Platform over civiele techniek, ondergrondse infra, energie, bouwmaterieel & bouwmachines
‘Dit is een schitterende thuiswedstrijd’
Het boren van de palen in de Rotte.

‘Dit is een schitterende thuiswedstrijd’

“Voor Kandt BV is werken aan infraproject A16 Rotterdam bijzonder leuk”, begint Marco Kandt, eigenaar en directeur van het gelijknamige bedrijf. “Het project zit letterlijk ‘om de hoek’ bij ons. Dit is een schitterende thuiswedstrijd dus. Voor ons persoonlijk is het extra bijzonder, omdat mijn familie haar roots heeft aan de Rottekade. Het ouderlijk huis van mijn vader staat letterlijk 200 meter van de Rotte kruising vandaan.” Kandt BV is als onderaannemer ingeschakeld door de funderingscombinatie Voorbij-Franki. Marco praat ons bij over de verrichte werkzaamheden.

“In de bouwvak van 2020 hebben we 6 dagen non-stop een pijler van KW52a gefundeerd, deels werkend in hoogtebeperking wegens het bovenliggende viaduct.”

Damwanden drukken en trillen

Kandt BV is bij meerdere disciplines ingeschakeld bij het project. Marco: “Het werk begon voor ons met het drukken en trillen van damwanden bij de rotonde in deelgebied 1, bij het vliegveld. Daarna volgde kunstwerk 52 in deelgebied 3, het Terbregseplein. In de bouwvak van 2020 hebben we 6 dagen non-stop een pijler van KW52a gefundeerd, deels werkend in hoogtebeperking wegens het bovenliggende viaduct. ‘Werken op een postzegel’ was het soms, qua ruimte.”

Vanaf eind 2020 plaatste Kandt BV LeKa grout-injectiepalen op het diepste punt van de tunnel.

Diepste punt van de Rottemerentunnel

Vanaf eind 2020 plaatste Kandt BV LeKa grout-injectiepalen op het diepste punt van de tunnel. Marco licht toe: “Op het diepste punt van de tunnel waren extra sterke palen benodigd. We hebben op beide landoevers en in het water zelf geboord. De LeKa-paal betreft een in de grond gevormde, grondverdringende betonpaal met permanente stalen buis, welke schroevend -in dit geval met groutinjectie- op diepte wordt gebracht. De opbouw van de paal bestaat uit een stalen buis voorzien van een conische schroefpunt met grout omhulling. Na het aanbrengen van de paal wordt er een wapeningskorf afgehangen in de buispaal en wordt de buis gevuld met beton. Een zeer specialistisch werk, niet in de laatste plaats vanwege het feit dat de palen allen verdiept onder maaiveld/water zijn aangebracht en de kopconstructies met ribbels zijn uitgevoerd. Deze ribbels worden opgenomen in het onderwaterbeton, waardoor de onderwaterbetonvloer direct gezekerd is aan de palen.”

Kandt BV is bij meerdere disciplines ingeschakeld bij het project.

Niet meer in gebruik zijnde gietstalen leiding deels weggeboord

Een andere opdracht die Kandt uitvoerde, was het deels wegboren van een oude, gietstalen leiding (niet meer in gebruik) onder de Rotte. “Deze leiding zat het plaatsen van de damwand in de weg. Verwijderen van de leiding was geen optie, hem doorboren wel. Zo kon de damwand op die locatie ook aangebracht worden.” Naast voornoemde werkzaamheden is er door Kandt ook het nodige hijswerk verricht. “Bij het plaatsen van de wapening en bekisting bij kunstwerk 52 hebben we diverse hijswerkzaamheden mogen uitvoeren”, aldus Marco.

Kandt blijft nog even in beeld

Marco kijkt al weer uit naar het volgende werk dat Kandt BV voor De Groene Boog mag doen: het verzorgen van alle buisfundaties voor de geluidsschermen. “Stalen buizen, waarin door een andere partij wapeningskorven worden geplaatst, waarna er poeren gestort worden. Op die poeren worden de geluidsschermen dan weer gemonteerd. We mogen dus nog even genieten van werken aan een van de mooiste infraprojecten van Nederland, nota bene pal naast de deur.”     

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.