Platform over civiele techniek, ondergrondse infra, energie, bouwmaterieel & bouwmachines
Hangkabels Merwedebrug voorzien van innovatieve wrapping
In tegenstelling tot een coating garandeert DYWIDAG met cableskin een bescherming tegen weersinvloeden van minimaal 50 jaar.

Hangkabels Merwedebrug voorzien van innovatieve wrapping

Tijdens een periodieke inspectie aan de Merwedebrug in de A27 bleken verschillende hangkabels, waarmee het rijdek aan de boogbrug is bevestigd, roestvorming te vertonen. Het was een gevolg van slijtage aan de conservering. Constructief bleken de hangkabels nog te voldoen, maar het was natuurlijk wel zaak om zo snel mogelijk een nieuwe conservering aan te brengen. Rijkswaterstaat koos voor een innovatieve wrapping van DYWIDAG waarmee de overlast voor het wegverkeer tot een minimum beperkt bleef.

Roestvorming op onderdelen waar een brugdek aan hangt, is natuurlijk niet wenselijk, begint Robert Jansen van DYWIDAG. “De coating op de hangkabels was dusdanig slecht dat deze opnieuw geconserveerd moesten worden, zodat de corrosie niet verder kan doorzetten. In eerste instantie was het idee om de hangkabels te stralen en opnieuw in een meerlaags verfsysteem te zetten, maar dat heeft een gigantische impact op de doorstroming. Rijbanen moeten voor langere tijd worden afgesloten, omdat de brug in de steigers wordt gezet.” Rijkswaterstaat zocht dus eigenlijk naar een out-of-the-box oplossing. Het betrokken ingenieursbureau Schreuder klopte daarom bij DYWIDAG aan vanwege de cableskin techniek.

De wrapping is in twee lagen aangebracht.

ETA-gecertificeerd systeem

Cableskin van DYWIDAG wordt al vele jaren succesvol toegepast in het buitenland voor het conserveren van staalconstructies en is een ETA-gecertificeerd systeem. “In ons land is het een relatief onbekende techniek”, zegt Robert. “We hebben het systeem toegelicht aan Rijkswaterstaat en ze waren direct enthousiast. Vooral ook vanwege de minimale hinder die het veroorzaakt. Om dat in de praktijk aan te tonen, hebben we in het voortraject succesvol een proefstuk gezet. Niet veel later kregen we al opdracht.” Hoe werkt de techniek? Robert geeft tekst en uitleg: “Eerst worden de grove verfbladders met een schraper verwijderd van de hanger, waarna we de wrapping in twee lagen aanbrengen. De eerste laag vormt de grondlaag en gebeurt met een tape die aan twee zijden is voorzien van butylrubber. Hierover komt een toplaag, een tape met butylrubber aan de binnenzijde en aan de buitenzijde een PE-laag die in elke gewenste kleur uitgevoerd kan worden, waterafstotend is en weerstand biedt tegen UV. Als butylrubber met de juiste spanning en druk wordt aangebracht, gaat het vulkaniseren en vreet het zich in de hanger. Je krijgt het nooit meer los.”

64 hangkabels

Het aanbrengen van cableskin kan op verschillende manieren: handmatig, semiautomatisch of volledig gerobotiseerd. “Bij de Merwedebrug hebben we gekozen voor semiautomatisch omdat de hangers relatief kort zijn, variërend van 10 tot 35 maximaal meter”, verduidelijkt Robert. “Daarbij is gewerkt vanuit een hoogwerker op het fietspad en hebben we gebruikgemaakt van een hulptool bij het omwikkelen, zodat de juiste hoek en juiste spanning en druk is gegarandeerd. We hebben daarbij uitsluitend overdag gewerkt, waarbij slechts één rijbaan afgesloten hoefde te worden. En dat laatste was puur vanwege de veiligheid van onze mensen, want we hebben de rijbaan zelf niet gebruikt. In totaal zijn we tien weekenden bezig geweest met het aanbrengen van de wrapping op de 64 hangkabels, 32 aan iedere zijde. Tegelijkertijd heeft Knook Staalkonstrukties de verbindingen tussen de hangkabels en het rijdek aangepakt en verbeterd, wat maakt dat de Merwedebrug er nu weer vele jaren tegen kan. In tegenstelling tot een coating garanderen wij met cableskin een bescherming tegen weersinvloeden van minimaal 50 jaar.”     

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.