Platform over civiele techniek, ondergrondse infra, energie, bouwmaterieel & bouwmachines
Maximale efficiency bij inspectieactiviteiten Nederland breed
A-Quin is in alle gevallen kritisch op het nut en de noodzaak van inspectieactiviteiten, zodat de euro op de juiste plek wordt uitgegeven. (Beeld: Martijn Pauw)

Maximale efficiency bij inspectieactiviteiten Nederland breed

Inspecteurs van inspectie- en adviesbureau A-Quin werken Nederland breed: langs het water, op de snelweg, bij sluizen en viaducten. Opdrachtgevers zoals Rijkswaterstaat, provincies en gemeenten hebben de wettelijke plicht om de (vaar)weginfrastructuur die zij beheren veilig en functioneel te houden. Het uitgangspunt is daarbij doelmatig te beheren en te onderhouden. Precies wat A-Quin ook nastreeft: maximale efficiency.

A-Quin heeft ook in 2023 weer een grote hoeveelheid aan essentiële objecten in de infrastructuur aan een kritische blik onderworpen. “Zo is een team bezig geweest met NEN 3140 en NEN 3840 onderzoeken in vier grote tunnels in Nederland: de Schipholtunnel, de Leidsche Rijntunnel, Wijkertunnel en de Zeeburgertunnel”, zegt directeur Mans Damen. 

Nederland elektrificeert: toename aantal elektro-technische keuringen

Mans merkt op dat Nederland sterk inzet op elektrificatie. “Dat zien we in de toename van aanvragen voor NEN 3140, SCIOS Scope 8, 10 en 12 en NEN 3840 inspecties: de aangewezen inspectienorm waarbij eisen worden gesteld voor een veilige bedrijfsvoering van elektrische installaties.” 

A-Quin heeft zich dan ook meer en meer toegelegd op inspecties volgens SCIOS scope 8, 10 en 12. “De scope 8 is feitelijk de klassieke NEN 3140 inspectie gericht op arbeidsveiligheid, terwijl de scope 10 zich richt op brandveiligheid”, verduidelijkt Mans. “Bij dat laatste wordt met name gekeken naar de kans op brand met een elektrotechnische oorzaak. De scope 12 daarentegen is een zelfstandige inspectie die niet voortbouwt op andere inspecties. Het is een complete inspectie en officiële keuring van een zonnestroominstallatie. Dit doen we onder meer in opdracht van verzekeringsmaatschappijen.” 

Inspecteurs van inspectie- en adviesbureau A-Quin werken Nederland breed: langs het water, op de snelweg, bij bruggen, sluizen en viaducten. (Beeld: Jaap Burggraaf fotografie)

Meer toestandsinspecties voor gemeenten en provincies

Ook steeds meer provincies en gemeenten weten A-Quin te vinden. “Het gaat dan vaak om volledige toestandsinspecties van kunstwerken, waarbij elk onderdeel wordt geïnspecteerd en gedocumenteerd. Door de combinatie van onze vier disciplines – Elektrotechniek, Civiele techniek, Werktuigbouwkunde en Assetmanagement – zijn we in staat om met een verschillend blikveld naar een kunstwerk te kijken. Dat leidt tot een optimale efficiency en tot optimaal resultaat.”

Zodat de euro op de juiste plek wordt uitgegeven!

A-Quin is in alle gevallen kritisch op het nut en de noodzaak van inspectieactiviteiten. Mans: “Levert een onderzoek geen meerwaarde op? Dan adviseren wij een ander type inspectie zoals bijvoorbeeld monitoring of GTI (Gericht Technische Inspectie). Mans: “Zoals bijvoorbeeld met de monitoring van de Berlagebrug en het nemen van vetmonsters op de Prinses Irenesluis waarbij het team Werktuigbouwkunde een bijdrage leverde aan het verlengen van de restlevensduur op een verantwoorde wijze.”

Met een primaire focus op de technische doelstellingen van een project, leveren wij een kwalitatief en degelijk inspectierapport af. Onze opdrachtgevers gebruiken dit vaak voor een meerjarenonderhoudsplan of om op bestuurlijk niveau besluiten te nemen; zodat de euro op de juiste plek wordt uitgegeven!”     

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.