Platform over civiele techniek, ondergrondse infra, energie, bouwmaterieel & bouwmachines
Nieuw asfalt lust wel een slokje regenwater

Nieuw asfalt lust wel een slokje regenwater

Wat is Drainphalt? Inge: “Een waterdoorlatend asfalt, speciaal ontwikkeld om aan te leggen op parkeerplaatsen, opritten en wegenis rond gebouwen. De innovatieve verharding is ontwikkeld omwille van de vele vragen van klanten om iets dergelijks op de markt te brengen. In 2017 werden de plannen om Drainphalt te ontwikkelen concreet, nadat we hadden deelgenomen aan de innovatiewedstrijd van Willemen Groep.”

Ongekende waterafvoerende eigenschappen
Willemen Infra is gestart met het aanleggen van proefvakken om de samenstelling te perfectioneren van het bijzondere asfalt. “Het uiteindelijke resultaat mag er zijn. Het asfalt is waterdoorlatend en kent een grote opslagcapaciteit. De korrelgrootte is maximaal 32 mm, het asfalt heeft daarom 30 % holle ruimten. Daarmee heeft Drainphalt niet alleen perfecte permeabele eigenschappen, maar krijgt water ook ruim de tijd om door te sijpelen naar de onderliggende lagen. Zo komt het uiteindelijk in het grondwater terecht”, legt Inge uit.

Drainphalt fungeert tevens als opslagbuffer voor het water. De buffercapaciteit is zeer indrukwekkend te noemen: “Dit asfalt kan 300 liter per m³ bufferen. Ook bij vorst behoudt Drainphalt zijn eigenschappen. Van het bekende probleem bij ZOAB , het kapotvriezen, heeft Drainphalt geen last.”

Drainphalt

Productie en verwerking
Het volledig nieuwe asfalt wordt in de asfaltcentrales van Willemen geproduceerd op 135˚ tot 140˚ Celsius. Inge licht toe: “Dat zorgt voor minder CO2-uitstoot en maakt het bij de plaatsing aangenamer voor de wegenwerker. Voor het plaatsen heeft men een waterdoorlatende fundering en ondergrond nodig die voldoende draagkrachtig is. Een ongebonden fundering dus en een zanderige grond.”

Op de parkeervakken wordt er bovenop de fundering 20 cm Drainphalt aangebracht. De rijbanen tussen de vakken krijgen eerst 16 cm Drainphalt en vervolgens een 4 cm gesloten toplaag. “De afwatering van de rijbaan gaat richting het Drainphalt op de parkeervakken, waarna het water in het Drainphalt opgenomen wordt. Doordat de laag Drainphalt onder de gesloten toplaag in direct contact staat met het Drainphalt op het parkeervak, buffert het dus ook water onder de rijbaan.”

Drainphalt

Tom Willemen, CEO van de Willemen Groep, opende officieel het evenement.

Spectaculaire demonstratie
Het toegestroomde publiek op 27 november bestond in de ochtend uit leden van de pers en media, ‘s middags uit professionals uit de wegenbouw en van overheidsinstellingen. Tom Willemen, CEO van de Willemen Groep, opende ‘s ochtends officieel het evenement. Als klap op de vuurpijl werd het publiek die dag getrakteerd op spectaculaire demonstraties, op het parkeerterrein van Flanders Expo in Gent. Willemen Infra had daar een proefvak met Drainphalt aangebracht en liet daarop, via een kunstmatige wolk, een maandhoeveelheid water neerregenen. Maar liefst 1.400 liter water op 20 m² viel op het Drainphalt neer met als resultaat… droge voeten. Drainphalt deed exact waarvoor het ontwikkeld is en voerde de regenbui keurig af.

Tot besluit zegt Inge: “We concentreren ons met Drainphalt eerst op de Belgische markt en zullen het vanuit Willemen Groep zelf aanbieden, maar andere wegenbouwers kunnen het ook afhalen bij onze asfalt­centrales. Uiteindelijk gaan we naar een situatie waarbij Drainphalt wereldwijd in licentie geproduceerd wordt.”  

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.