Platform over civiele techniek, ondergrondse infra, energie, bouwmaterieel & bouwmachines
Ruime railexpertise tilt spoorveiligheid naar hoog niveau
Het spoormaterieel van VT AG veilig op weg dankzij de expertise van Pilz.

Ruime railexpertise tilt spoorveiligheid naar hoog niveau

Het primaire doel van Pilz, internationaal aanbieder van oplossingen voor de veiligheids- en automatiseringstechniek, is installaties zodanig te automatiseren dat de veiligheid van mens, machine en milieu altijd is gegarandeerd. De overdracht van de binnen het bedrijf aanwezige kennis geldt daarbij als een van de speerpunten. Bijvoorbeeld rondom het veiliger maken van railapplicaties.

De Europese wetgeving omvat twee railgerelateerde richtlijnen, waarvan één betrekking heeft op rail safety. “Deze richtlijnen worden het meest gebruikt en zijn het belangrijkst”, aldus Robert Romijn, safety consultant/trainer binnen Pilz. “Simpelweg omdat je bij calamiteiten op de wettelijk vastgestelde regels wordt afgerekend. Om aan de geldende wetgeving te kunnen voldoen, heeft CENELEC (Europees Comité voor Elektrotechnische Normalisatie, red.) voor railapplicaties onder meer de EN50126 ontwikkeld. Deze en andere normen gebruiken we niet alleen zélf bij de ontwikkeling van nieuwe diensten en producten, ook delen we de binnen ons bedrijf aanwezige kennis op dat vlak graag met de markt. We leggen uit hoe de normen, met name die op het gebied van veiligheid, voor infrastructuur én rijdend materieel in de praktijk gebruikt moeten worden.” 

Aansluiting op ERTMS

Met de intensieve kennisdeling voorziet Pilz duidelijk in een groeiende behoefte. Zelfs bij bedrijven die al jaren op en rond het spoor actief zijn. “Vaak is men niet voldoende op de hoogte van de regels en de laatste stand der techniek”, vervolgt Romijn. “Pilz brengt daar vanuit een ruime kennis en kunde verandering in. Zo zijn we momenteel druk bezig onze services aan te laten sluiten op ERTMS, de Europese standaard voor treinbeveiliging en -besturing. Op dat gebied staat de komende jaren nog heel veel te gebeuren. En daar anticiperen we op, bijvoorbeeld met de oprichting van een nieuwe internationale business unit. Deze gaat zich richten op railactiviteiten en het ontwikkelen van veilige interfaces ten behoeve van de infrastructuur. Initiatieven waarmee we de railsector uit veiligheidsoogpunt op maat gaan bedienen. Zo heeft ProRail kort geleden een aanbesteding uitgezet voor het versnellen van het ERTMS-traject ter vervanging van het huidige treinbeveiligingssysteem ATB. Onze ideeën worden daarbij als buitengewoon veelbelovend beschouwd.”     

Van wetgeving naar CENELEC-normen.

Generieke controller voor verschillende soorten wissels

Het Zwitserse VT Verkehrs- und Industrietechnik AG (VT AG), experts in spoor- en wisselbouw, wenste het centrale controle- en bewakingssysteem voor acht wissels van verschillende typen te moderniseren. Op basis van het automatiseringssysteem PSS 4000 Rail ontwikkelde VT AG samen met Pilz een gecentraliseerde controller voor alle soorten wissels. Deze generieke besturingsoplossing heeft als voordeel dat deze slechts één keer hoeft te worden gecertificeerd en in de toekomst kan worden overgedragen naar andere soorten wissels. Op deze manier zorgt de innovatieve retrofit ervoor dat bedrijfsprocessen soepel én veilig verlopen. 

Projectmanagement volgens EN50126.

Actief in de spoorsector

Pilz levert al zo’n 10 jaar (veiligheids)oplossingen langs de spoorweg, bijvoorbeeld bij wisselbesturingen, spoorwegovergangen, seinbesturingen en besturingstechniek. Dat doet het voor de complete spoorsector; van heavy rail tot light rail en het industriële spoor. Binnen de geboden veiligheidsoplossingen staat het automatiseringssysteem PSS 4000 Rail centraal. Daar dit systeem voldoet aan de strenge richtlijnen van de wet- en regelgeving binnen de spoorsector (CENELEC), is het bestand tegen elektromagnetische storingen, extreme temperaturen, trillingen en mechanische belasting.

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.