Platform over civiele techniek & infrastructuur
‘Nieuwe’ bitumen niet altijd wenselijk voor verkeersveiligheid

‘Nieuwe’ bitumen niet altijd wenselijk voor verkeersveiligheid

In het verleden werd nog écht rood asfalt gemaakt op basis van blanke bitumen voor bijvoorbeeld de fietssuggestiestroken en oversteekplaatsen. Door het uitfaseren van blanke bitumen stapt men nu steeds vaker over op zwart asfalt dat gepigmenteerd is met ijzeroxide. Het resulteert in een meer bruinachtige tint, waardoor het onderscheid tussen de rijbaanloper en fietssuggestiesstrook vervaagt. Niet bepaald bevorderlijk voor de verkeersveiligheid. Possehl heeft de oplossing: rode Thermoflex.

Thermoflex in combinatie met bijvoorbeeld een rood mineraal afstrooi-materiaal zorgt voor een duurzame én duidelijk zichtbare fietssuggestiestrook en/of oversteekplaats.

Blanke bitumen zijn eigenlijk geen bitumen, maar een kunststofsoort, begint Patrick Roijers, commercieel manager bij Possehl. “De kwaliteit van het rode asfalt, gebaseerd op deze blanke bitumen laat te wensen over. Dat horen we en zien we in de praktijk. Het heeft niet de levensduur van het normale asfalt. Het alternatief voor dit rode asfalt is zwart asfalt waar een paar procent ijzeroxide aan wordt toegevoegd. Wat je dan krijgt is geen rood, maar bruin asfalt.”

Signaalfunctie

De duurzaamheid en kwaliteit van dit ‘bruine’ asfalt is weliswaar hoger, maar er kleeft één belangrijk nadeel aan dit alternatief. “In het donker, als het regent of de zon schittert op het asfalt, dan zie je nagenoeg geen verschil tussen de fietssuggestiestrook en de rijbaanloper”, weet Roijers. “Terwijl het rode asfalt juist een signaalfunctie heeft en bedoeld is om extra veiligheid te creëren tussen het verkeer en de kwetsbare weggebruiker. Met Thermoflex in combinatie met bijvoorbeeld een rood mineraal afstrooi-materiaal bieden wij een duurzame én duidelijk zichtbare fietssuggestiestrook en/of oversteekplaats. Ook in het donker, bij regen of met scherp zonlicht. Het verschil tussen het ‘bruine’ asfalt en Thermoflex is significant.” Dat is volgens Roijers dan ook de reden dat Possehl al voor diverse opdrachtgevers het bruine asfalt alweer aan het overlagen is met de rode Thermoflex.

Possehl pigmenteert Thermoflex in elke gewenste RAL-kleur.

Hogere kwaliteit

Thermoflex is in de basis een gemodificeerde 2-componenten coating. “Deze coating kunnen we in elke gewenste RAL-kleur pigmenteren”, legt Roijers uit. “Het is een bewezen product, want we hebben al honderdduizenden vierkante meters aan mogen brengen de afgelopen decennia. Thermoflex heeft een bewezen levensduur van tussen de vijftien en twintig jaar. Omdat het achteraf wordt aangebracht, kan de aannemer een volledig zwarte deklaag aanbrengen, zonder langsnaden of andere obstakels te moeten overwinnen. Nadat de belijning erop staat, brengen wij de rode coating aan, strak tegen de belijning. Het gebruik van Thermoflex is dus kwalitatief beter voor de hele wegconstructie. Het is bovendien een plastisch product, en komt niet onder spanning te staan.”

Kant en klare bestekteksten

Thermoflex veroudert volgens Roijers nauwelijks. “Zo hebben we vorig jaar een nieuw gedeelte aangebracht op een traject dat we achttien jaar geleden al hebben aangebracht. Na het schoonmaken met een wegdekreiniger was het verschil tussen oud en nieuw nauwelijks zichtbaar. Ook de stroefheid bleek nog altijd dik in orde.” Behalve op asfalt hecht Thermoflex ook op beton, staal, hout en composiet. Om opdrachtgevers het nog eenvoudiger te maken om Thermoflex toe te passen, heeft Possehl de bestekteksten aangepast op de Nederlandse RAW systematiek 2022. “Dat houdt in dat onze bestekteksten verkrijgbaar zijn in verschillende bestandsformaten, zoals RSX of PDF. Ingenieursbureaus of gemeentes kunnen deze inlezen en overnemen in hun eigen bestekken. Maar we profileren ons ook meer en meer als kennispartner en denken graag, en geheel vrijblijvend, mee in het voorontwerp om tot de beste oplossing te komen.”

De producten van Possehl zelf ervaren? Dat kan in het unieke experience center in Oosterhout. Geïnteresseerden kunnen hier zelf een proefstuk van Thermoflex maken in de gewenste RAL-kleur en met het specifieke afstrooi-materiaal. Want Thermoflex leent zich ook uitstekend voor het ‘inkleuren’ van bijvoorbeeld kruisingsvlakken of pleinen, al dan niet in combinatie met natuurlijk afstrooi-materialen of zelfs gerecycled glasaggregaat.   

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.