Platform over civiele techniek & infrastructuur
Wegenbouw & Rail

Het fietsverkeer neemt enorm toe, dus ook de belasting van fietspaden

DSC_0393-(1)
Thermoflex is een ‘levend materiaal’ dat meegroeit met de tijd.

Tekst | Jan Mol

Beeld | Possehl

30 november 2021 Leestijd 6 minuten

Deel dit artikel

Nederland is van nature al een fietsland. Door het toegenomen milieubewustzijn, de komst van elektrische fietsen en het duurder worden van autorijden nemen steeds meer mensen de fiets. Logisch dat dus ook de belasting op fietspaden toeneemt. Om ervoor te zorgen dat er comfortabel en veilig gefietst kan worden, is het van belang dat de juiste toplaag is aangebracht. Een goede toplaag gaat lang mee, geeft een goede grip en beschermt de onderlagen.

Possehl Spezialbau uit Oosterhout mag zich internationaal expert noemen in toplagen voor verkeerswegen, fietspaden, landingsbanen, industriële vloeren en nog veel meer toepassingen. Al meer dan 30 jaar is het bedrijf succesvol met hun product Thermoflex. Erik de Leeuw, directeur bij Possehl: “Thermoflex is een product van het eerste uur dat aan een constante evolutie onderhevig is. Het groeit mee met de wensen en eisen van de tijd.”

Juist doordat Thermoflex spanningsloos wordt aangebracht en heel goed hecht, is het probleem van microplastics beduidend kleiner dan bij traditionele markering.

Uitstekende eigenschappen

Thermoflex beschikt over uitstekende eigenschappen, die zelfs uniek te noemen zijn. “Het product is plastisch en kan spanningsloos worden aangebracht. Dat houdt in dat het lang blijft hechten aan het wegdek. De levensduur nadat het is aangebracht bedraagt gemiddeld 20 jaar. Daarmee is Thermoflex ook een uitermate duurzaam product. Ons eerste project in Nederland hebben we zo’n 35 jaar geleden uitgevoerd, in de gemeente Tilburg. Daar brachten we een fietssuggestiestrook aan op asfalt, als alternatief voor de toen gangbare rode markering. Van deze rode markering is bekend dat ze snel wegslijt. De gemeente kende ons van de coatings die we hadden aangebracht op het asfalt van de landingsbanen op vliegbasis Gilze-Rijen. De logische gedachtegang moet zijn geweest: als het goed is voor vliegtuigen, dan is het zeker goed voor fietsers. En gelijk hadden ze.”

Milieuvriendelijk

Thermoflex is als duurzaam product ook milieuvriendelijk vanwege het geringe verlies aan microplastics. “Tegenwoordig zijn we ons volledig bewust van de negatieve impact die microplastics op ons milieu hebben. Juist doordat Thermoflex spanningsloos wordt aangebracht en heel goed hecht, is het probleem van microplastics beduidend kleiner dan bij traditionele markering. Bovendien hebben we tegenwoordig een biobased variant in ons programma. Daarin zijn 15% van de chemische stoffen vervangen door biologische stoffen.”

Possehl werkt met natuurgesteenten, maar ook met gerecycleerd afstrooimateriaal, zoals glas. “Het voordeel van werken met gerecycleerd glas is dat we het kunnen kleuren. Combineer biobased Thermoflex met glas als afstrooimateriaalen je slaat meteen een mooie brug naar de doelstellingen van 2030, wanneer 50% van onze bouwstoffen circulair van aard moeten zijn.” Het glas wordt aangeleverd door een speciaal daarvoor aangewezen recyclepartner. De kleuring wordt aangebracht met watergedragen epoxy.

De Bromtol rotonde in Oosterhout, deze is met glasaggregaat afgestrooid.

Veiligheid staat voorop

Wie kiest voor Thermoflex, kiest ook voor veiligheid, zo blijkt. “Vooraan in de keten mag het iets duurder zijn, achteraan in de keten is het per m2 goedkoper, omdat het langer meegaat dan de rode markering op fietspaden”, schetst Erik. “Thermoflex is getest op stroefheid en waterbergend vermogen en scoort hoog. Het is niet voor niets dat onlangs nog voor Thermoflex werd gekozen bij de aanleg van de Hovenring in Eindhoven. Een iconische fietsbrug die dankzij Thermoflex nog veiliger is.”

Experience Center

Wie meer wil weten over de mogelijkheden die Thermoflex te bieden heeft, is vanaf begin 2022 welkom in het Experience Center van Possehl, in Oosterhout. “Daar laten we zien welke materialen en kleuren er toegepast kunnen worden. Ik schat dat we er meer dan 90 kleuren in afstrooimaterialen kunnen tonen. Van natuurlijk gesteente tot gecoat glas. Thermoflex is een ‘levend materiaal’ dat meegroeit met de tijd. Ons doel is om binnen nu en drie jaar voor 70% te werken met biobased grondstoffen.”

Meer weten over Thermoflex? Bezoek dan de website van Possehl.     

Nieuwsbrief

Meld u aan om nieuws & updates te ontvangen.

Contact

Wouter Jansen

Projectmanager

Uw organisatie promoten via het Grond/Weg/Waterbouw netwerk? Ik help u graag verder.

0%

    Stuur ons een bericht