Platform over civiele techniek & infrastructuur
Wegenbouw & Rail

Na bijna 50 jaar nog steeds op het spoor

van-oosterwijk-molenschot-vervangen-van-dwarsliggers-met-een-sorteergrijper-en-meteen-ook-afvoeren-van-vuile-ballast.-kopieren

4 september 2019 Leestijd 5 minuten

Deel dit artikel

Snelheid, veiligheid, innovatie en veelzijdigheid. Dit zijn enkele kenmerken van familiebedrijf Van Oosterwijk Molenschot dat al bijna 50 jaar gespecialiseerd is in spoorwerken. Van verhuur van spoorkranen met hulpstukken tot het uitzenden van machinisten.

Wanneer een opdrachtgever belt verkoopt Van Oosterwijk Molenschot nooit ‘nee’ en wordt meteen alles in het werk gesteld om te helpen. Snel handelen staat centraal bij het spoorkraanverhuurbedrijf. Marcel van Oosterwijk en Linda Michielsen-van Oosterwijk runnen samen het bedrijf en vormen als broer en zus een sterk team. Een spoorkranen- en machinistenplanning is altijd in beweging, daarom zijn zij ook 24/7 te bereiken. “Of het nu een calamiteit of iets anders is, we zijn altijd binnen een paar uur ter plekke, in Nederland én België”, zegt Michielsen-van Oosterwijk. “Dat is de kracht van ons bedrijf.” De firma uit Molenschot, gespecialiseerd in spoorwerken, verhuurt spoorkranen inclusief machinisten, evenals alle mogelijke hulpstukken.

van-oosterwijk-molenschot-vervangen-van-complete-betonnen-portalen-met-behulp-van-3-krollen-met-werkbak-en-verlenggiek.-kopieren

Vervangen van complete betonnen portalen met behulp van 3 krollen met werkbak en verlenggiek.

 

Krollen met LMB

Het bedrijf verhuurt twee typen krol (kraan op lorry): de Atlas 1604 die vooral wordt ingezet bij zware hijswerkzaamheden en de Atlas 1404. Alle krollen zijn voorzien van lastmomentbeveiliging (LMB). Als de machinist met de LMB erop hijst en de last te zwaar is, stopt de machine vanzelf. De krollen worden gebruikt voor zowel bovenleidings- als spoorwerkzaamheden, van het vervangen van portalen, spoorstaaf- en dwarsliggervernieuwing tot het afwerken van voetpaden.       

Beide typen krol worden verhuurd met hulpstukken waarvan het bedrijf er zeer veel in bezit heeft. Denk aan hoogwerkbakken, stopunits, geremde combilorries, ballastzuigers, een spoorstaafknipper, sproeicontainer en palenknipper. In totaal beschikt Van Oosterwijk Molenschot BV over 17 krollen, 9 van het type 1404 en 8 van het type 1604. Eén krol 1604 is extra zwaar en kan met LMB 18 ton tillen en met de verlenggiek op 14 meter hoogte zelfs 4,5 ton hijsen. Het is de enige krol in Nederland die met een last van 18 ton over het spoor mag rijden! Tevens is het bedrijf eigenaar van 4 vrachtwagencombinaties die de kranen met hulpstukken naar het werk vervoeren. Van Oosterwijk: “Onze vloot van machines en hulpstukken omvat het modernste materieel. Mooi daarbij is dat alle machines minder CO2-uitstoot hebben dankzij de ingebouwde roetfilters, waardoor we ook in tunnels mogen werken. Verder voldoen we als VCA-bedrijf aan alle wettelijke eisen en zorgen we dat alles op orde blijft door herhalingskeuringen van machines, gereedschappen, hulpstukken en machinisten.”

van-oosterwijk-molenschot-zeer-flexibel-vanwege-eigen-vrachtwagencombinaties.-kopieren

Zeer flexibel vanwege eigen vrachtwagencombinaties.

 

Innovaties en veiligheid

Van Oosterwijk Molenschot BV is zeer innovatief en speelt altijd direct in op de markt. Zijn er nieuwe hulpstukken nodig, dan worden deze meteen ontwikkeld. Stelt ProRail een nieuwe veiligheidseis aan de krol, worden de krollen eveneens binnen no time aangepast. Veiligheid staat hoog in het vaandel bij het familiebedrijf. Omdat vanwege de veiligheid tegenwoordig alleen nog maar gewerkt wordt met buitendienststellingen van twee sporen in plaats van één spoor, moet veel werk tijdens het weekend plaatsvinden. Michielsen-van Oosterwijk vindt dat het preventief spooronderhoud daardoor minder wordt en dat ook het personeelstekort toeneemt. “Daardoor zijn wij voortdurend op zoek naar machinisten. Bij ons eisen we veel. Onze machinisten zijn op de hoogte van VGM-regels en voorschriften, ze zijn flexibel en hebben opleidingen gevolgd als VCA, Spoorwegveiligheid, Gereedschapsmachinist en Krolmachinist. Maar daar staat ook veel tegenover, onder meer een goed salaris, goede arbeidsvoorwaarden, en bovenal een prettige collegiale werksfeer. Redenen waarom onze machinisten jarenlang bij ons blijven werken.”   

Nieuwsbrief

Meld u aan om nieuws & updates te ontvangen.

Contact

Frank Wekking

Projectmanager

Meer online zichtbaarheid creëren via Grond/Weg/Waterbouw? Neem contact met mij op.

0%

    Stuur ons een bericht