Platform over civiele techniek, ondergrondse infra, energie, bouwmaterieel & bouwmachines
Een duurzame, mooie en veilige buitenruimte voor iedereen
Een belangrijke pijler binnen Van Doorn vormt het beheer en onderhoud van 400 kilometer aan autosnelwegen, 1.000 kilometer aan provinciale wegen en nog eens 400 kilometer aan hoofdvaarwegen.

Een duurzame, mooie en veilige buitenruimte voor iedereen

Van Doorn ontwerpt, vormt en onderhoudt (bedrijfs)terreinen, infrastructuur en groenvoorzieningen. “Het is een aangeboren drive om altijd een stukje toegevoegde waarde te bieden aan onze klanten”, zegt commercieel directeur Robert van Doorn. Het familiebedrijf is sinds 1963 uitgegroeid tot een speler van formaat met inmiddels 365 medewerkers en rond de 85 miljoen euro omzet. Een gesprek met Robert over ‘de buitenruimte van morgen’.

Al onze activiteiten zijn erop gericht om vorm te geven aan de buitenruimte van morgen, begint Robert. “Een belangrijke pijler binnen ons bedrijf vormt het beheer en onderhoud van op dit moment 400 kilometer aan autosnelwegen, 1.000 kilometer aan provinciale wegen en nog eens 400 kilometer aan hoofdvaarwegen. Het zijn integrale projecten met langjarige prestatieafspraken waar groenonderhoud, verkeer en infra samenkomen, die veelal onder UAV-GC worden uitgevoerd. In veel gevallen zijn we dan ook verantwoordelijk voor het incidentmanagement, waarbij we ervoor zorgen dat de doorstroming van het verkeer na een calamiteit weer snel op gang komt.”

Van Doorn heeft de beschikking over de eerste elektrische veegtruck van Nederland.

Synergiën

In relatief korte tijd heeft Van Doorn een enorme groei doorgemaakt. “We gaan vaak net een stapje verder dan anderen en proberen zoveel mogelijk win-winsituaties te behalen tussen verschillende sectoren”, legt Robert uit. “Met andere woorden, we springen in op kansen die we in aangrenzende markten voorbij zien komen. Dat heeft ons gevormd en gemaakt tot de gerenommeerde speler die we nu zijn voor vele publieke en private opdrachtgevers. Een mooi voorbeeld daarvan is onze afdeling geleiderail/voertuigkering. Sinds eind vorige eeuw zijn we hiermee actief op de Nederlandse markt. Rond 2010 zagen we kansen op de Belgische markt voorbijkomen, daar zijn we toen op ingesprongen en inmiddels komt de helft van onze geleiderailomzet uit Belgische projecten. Ik schat in dat zo’n 30% van de geleiderail in Nederland en België ooit door ons is aangebracht of onderhouden. Het is tekenend voor de cultuur van onze organisatie. We zien kansen, praten erover met elkaar en gaan er gewoon voor. Met onze vele afdelingen en disciplines zijn en blijven we voor een brede groep medewerkers een interessant bedrijf.”

Elektrische veegtruck

Dat de markt voortdurend aan ontwikkelingen onderhevig is, hoef je Robert niet uit te leggen. “Onze markt en in het bijzonder die van de infra staat voor een enorme verduurzamingsopgave met betrekking tot emissieloos materieel”, zegt hij. “Het is goed dat de overheid hele ambitieuze doelstellingen neerlegt, maar de echte doorbraak van emissieloos materieel in de markt blijft helaas nog achter. Wij hanteren een proactieve aanpak. We durven toch de investering aan te gaan, ondanks dat we op voorhand het plaatje niet helemaal rond kunnen rekenen. Zo hebben we onder meer geïnvesteerd in de eerste elektrische veegtruck van Nederland. We merken dat er langzaam een soort enthousiasme ontstaat voor dit soort ontwikkelingen. Ook de sceptici zijn om en de wagen wordt nu volop ingezet binnen ons bedrijf, zelfs op projecten waar je het op voorhand niet zou verwachten. Het is een kwestie van durven en doen.”

Praatpaal

“We zetten als bedrijf bewust in op die toegevoegde waarde, omdat je juist als onderhoudsaannemer gedurende een langere periode met opdrachtgevers samenwerkt”, resumeert Robert. “We hebben oog voor een duurzame, mooie en veilige buitenruimte en proberen opdrachtgevers te prikkelen met extra dienstverlening en oplossingen. Dat heeft onder meer geleid tot het opleiden en certificeren van 30 dijkwachten (!) binnen ons bedrijf. We zijn de enige private dijkwachtorganisatie, ontstaan uit een onderhoudscontract van het Noordzeekanaal, waaronder ook de Ringdijk rond Marken valt. Daar heeft Rijkswaterstaat de verplichting om een dijkwacht te organiseren en dat nemen wij hen uit handen. Datzelfde geldt voor de ontmanteling van alle 3.300 praatpalen langs de snelwegen. Die kans kwam voorbij en hebben we met beide handen aangegrepen. We hebben alle praatpalen opgehaald en voorzien van een unieke QR-code. Een deel is rechtstreeks verkocht aan verzamelaars en musea, de andere 2.000 palen geven we een nieuwe functie, zoals een laadpaal of multimedia praatpaal. Een mooi voorbeeld van kansen zien en oppakken. Via www.koopeenpraatpaal.nl kun je er zelfs nog één bemachtigen”, zegt Robert tot besluit.     

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.