Platform over civiele techniek, ondergrondse infra, energie, bouwmaterieel & bouwmachines
Architectonische randelementen in composiet en rvs
Uiteindelijk is het Takke Breukelen gelukt om alle eisen en randvoorwaarden in één type randelement te verpakken.

Architectonische randelementen in composiet en rvs

De betonnen kunstwerken op de A24 Blankenburgverbinding worden afgewerkt met architectonisch fraaie randelementen in voornamelijk composiet en een enkeling in rvs. Een opdracht die bouwconsortium BAAK laat uitvoeren door Takke Breukelen, expert in dit soort constructies. Gezien de omvang, de stijgende materiaalprijzen en de vele raakvlakken met constructies en signaalgevers van derden, een behoorlijke opgave.

Takke Breukelen staat in voor het ontwerp, de productie en de montage van alle randelementen. “Het is een redelijk omvangrijk project met ruim 2.600 strekkende meter aan composiet randelementen, waarvan 2.100 meter uitgevoerd als leuningwerk met rvs-veiligheidsscherm, 700 meter rvs-randelementen met rvs-veiligheidsscherm en nog eens 1.200 meter aan geluidsschermen”, vertelt Jorn van Herwijnen, ontwerpleider bij Takke Breukelen. “Vanwege de omvang en de onzekerheden op de markt ten aanzien van levertijden en materiaalprijzen, heeft BAAK met ons veel aandacht besteed aan het ontwerp om te komen tot een zo minimalistisch mogelijk en uniform eindproduct, binnen alle randvoorwaarden.”

De randelementen van Takke Breukelen vormen de eindafwerking van de kunstwerken.

Proefopstelling

De randelementen van Takke Breukelen vormen in principe de eindafwerking van de kunstwerken. “Behalve op de kunstwerken, zijn onze elementen ook te vinden op een stukje damwand en deels op de betonsloven tussen de kunstwerken”, verduidelijkt Van Herwijnen. “Het grote voordeel voor ons hier op de Blankenburgverbinding was dat het ontwerp van het beton al tot in detail in 3D was uitgewerkt. Een mooie basis voor ons om op voort te borduren met het ontwerp van de randelementen, uiteraard ook volledig in 3D.” Om BAAK, welstand en de architect een goed beeld te geven van de eindsituatie is door Takke Breukelen een proefopstelling gemaakt van de randelementen op ware grootte. “Het was onderdeel van het ontwerpproces, zodat we na overeenstemming het ontwerp per kunstwerk verder konden uitwerken en de productie konden opstarten.”

1 type randelement

Uiteindelijk is het Takke Breukelen gelukt om alle eisen en randvoorwaarden in één type randelement te verpakken. “Per kunstwerk zijn wel de nodige optimalisaties doorgevoerd om de elementen af te stemmen op de wisselende betonhoogtes en verkantingen”, zegt Van Herwijnen. “Bovendien hadden we te maken met vele raakvlakken van derden. Zo zijn er bijvoorbeeld 14 signaalgevers (matrixborden) verwerkt in de elementen en hebben we op 42 locaties de aansluiting van de lichtmasten geïntegreerd in de randelementen.” Het project wordt door Takke Breukelen gefaseerd uitgevoerd. “Op dit moment zijn we bezig met het afronden van de laatste ontwerpdetails, terwijl we ook al volop aan het produceren en monteren zijn. Het spannendste vormt de montage van de randelementen boven de A15 tijdens een wegafsluiting in april. Het moet gebeuren binnen dat tijdsbestek. Anderzijds hebben we op dit project best veel ruimte om in te meten. Doorgaans moeten we ons baseren op tekeningen en kunnen we pas een paar weken voor montage inmeten. Dat is hier niet aan de orde, want de betonconstructie is telkens al in een vergevorderd stadium.” 

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.