Platform over civiele techniek & infrastructuur
De ogen onder water
Een duiker inspecteert de kademuur.

De ogen onder water

Als duikbedrijf is Aquatech Diving gespecialiseerd in de civiele onderwaterbouw, zowel op het gebied van inspecties als ook bij het uitvoeren van constructieve werkzaamheden. Dat houdt in dat duikinspecties plaatsvinden bij kunstwerken als bruggen, gemalen, sluizen en kades.

Aquatech Diving voert ook duikwerkzaamheden uit bij nieuwbouwprojecten zoals aquaducten, parkeergarages, gemalen en sluizen. Dit zijn veelal werkzaamheden met de zogenaamde bouwkuipen waarbij deze gereed worden gemaakt met funderingsankers en onderwaterbeton. En ‘last but not least’ is Aquatech ook nog regelmatig betrokken bij renovatiewerkzaamheden onder water van bestaande kunstwerken en kadeconstructies. 

Grote betrokkenheid

Vanuit die achtergrond en ervaring is Aquatech Diving ook betrokken bij de herstelwerkzaamheden aan de kades in Amsterdam, bij het project Kade 2.020 aan de Lijnbaansgracht. Vanaf de start van dit pilotproject is de betrokkenheid van Aquatech Diving groot. De situatie onder water inspecteren en bespreken, meedenken in mogelijkheden om te komen tot een effectieve werkwijze om de kades voor lange tijd en duurzaam te herstellen.

Projectleider Aquatech Steven Spanhaak vertelt in een notendop over de opbouw van de constructie: “Er worden funderingspalen geschroefd langs de kade in het water, daarop worden elementen geplaatst die als basis dienen voor een nieuw te bouwen kade. In 2022 zijn er proeven geweest met het plaatsen van die elementen waarbij de duikers van Aquatech Diving het gedeelte onder water hebben bekeken en beoordeeld om te komen tot een constructief goed passend concept zowel boven als onder water.”

De inspectieboot in de Lijnbaansgracht.

Gemeente Amsterdam

De gemeente Amsterdam heeft zich gerealiseerd dat onderhoud aan de kades een noodzakelijke actie vereist. Dat is gebleken nadat er stukken kades de gracht in waren gedrukt en nadat er diverse duikinspecties onder water hebben aangetoond dat heel veel van die kades niet meer betrouwbaar genoeg waren om er niets aan te doen. De noodzaak om snel actie te ondernemen werd duidelijk.

Er zijn traditionele manieren voor herstellen van kades, daarbij wordt een groot gedeelte van de gracht en ook van de weg afgezet om alle werkzaamheden in den droge uit te voeren. En er is door de gemeente Amsterdam ook een keuze gemaakt om herstelwerk uit voeren op een alternatieve manier door dat te doen in den natte, zoals bij de Pilot 2.020, dus met assistentie van duikers. Dit is een innovatief en overlastbeperkend systeem, omdat er vanaf het water gewerkt wordt. De kade blijft toegankelijk voor al het verkeer.

Steven: “Pas als de oude kademuur deels is verwijderd, kunnen we de situatie ter plekke definitief inventariseren. Daarvoor is er sinds maart 2023 vijf dagen per week een duikploeg van Aquatech Diving aanwezig op de Lijnbaansgracht. Wij assisteren vanaf het afbreken van de oude kademuur, en vervolgens brengen we samen de nieuwe prefab kade-elementen aan op de reeds aangebrachte funderingspalen. De uitdaging is om steeds inventiever en handiger de kade-elementen aan te brengen zodat het werk sneller en beter kan worden uitgevoerd. Dat is het interessante van een pilotproject; de continue drive om verbeteringen aan te brengen.” 

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.