Platform over civiele techniek, ondergrondse infra, energie, bouwmaterieel & bouwmachines
Microdeklagen met emulsie-asfaltbeton
Door het minimale gebruik van primaire grondstoffen, een koude verwerking en een dunne laagdikte, heeft EAB een gunstige MKI-waarde.

Microdeklagen met emulsie-asfaltbeton

Efficiënt én duurzaam asfaltonderhoud

Asfaltwegen hebben over het algemeen een lange levensduur. Door intensief gebruik en wisselende weersomstandigheden treedt er na verloop van tijd slijtage op in de toplaag. In het verleden werd dan de complete deklaag vervangen. Dat heeft nogal een impact op het verkeer, het milieu en de kosten. Met emulsie-asfaltbeton (EAB) kan dat veel efficiënter én duurzamer. Het is eenvoudig toepasbaar op allerlei asfaltwegen zowel gemeentelijk, provinciaal als op rijkswegen. Maar ook op de rode fietssuggestiestroken, uitgevoerd in hoogwaardig recyclebare en duurzamere zwarte bitumen. Een primeur van Rapid Asfalt, al ruim 30 jaar specialist in EAB.

Ook de rode fietssuggestiestroken kan Rapid Asfalt voorzien van een EAB-deklaag.

Emulsie-asfaltbeton is uitermate geschikt voor het levensduurverlengend onderhoud van een asfaltweg. “Een weg die al wat langer ligt, gaat op den duur verschralen en lijdt steenverlies”, begint Bert Boekholt, bedrijfsleider bij Rapid Asfalt. “Dat is het moment om EAB toe te passen, waarmee je de deklaag opnieuw conserveert. Het product dat wij aanbrengen zorgt ervoor dat de steentjes weer vast komen te zitten en ‘sluit’ als het ware de toplaag, waardoor de weg weer zo’n zeven tot tien jaar mee kan. In een cyclus van dertig jaar bespaar je daarmee één keer op het aanbrengen van nieuw asfalt. En aan het einde van de levensduur is het EAB voor 100% recyclebaar als gewoon asfalt.”

Gunstige MKI-waarde

EAB wordt samengesteld uit een mineraal zandmengsel (brekerzand) gewonnen in Noorse groeves, cement, water en een bitumenemulsie. “Tijdens de verwerking treedt een chemische reactie op waarbij het mengsel ‘breekt’ en het vocht wordt onttrokken”, legt Boekholt uit. “Het mengen gebeurt op locatie in de auto. We hebben als het ware een eigen centrale aan boord. Vervolgens wordt het in een laag van een halve centimeter koud aangebracht over de volle breedte van het wegdek.” Door het minimale gebruik van primaire grondstoffen, een koude verwerking en een dunne laagdikte, heeft EAB een gunstige MKI-waarde. Rapid Asfalt rekent met een besparing van 32-45% ten opzichte van een overlaging met warm asfalt. “Het mooie van deze toepassing is bovendien dat het razendsnel uithardt. Dat resulteert in korte omleidingen, want het verkeer kan er vrij snel weer overheen. Sterker nog, dat is ook aan te bevelen, want het zorgt voor de naverdichting van het EAB.”

Zwarte bindmiddelen

Vanuit de Vakgroep Bitumineuze Werken (zie pagina 76, red.) is recent besloten om het gebruik van blanke bindmiddelen te gaan uitfaseren. Rapid Asfalt loopt al op de troepen vooruit en heeft met het zwarte bitumen al een duurzaam alternatief. “We gebruiken geen blanke bindmiddelen meer, die milieutechnisch erg zwaar belastend zijn, en zijn daarin als Rapid Asfalt uniek”, zegt Boekholt trots. Een heuse primeur en een product waar momenteel veel vraag naar is. “Combineer de gunstige MKI-waarde met de goede LCA-prestaties en het lijkt me duidelijk dat overheden en gemeenten voortaan hiervoor kiezen.”   

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.