Platform over civiele techniek, ondergrondse infra, energie, bouwmaterieel & bouwmachines
Heinenoordtunnel als eerste tunnel in Zuid-Holland aan de beurt 

Heinenoordtunnel als eerste tunnel in Zuid-Holland aan de beurt 

bij enorme renovatieopgave van Rijkswaterstaat

Nederland staat aan de vooravond van een enorme onderhoudsopgave op infrastructureel gebied. De komende jaren worden -in opdracht van Rijkswaterstaat- meer dan honderd bruggen, tunnels, sluizen en viaducten gerenoveerd. De Heinenoordtunnel, is als eerste van acht tunnels die in Zuid-Holland worden gerenoveerd aan de beurt. Bouwcombinatie Savera III, bestaande uit Dura Vermeer, SWARCO (voorheen Dynniq) en SPIE Nederland, zijn verantwoordelijk voor de uitvoering van de renovatie en de ontwikkeling van de nieuwe tunnelautomatisering.

Bouwcombinatie Savera III maakte een mock-up van een deel van de tunnelwand met het middentunnelkanaal. (Beeld: Nick Franken)

Duurzaamheidsslag

Onder andere wordt het wegdek vernieuwd en het beton hersteld. In het kader van duurzaamheid worden de wanden van de tunnel lichter gemaakt, waardoor er minder ‘bijverlichting’ nodig is. Hierdoor gaat het energieverbruik omlaag. Ook worden er nieuwe lichtroosters en ledverlichting toegepast. En er komt een middentunnelkanaal, waar de nieuwe tunnelautomatisering opgebouwd wordt. De oude systemen blijven in werking tot de nieuwe systemen opgebouwd, getest en goedgekeurd zijn. Na renovatie is dit middentunnelkanaal de nieuwe vluchtgang. Verder worden de bestaande dienstgebouwen aangepakt en krijgen ze een nieuw uiterlijk zodat ze beter in de omgeving passen.

Rick Schreurs, technisch manager bij SPIE. (Beeld: Nick Franken)

Multitechnisch dienstverlener

SPIE Nederland is een dochteronderneming van de SPIE groep, dé onafhankelijke Europese leider in multitechnische dienstverlening op de gebieden van energie en communicatie. SPIE Nederland begeleidt haar klanten in het ontwerp, de uitvoering, de exploitatie en het onderhoud van diverse installaties in de energie-, infrastructurele-, industriële- en gebouwgebonden sectoren. “Als grootste multitechnisch dienstverlener van ons land willen we graag een voortrekkersrol vervullen en bijdragen aan een toekomstbestendig Nederland”, zegt Rick Schreurs, technisch manager bij SPIE. Schreurs werkt al tien jaar bij SPIE binnen verschillende divisies en is bij project Renovatie Heinenoordtunnel eindverantwoordelijk voor het ontwerp en de testfase. “In feite ben ik het technisch geweten van mijn collega, Jurgen van den Bos, die al 21 jaar bij SPIE werkt en tevens MT-lid is binnen de afdeling verkeer en vervoer.” Bij project Renovatie Heinenoordtunnel is Van den Bos de projectmanager namens SPIE. “Samen met SWARCO is SPIE verantwoordelijk voor het ontwerp, het installeren, het testen en het onderhouden van de tunneltechnische installaties.”

Jurgen van den Bos, projectmanager bij SPIE. (Beeld: Nick Franken)

Technische oplossingen voor technische uitdagingen

“Wij ontwerpen, installeren en onderhouden de energievoorziening, de werktuigbouwkundige installaties, zoals de vloeistofpompinstallatie, de blusvoorziening, de ventilatie en de overdrukinstallatie en de gebouwgebonden installatie”, zegt Van den Bos. “Naast deze installaties pakt SPIE onder andere de vluchtdeuren en hulppostkasten op.” Schreurs legt uit dat het een behoorlijke uitdaging is om de nieuwe installaties parallel op te bouwen terwijl de oude nog in werking zijn. “Qua energievoorziening moet het twee keer zoveel aankunnen en je moet uiteraard ook kijken naar de ruimtelijke huishouding: zo moeten het nieuwe kabeltracé de oude niet in de weg zitten en heb je te maken met een beperkte ruimtelijke inpassing van het nieuwe systeem. Hier is een intensief voortraject aan vooraf gegaan om alles in goede banen te leiden. Aan de hand van een door Savera III gebouwde mock-up van een deel van de tunnelwand met het middentunnelkanaal, hebben we vooraf de technische uitdagingen goed in kaart gebracht en daar oplossingen voor aangedragen.” 

Een onderlinge goede samenwerking is essentieel voor het succes van dit project. Zowel binnen de combinatie als met Rijkswaterstaat loopt dat voortreffelijk volgens SPIE. (Beeld: Nick Franken)

Strakke planning

Naast de technische uitdagingen is ook de strakke planning iets om serieus rekening mee te houden. “Het gehele project, van werktuigbouwkunde tot renovatie van de tunneltechnische installaties, wordt uitgevoerd in diverse fases van in totaal veertig nachten, dertig weekenden en twee zomerperiodes”, zegt Van den Bos. “Dat betekent dat je de juiste mensen en materiaal op de juiste plek op het juiste moment moet hebben om de doorlooptijd niet in gevaar te brengen en de planning te halen.” Schreurs licht toe dat door deze gefaseerde uitvoering de huidige systemen in bedrijf blijven tot de nieuwe systemen gebouwd en getest zijn. “Zo is een maandenlange afsluiting van de tunnel niet nodig en blijft de hinder relatief beperkt voor de ruim 110.000 weggebruikers per dag en zijn we er zeker van dat alles goed werkt voordat wordt overgeschakeld van de oude naar de nieuwe systemen.”

Dankzij de gefaseerde uitvoering blijven de huidige systemen in bedrijf tot de nieuwe systemen gebouwd en getest zijn. Zo blijft de hinder beperkt. (Beeld: Nick Franken)

Goede samenwerking

Een onderlinge goede samenwerking is essentieel voor het succes van dit project. “En die loopt voortreffelijk, zowel binnen de combinatie als met Rijkswaterstaat”, beaamt Van den Bos. “Binnen SPIE werken we met de One-SPIE-gedachte: er is zo ontzettend veel kennis aanwezig binnen de diverse afdelingen en disciplines van SPIE, dat die zeker bij dit soort projecten volop wordt benut. Dit stevige fundament vergroot onze waarde voor klanten en zorgt dat wij klaar zijn voor nog meer grootschalige infrastructurele projecten. 

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.