Platform over civiele techniek & infrastructuur
Innovatieve en duurzame wegmarkeringen. Altijd een streepje voor
Het recept van de ‘longdot’ is door Van Velsen Reflectielijnen op de Nederlandse markt geïntroduceerd.

Innovatieve en duurzame wegmarkeringen. Altijd een streepje voor

Bij het integraal groot onderhoud (IGO) aan de rijkswegen in Gelderland en Overijssel zijn verschillende soorten innovatieve en duurzame wegmarkeringen toegepast. Het recept van onder meer de ‘longdot’ is door Van Velsen Reflectielijnen op de Nederlandse markt geïntroduceerd. De geribbelde zaagtand op zijn beurt komt niet vaak voor, Van Velsen is dan ook één van de weinige markeerders die deze applicatietechniek kan uitvoeren.

Zaagtandmarkering. (Beeld: Johannes Smit)

Onder het motto ‘altijd een streepje voor’ is Van Velsen Reflectielijnen voortdurend op zoek naar nieuwe ontwikkelingen in belijning en wegmarkeringen. “Vaak wordt in een bestek of contract slechts verwezen naar de componentspecificatie en laat Rijkswaterstaat de invulling ervan over aan de markt”, weet Frank Jansen, commercieel manager bij Van Velsen Reflectielijnen. “Dat was ook hier het geval bij het IGO-project 2021-2022. BAM Infra Nederland heeft de invulling van de markeringen van alle tracés (A12, A15, A50, N18, A35/N35, N36 en N48) aan ons toevertrouwd. Wij hebben vervolgens een zo economisch mogelijk totaalpakket aangeboden met oog voor het milieu door de gunstige MKI-waarde, ook al werd dat laatste niet expliciet gevraagd. Het is daarentegen wel mooi meegenomen.”

Forse materiaalbesparing

Op het vernieuwde tracé van de A50 heeft Van Velsen Reflectielijnen de zogenaamde longdot aangebracht. “Het is een type wegmarkering die zowel een materiaalbesparing oplevert, maar ook hele goede reflecterende eigenschappen bezit en daarmee een goede zichtbaarheid garandeert, zelfs bij natte weersomstandigheden”, zegt Anne-Marie Zuidweg, algemeen directeur bij Van Velsen Reflectielijnen. De longdot is een niet-dekkende markering, opgebouwd uit langwerpige druppels van zo’n 6-8 centimeter lang en 1 centimeter breed met telkens een tussenruimte. Jansen: “De tussenruimtes zorgen voor een betere afvoer van het regenwater én genereren een licht ‘brommend’ geluid voor een verhoogde attentiewaarde van de weggebruiker, zonder de omgeving tot last te zijn. De materiaalbesparing is aanzienlijk. Op de A50 hebben we 235 kilometer longdot aangebracht waarin 160.000 kilogram aan materiaal is verwerkt. Tel daar gerust 120.000 kilogram bij indien gekozen zou worden voor een traditionele markering.”

Van longdot tot geribbelde zaagtand

Behalve op de Rijkswegen heeft Van Velsen Reflectielijnen binnen het IGO-project 2021-2022 ook de markering op de secundaire wegen verzorgd. “We hebben hier in grote hoeveelheden de geribbelde zaagtandmarkering aangebracht, alsmede de longdot in verschillende breedtes”, zegt Jansen. “Voor dit project en deze vorm van zaagtandmarkering hebben we een speciale uitgang op onze machine laten maken. Het idee achter de zaagtand, die in reliëf wordt aangebracht, is om de attentiewaarde voor zwalkende weggebruikers te verhogen, ook weer bij een beperkte geluidsoverlast voor de omgeving.” 

Het is mooi dat opdrachtgevers meegaan in het toepassen van innovatieve en duurzame wegmarkeringen, vindt Zuidweg. “Daarbij investeren we als Van Velsen ook in verduurzaming van ons materieel. We gaan steeds verder in het elektrificeren van ons proces, en lukt dat nog niet volledig, dan passen we het toe voor bewerkingen die wél emissieloos kunnen worden uitgevoerd. Zo gebruiken we krachtige accupakketten om de roerwerken in thermoketels in beweging te houden, in plaats van diesel. Dat is uniek binnen de markeringsbranche. Ook ergonomisch wordt het door onze medewerkers en de omgeving als uiterst prettig ervaren, vanwege een forse reductie in geluidsproductie. En zo blijven we voortdurend ontwikkelen en verduurzamen om dat streepje voor te behouden.”  

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.