Platform over civiele techniek, ondergrondse infra, energie, bouwmaterieel & bouwmachines
RVS-trekkabel is essentiële schakel in voegloze overgangen
Carl Stahl levert robuuste RVS-trekkabels als kant-en-klaar product, volledig conform de technische specificaties zoals voorgeschreven door Rijkswaterstaat.

RVS-trekkabel is essentiële schakel in voegloze overgangen

Bij kunstwerken in provinciale- en snelwegen wordt steeds vaker gebruik gemaakt van voegloze overgangen waarbij het landhoofd constructief wordt verbonden met het dek. RVS-trekkabels vormen daarin een essentiële schakel. Carl Stahl levert deze robuuste trekkabels als kant-en-klaar product aan wegenbouwers, volledig conform de technische specificaties zoals voorgeschreven door Rijkswaterstaat.

Ter plaatse van de overgang van de stootplaten of -vloeren van een kunstwerk met het landhoofd kunnen scheuren ontstaan. Van oudsher worden hier voegen toegepast, maar steeds vaker worden voegloze overgangen gemaakt, waarbij de verschillende segmenten worden samengevoegd tot een integraal kunstwerk. RVS-trekkabels worden gebruikt om de stootplaten, die vóór en achter een kunstwerk (betonconstructie) liggen, te koppelen aan de rest van de betonconstructie. De doorlopende structuur is vervolgens beter bestand tegen temperatuurschommelingen, trillingen en vervormingen. Dat leidt weer tot een langere levensduur, minder onderhoud, minder geluidsoverlast en een hogere esthetische waarde.

De Densoband in een beschermende kunststof krimpkous in het midden van de kabel is bedoeld om spanningen door rotatie in het dek op te vangen.

RVS-trekkabels op maat

Bij een voegloze overgang is er minimale ruimte tussen het landhoofd en het dek. De dilatatie tussen het dek en het landhoofd zorgt ervoor dat het beton niet gaat scheuren en de RVS-trekkabels zorgen er weer voor dat het dek en het landhoofd niet gaan wisselen/verzakken, waardoor alles op zijn plek blijft. Specifiek voor de voegloze overgangen produceert Carl Stahl deze RVS-trekkabels op maat in lengtes van 3,50 meter. De kabel heeft volgens de voorschriften van Rijkswaterstaat een diameter van 22 mm en bestaat uit 1×19 draden die om elkaar heen zijn gedraaid. Het zorgt voor een behoorlijk stijve constructie die niet makkelijk buigt. Vervolgens wordt in het midden van de kabel over een lengte van 600 mm een Densoband aangebracht in een beschermende kunststof krimpkous, bedoeld om spanningen door rotatie in het dek op te vangen. Al deze voorbereidingen resulteren in een compleet en kant-en-klaar inzetbaar product voor de wegenbouwer.

Groothandel met toegevoegde waarde

Carl Stahl is een toonaangevende gespecialiseerde groothandel in binnen- en buitenland met een hoofdvestiging in Duitsland. Het bedrijf bestaat al sinds 1880 en heeft wereldwijd veel kennis en expertise opgebouwd in het verwerken van RVS-kabels, die dus voor de Nederlandse markt volledig custom made worden aangeleverd aan de wegenbouwer. Behalve de RVS-trekkabels levert Carl Stahl aan de infrasector onder andere ook RVS-grijplijnen langs kademuren, al dan niet voorzien van een kunststof coating, kabels om resonantie bij bruggen te voorkomen, en RVS-kabelnetten als hekwerk en/of valbeveiliging rondom infrastructuur en parkeergarages. En ook hiervoor geldt: voor specifieke invullingen of ideeën denkt Carl Stahl graag met u mee.    

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.