Platform over civiele techniek, ondergrondse infra, energie, bouwmaterieel & bouwmachines
‘Circulair slopen is een reis die we samen aangaan’
Werken met een aangepaste kraan vanwege de beperkte ruimte.

‘Circulair slopen is een reis die we samen aangaan’

Slim en circulair slopen

Sloopwerkzaamheden gaan veelal gepaard met veel geluid en stof. Struijk, verantwoordelijk voor het sloopwerk bij Zuidasdok, speelt hier goed op in. Zo zet ze verschillende stillere slooptechnieken in. Een ander belangrijk speerpunt is de circulariteit van onder meer beton en staal.

“De afgelopen maanden zijn we bijna continu bezig met de vernieuwing en uitbreiding van station Amsterdam Zuid”, vertelt Corstian van Hartingsveldt, directeur van Struijk. Het bedrijf is groot in bijzondere projecten. Zo zijn ze onder meer betrokken bij sloopwerkzaamheden van de Roggebotsluis en de Haringvlietbrug, maar bijvoorbeeld ook bij het circulair slopen van een verzorgingstehuis met aanleunwoningen in Harderwijk, het ontmantelen van diverse Tennet-locaties in Nederland inclusief de daarbij behorende asbestsanering, chroom-6 sanering, sloopwerkzaamheden en bodemsaneringen tot aan het geschikt maken van betonnen liggers uit een brug voor circulair hergebruik. “Met ons bedrijfsbureau zijn we ingesteld op complexer werk. De werkvoorbereiding en planvorming doen we allemaal in eigen huis. We hebben een eigen werkplaats met monteurs en zijn met name sterk in het op maat maken van materieel voor projectspecifieke toepassingen.”

Demontage van de Atriumparkeergarage.

Circulair slopen

Struijk heeft de afgelopen maanden diverse sloopwerkzaamheden uitgevoerd ter hoogte van de Minervapassage in Amsterdam. Zo hebben ze in deze fase de Atriumparkeergarage gedemonteerd, de liggers uit een betonnen dek verwijderd, een stalen damwand ingekort, een keerwand verwijderd en een deel van de voormalige Amstelveenboog onder de A10 gesloopt. Het vrijkomende puin gaat naar het bedrijf Urban Mine in Zaanstad. Dit bedrijf is gespecialiseerd in het recyclen van slooppuin: het maakt er weer nieuw beton van. Dit beton wordt weer terug geleverd op het project. “We willen zoveel mogelijk circulair slopen. We kunnen zoveel meer impact maken als materialen één op één hergebruikt worden. Hoe mooi is het dat we bij Zuidasdok de betonnen liggers uit de diverse dekken kunnen verwerken in een volgend project? Dat kan alleen door heel anders te kijken naar sloopwerk. Dit is een reis waarbij we met elkaar ondervinden hoe we dit kunnen doen.” Niet alleen beton wordt recycled, ook staal wordt waar mogelijk hergebruikt. Zo heeft Struijk een stalen voorbouwtafel gedemonteerd waarop nieuwe betonnen dekken zijn gemaakt. Deze dekken zijn inmiddels ingeschoven onder de A10 en de treinsporen. Van het vrijkomend staal wordt zo’n 500 ton circulair ingezet op een volgend project. In een volgende fase van de vernieuwing en uitbreiding van station Amsterdam Zuid hoopt Struijk op nog meer hergebruik van materialen. 

Verwijderen van de liggers uit een betonnen dek.

Goede samenwerking

Corstian is zeer goed te spreken over de samenwerking met aannemer Bouwcombinatie Nieuw-Zuid: “Het is vanuit Bouwcombinatie Nieuw-Zuid goed georganiseerd. Er is veel aandacht voor veiligheid. We zijn met veel partijen op locatie aan het werk. Met name de integrale veiligheid vereist afstemming en tijd. De bouwplaatsen zijn keurig in orde en de samenwerking is dusdanig goed, dat je elkaar durft aan te spreken als er iets is, maar tegelijkertijd elkaar ook de complimenten gunt als het lekker loopt.” Wat betreft geluidshinder, daar houden ze bij Struijk optimaal rekening mee. In plaats van sloophamers zetten ze bijvoorbeeld waar mogelijk geluidsarmere betonscharen in waarmee het beton geknipt wordt en grote zaagbladen worden vervangen door zogenaamde fluister zaagbladen of draadzagen. “In sommige gevallen werken we in de nachtelijke uren en zetten we elektrisch materieel in. Dit laatste hebben we bijvoorbeeld gedaan tijdens de sloopwerkzaamheden in de Minervapassage.”   

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.