Platform over civiele techniek, ondergrondse infra, energie, bouwmaterieel & bouwmachines
Groot onderhoud rijkswegen Oost-Nederland geslaagd
In opdracht van Rijkswaterstaat heeft BAM Infra Nederland in 2021 en 2022 het integraal groot onderhoud (IGO) aan de rijkswegen in Gelderland en Overijssel mogen uitvoeren, waaronder de A50.

Groot onderhoud rijkswegen Oost-Nederland geslaagd

In opdracht van Rijkswaterstaat heeft BAM Infra Nederland in 2021 en 2022 het integraal groot onderhoud (IGO) aan de rijkswegen in Gelderland en Overijssel mogen uitvoeren, waaronder de A50. Het onderhoud aan de A50 tussen de knooppunten Beekbergen – Waterberg vv, één van de belangrijkste corridors van Oost-Nederland, betrof ook direct het meest uitdagende deelproject. In noordelijke richting werd de snelweg tussen Arnhem en Apeldoorn over een lengte van 21 kilometer 16 dagen volledig afgesloten. Uniek voor Nederlandse begrippen. Een megaklus voor BAM Infra Nederland en partners, midden in de bouwvakperiode van 2022, ook nog eens onder tropische temperaturen.

Er is een asfaltmengsel toegepast met een hoge mate van gerecycled materiaal tot wel 70%.

Het IGO-project omvatte groot onderhoud aan de belangrijke verkeersaders in Oost-Nederland, te weten de A12, A15, A50, N18, A35/N35, N36 en N48. “Het is in feite de opvolger van het contract uit 2018 en 2019 dat wij ook voor Rijkswaterstaat hebben uitgevoerd”, zegt Robert ten Bras, bedrijfsleider bij BAM Infra Nederland en destijds verantwoordelijk voor de tender en voorbereiding van het IGO-project 2021-2022. De werkzaamheden omvatten asfalt- en constructieonderhoud en reparaties van viaducten en geluidsschermen. Ook zijn maatregelen getroffen om de bermen veiliger te maken, onder andere door plaatsing van nieuwe geleiderails. “In het voortraject is veel aandacht uitgegaan naar het maken van afspraken met alle stakeholders en partners om gedurende de werkzaamheden de veiligheid te waarborgen van zowel het verkeer als de wegwerkers en het zoekend verkeer op het onderliggend wegennet te beperken. Dit werd ook tijdens de uitvoering voortdurend gemonitord, en bijgestuurd waar nodig, en heeft geleid tot positieve omgevingsfeedback.”

Het IGO-project omvatte groot onderhoud aan de belangrijke verkeersaders in Oost-Nederland, te weten de A12, A15, A50, N18, A35/N35, N36 en N48.

Alleen maar voordelen

Het meest omvangrijke deelproject binnen het IGO-project 2021-2022 vormde de aanpak van de A50 tussen knooppunt Waterberg en knooppunt Beekbergen, een tracé van 21 kilometer. De rijbaan in zuidelijke richting werd in negen fasen en weekendafsluitingen opgeknipt, terwijl de noordelijke rijrichting in één keer is aangepakt. “Bij een langere afsluiting kun je in verhouding meer werk verzetten en heb je ook meer tijd om te schakelen of te anticiperen op eventuele onvoorziene zaken. En dat zie je terug in de kwaliteit”, zegt Rense Oving, projectleider bij BAM Infra Nederland. “Bovendien komt het de veiligheid ten goede. We zijn dan ook absoluut voorstander van dergelijke afsluitingen en ook Rijkswaterstaat gaat daar steeds meer in mee. In dit geval was het vanwege de bereikbaarheid van de omgeving helaas niet mogelijk om beide vakken langdurig volledig af te sluiten. Een langere afsluiting in zuidelijke richting bleek in het voor- en/of najaar een veel grotere impact te hebben op de omgeving vanwege de hogere verkeersintensiteiten. Daarom is gekozen om deze rijrichting in negen weekendafsluitingen uit te voeren, waarvan vijf in het voorjaar en vier in het najaar.”

ADAPT Wegen

Voordat BAM Infra Nederland aan de vervangingsoperatie begon, is het bestaande areaal van alle rijkswegen nauwkeurig in beeld gebracht. “Daarbij hebben we gebruikgemaakt van moderne technologie, zoals ADAPT Wegen, een tool die data, technologie (o.a. Artificiële Intelligentie) en domeinkennis combineert. Met een scanauto wordt alle data over assets op en rondom de weg ingewonnen voor een reëel en actueel beeld van de staat van de verhardingen, kunstwerken en geleiderails”, legt Ten Bras uit. “Een belangrijk startpunt voor overleg en om zonder verrassingen de uitvoering in te kunnen gaan.” En verrassingen zijn inderdaad uitgebleven. Oving: “De 16-daagse afsluiting is zelfs eerder opengesteld voor verkeer, ondanks de zinderende hitte in de zomer van 2022.”

Het IGO-project omvatte groot onderhoud aan de belangrijke verkeersaders in Oost-Nederland, te weten de A12, A15, A50, N18, A35/N35, N36 en N48.

Duurzaamheidsmaatregelen

Als duurzaam bouwbedrijf heeft BAM Infra Nederland bij het IGO-project ook de nodige duurzaamheidsmaatregelen genomen. Om zo een positieve bijdrage te leveren aan een mooier Nederland. Zo is er een asfaltmengsel toegepast met een hoge mate van gerecycled materiaal tot wel 70%. “Door speciale bewerkingstechnieken zijn we tot een optimale herbruikbaarheid gekomen van het freesasfalt”, verklaart Oving. “Daarmee is fors bespaard op grondstoffen en CO2-uitstoot. Ook hebben we op dit project onze elektrische asfaltspreidmachine voor het eerst ingezet en heeft onze asfaltspreidmachine met waterstofverbrandingsmotor haar dienst bewezen, evenals de elektrische geleiderailmachine voor het machinaal (lees: ergonomisch en veilig) plaatsen van de planken. Daarnaast hebben we in samenwerking met Rijkswaterstaat een proefvak aangelegd met een lage temperatuur asfaltmengsel (LEAB) met panacea, een kunststof vezel. Het doel is om uiteindelijk het product na uitvoerige testen gevalideerd te krijgen voor landelijke toepassing.” Ten Bras: “Een dergelijke ontwikkeling is belangrijk met het oog op het (fors) verlagen van de productietemperatuur van het asfalt naar net iets boven de 100 graden Celsius, in plaats van de huidige 160 graden bij gemodificeerde bitumen.”

Beide heren blikken met een goed gevoel terug op het project. “Het is uitermate soepel verlopen”, vindt Ten Bras. “Met dank ook aan de prettige samenwerking en afstemming met Rijkswaterstaat, de omgevingspartijen en onze vaste partners, waarmee we al vele jaren elk Rijkswaterstaat-project aanvliegen. Dat maakt dat we een project goed kunnen voorbereiden en gezamenlijk nieuwe of onvoorziene ontwikkelingen vlot kunnen trekken. Dat hebben we hier wederom bewezen. Een teamprestatie.”

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.