Platform over civiele techniek, ondergrondse infra, energie, bouwmaterieel & bouwmachines
Niet alleen duurzaam als materiaal, maar ook qua toepassing
BAM heeft speciaal voor dat doel een heimachine aangepast, om onder de gewenste hoek te kunnen heien.

Niet alleen duurzaam als materiaal, maar ook qua toepassing

Compact Eco-rail voorkomt schade aan kabels, leidingen en boomwortels en voorkomt kappen van bomen

Bij de reconstructie van de provinciale weg N395 was er behoefte aan een verbetering van de veiligheid en van de leefbaarheid in de omliggende dorpen. Provincie Noord-Brabant en BAM Infra Nederland werken samen aan een betere verkeersveiligheid en toegankelijkheid van de N395, een betere doorstroming, meer groen en minder geluid in de dorpen. Dit gebeurt op een zo duurzaam mogelijke manier, met veel ruimte voor innovatie. Eén van die innovaties is het toepassen van de Compact Eco-rail. Mede-ontwikkelaar en fabrikant van de Compact Eco-rail is Saferoad Holland. Herman Odijk, Managing Director, vertelt meer over deze oplossing die op meerdere fronten bijdraagt aan duurzaamheid.

De krachten gebundeld

De paal blijft dus onder de grond uit de buurt van alle bekabeling alsook de wortels van bomen die zich dichtbij de weg bevinden.

Ingenieursbureau Witteveen+Bos heeft samen met bouwconcern BAM Verkeerstechniek en producent Saferoad Holland de Compact Eco-rail ontwikkeld. Dankzij het speciale ontwerp worden kabels, leidingen en boomwortels in de grond ontzien. Herman Odijk: “In principe wil je op provinciale en gemeentelijke wegen een geleiderail langs de weg hebben. Deze wegen zijn doorgaans gevaarlijker dan bijvoorbeeld snelwegen. Zodra er bomen langs de kant van de weg staan, is er al sprake van verhoogd risico. Zo ook bij de N395, waar de uitdaging bestond om een geleiderail te realiseren, zonder dat de palen daarvan bij plaatsing of bij een aanrijding schade aan de in de grond aanwezige kabels, leidingen en boomwortels zouden kunnen veroorzaken.”

De ontwikkelpunten voor een innovatieve geleiderail die bovenstaande problemen voorkomt, waren het plaatsen van de palen op een manier die kabels, leidingen en boomwortels ontziet en het creëren van voldoende grondweerstand. Herman Odijk: “We kwamen uit op een bevestigingssysteem dat niet rechtstandig de grond in gaat, maar onder een hoek onder het asfalt. De focus lag dus op het ontwikkelen van het sterke knikstuk, benodigd om van schuin weer naar rechtstandig te gaan. Toen we het eens waren over de positionering van de palen, kwam meteen een volgende uitdaging op tafel: hoe breng je de palen schuin aan? BAM heeft speciaal voor dat doel een heimachine aangepast, om onder de gewenste hoek te kunnen heien. Een knap stukje engineering.”

Het kan altijd duurzamer

De paal van de Compact Eco-rail bestaat dus uit twee delen, waarvan het onderste deel onder een hoek van 45˚ de grond in gaat. “De paal blijft dus onder de grond uit de buurt van alle bekabeling alsook de wortels van bomen die zich dichtbij de weg bevinden. Waar vroeger hoogstwaarschijnlijk bomen gerooid moesten worden om een verkeersveilige situatie te creëren, daar kunnen deze nu gewoon blijven staan. Dat vind ik een dubbele winst als we praten over duurzaamheid”, aldus Herman Odijk. “En als het om duurzaamheid gaat, dan worden wij enthousiast. We kijken bij Saferoad altijd wat er beter kan. De basis voor de Compact Eco-rail is weervast staal zonder gebruikmaking van zink, alleen het deel van de palen onder de grond is voor de levensduur en dus veiligheid wel verzinkt. Op dit moment zijn we druk bezig met alternatieve materialen voor de productie van geleiderail constructies en kunnen wij al produceren in weervast staal (Cor-Ten), ook kijken we naar biobased grondstoffen. Uiteraard is ons RenoRail concept (het met CE-markering op de markt brengen van her-inzetbare geleiderail die elders gedemonteerd is) echt een modelconcept voor klimaatverantwoorde geleiderail. Kortom: we staan nooit stil en zijn ervan overtuigd dat het altijd duurzamer kan!” 

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.