Platform over civiele techniek, ondergrondse infra, energie, bouwmaterieel & bouwmachines
Pilot gestuurde avegaarboringen aanbrengen en verwijderen
Holland Drilling is de meest veelzijdige specialist in avegaarboringen met moderne, compacte en milieuvriendelijke boorinstallaties.

Pilot gestuurde avegaarboringen aanbrengen en verwijderen

Er zijn maar enkele partijen in Nederland die gespecialiseerd zijn in het aanbrengen van pilot gestuurde avegaarboringen onder wegen en spoorwegen. Holland Drilling is er daar één van en direct ook de meest veelzijdige met moderne, compacte en milieuvriendelijke boorinstallaties. Voor project HOV in ’t Gooi heeft het bedrijf uit Cuijk met deze boortechniek niet alleen twee faunatunnels onder het spoor gerealiseerd, maar ook een bestaande mantelbuis verwijderd. 

“In de tender zijn we door BAM Infra Nederland gevraagd om een offerte uit te brengen voor het ontwerpen en uitvoeren van twee pilot gestuurde avegaarboringen”, begint Ronald van Krieken, directeur van Holland Drilling. “Door middel van deze techniek hebben we twee GVK-buizen aangebracht op 2,5 meter diepte, met een diameter van 530 millimeter en een lengte van 21 meter per stuk. Holland Drilling heeft veel vergelijkbare projecten uitgevoerd, dit project is in dat opzicht geen grote uitdaging maar dat maakt het niet minder belangrijk. De reden dat ons de opdracht is gegund, is dat we onder meer gebruikmaken van zeer compacte installaties. Zeker langs het spoor is dat een kostbaar goed. Hoe compacter het materieel ter plaatse, hoe goedkoper en hoe kleiner de impact op het gehele project en de omgeving.”

Hoe compacter het materieel ter plaatse, hoe goedkoper en hoe kleiner de impact op het gehele project en de omgeving.

Flexibiliteit

Holland Drilling hecht veel waarde aan mens en milieu. “We werken voornamelijk met compacte en schone machines met stage V-motoren of zelfs volledig elektrisch aangedreven”, legt Van Krieken uit. “Onze machines hebben we speciaal op maat laten bouwen in de fabriek en in sommige gevallen na levering hier en daar nog wat gemodificeerd. Waren we in het verleden een dag of drie zoet met het opstellen van de boorinstallaties, vandaag zijn we na een halve dag opbouwen al ‘up and running’. We kunnen dus zeer efficiënt werken en zijn snel weer weg. Dat maakt dat we heel flexibel kunnen inspelen op de planning van onze opdrachtgevers met minimale overlast voor de omgeving en het milieu. Dat hebben we ook bij de HOV-busbaan in ’t Gooi bewezen. Zo hebben we bijvoorbeeld op Hemelvaartsdag een boring gemaakt, omdat dit beter aansloot op de planning van BAM. Flexibiliteit zit in ons bloed, net als goed vakmanschap. We zijn zuinig op onze spullen en trots op onze mensen.”

De medewerkers van Holland Drilling die zich bezighouden met avegaarboren, zijn allemaal ProRail-gecertificeerd. “We kunnen boringen uitvoeren in diameters van 150 millimeter tot zelfs 1,70 meter”, zegt Van Krieken. “Daarnaast hebben we een unieke techniek ontwikkeld om bestaande boringen in nauwe samenwerking met ProRail te verwijderen. Dat kwam ook van pas op dit project. In de bebouwde kom van Hilversum moest een mantelbuis verwijderd worden om op deze locatie een soilmixwand te kunnen realiseren. Met behulp van in eigen huis ontwikkelde tooling kunnen we op basis van waterdruk een bestaande boring (tussen vanaf 110 t/m 500 millimeter doorsnede) in het midden doorsnijden om deze aan twee zijden vanaf het maaiveld eenvoudig te kunnen verwijderen, zonder dat het spoor zich gaat zetten. En zo proberen we onze opdrachtgevers op het gebied van sleufloze technieken volledig te ontzorgen.”     

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.