneden gedrukt door vijzels. Zodra een deel van de damwand naar beneden is gedrukt, wordt er een nieuw deel opgezet, gelast met gecertificeerde lassen en gevijzeld tot de gewenste diepte is bereikt.”

Eigen ontwerp vijzelframe

Omdat de werkzaamheden aan de passages maatwerk is, heeft Kandt BV een speciale constructie uitgedacht en gebouwd. “We hebben hiervoor een zogenaamd vijzelframe ontwikkeld. Dit kunnen we omdat we zelf veel materiaal en hulpstukken, maar vooral ook de expertise in huis hebben.” Over expertise gesproken, je kunt wel goed materieel in huis hebben, maar zonder de juiste mensen kom je nog niet ver volgens Willem. “Mooi voorbeeld hiervan is het doorboren van ankers. Hiervoor werk je met enorm krachtige machines. Dat vraagt vakmanschap van de machinist, omdat je gevoel moet hebben om de ankers op de juiste plek te doorboren. Ik zeg dan ook altijd: goede mensen maken het werk.”

Kandt BV wordt ingeschakeld bij projecten voor het leveren en aanbrengen van (verankerde of gestempelde) damwandconstructie en het trillen, heien of boren van paalconstructies en LeKa-palen.

Logistieke planning

Het werk aan de Zuidas vraagt een goede logistieke planning, aldus Willem. “Zeker als je ziet hoeveel reizigers er iedere dag passeren in station Amsterdam Zuid. Tel daarbij op het verkeer over de A10, dan heb je het over hele grote aantallen. Het is de totale omvang wat het project voor ons interessant en uitdagend maakt. We maken onderdeel uit van de voorbereiding en het uitdenken van een plan van aanpak. Onze mensen verstaan hun vak, samen vormen we een club met een drive!”   

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.