Platform over civiele techniek, ondergrondse infra, energie, bouwmaterieel & bouwmachines
Fenomenale samenwerking tussen idverde NL en alle betrokken partijen bij hersteloperatie nabij Stuwweg Maastricht

Fenomenale samenwerking tussen idverde NL en alle betrokken partijen bij hersteloperatie nabij Stuwweg Maastricht

Als vaste onderhoudspartner van Rijkswaterstaat verzorgt idverde NL niet alleen het reguliere groenonderhoud en het civiele onderhoud, maar is daarnaast ook inzetbaar voor calamiteiten. Dus toen er een noodsituatie ontstond bij de overlaatdam nabij de Stuwweg in Maastricht, werd er binnen no-time een projectleider en de technisch manager gemobiliseerd, is er een ontwerpteam opgebouwd en zijn de voorbereidingen en herstelwerkzaamheden in gang gezet. Een kleine twee maanden later is de hersteloperatie nagenoeg afgerond.

Even terug naar begin 2024: door een korte hoogwaterperiode rond de Kerst van 2023 en een hogere waterafvoerpiek die daarna volgde, raakte de overlaatdam over een breedte van 50 meter beschadigd. De dam, die aan het einde van een doodlopende Maasaftakking ligt, zorgt normaliter voor nagenoeg stilstaand water waarin ongeveer veertig woonboten liggen. Na de doorbraak van de dam ontstond een sterke stroming, waarbij het risico bestond dat woonboten los zouden raken. Door de verslechterende situatie bleek dat risico helaas werkelijkheid, toen één afgemeerde woonboot losraakte en tegen de brug van de Stuwweg aandreef. Vanwege potentieel instortingsgevaar werd de brug daarop direct afgesloten voor verkeer. Samen met en in opdracht van Rijkswaterstaat ging idverde Realisatie, team PCN Maas, op zoek naar passende oplossingen.

De optimale samenwerking tussen alle betrokken partijen was de sleutel tot succes en de behaalde snelheid binnen dit project.

Herstel- en verstevigingsmaatregelen

“In eerste instantie zijn we aan de slag gegaan met het vastzetten van de overige woonboten, zodat die niet konden verplaatsen”, vertelt Mateusz Bala, technisch manager a.i. bij idverde Realisatie, team PCN Maas. “Voor de noodzakelijke civiele kennis ondersteunt Oceaa Projects, waarvan Mateusz algemeen directeur is, idverde NL als samenwerkingspartner bij dit uitdagende project. “Vervolgens is de losgeraakte woonboot geborgen, hebben we de beschadigde pijler van de brug gestabiliseerd, een tijdelijke veerpontverbinding gerealiseerd, noodverlichting aangebracht én zijn we begonnen met het creëren van een tijdelijke oeververbinding.” En dat ging bijna in hetzelfde tempo als waarop Mateusz het nu opsomt.

De oude brug, waarbij de beschadigde pijler is gestabiliseerd.

Flexibel en snel

“Binnen twee dagen hebben we, samen met een schipper uit ons netwerk, de tijdelijke veerpontverbinding gerealiseerd, zodat bewoners weer naar hun woonboten konden. Binnen een week stond er een compleet ontwerpteam klaar om oplossingen aan te dragen bij Rijkswaterstaat en zijn de benodigde voorbereidingen ingezet en de bouwplaats ingericht. Het ontwerp voor het stabiliseren van de beschadigde brug was binnen twee weken compleet en na zes weken was het complete ontwerp voor de tijdelijke oeververbinding gerealiseerd.” Mateusz geeft aan dat het vrij uniek is dat er zo snel en flexibel geschakeld wordt. “Juist bij calamiteiten is het enorm belangrijk dat er snel en duidelijke oplossingen aangedragen worden waar men direct mee aan de slag kan”, zegt hij. 

In no-time was het complete ontwerp voor de tijdelijke oeververbinding gerealiseerd en werd deze aangelegd.

Optimale samenwerking

“Zo’n uitdagend multidisciplinair project kun je alleen realiseren als de juiste mensen worden aangesloten en als er sprake is van een intensieve en optimale samenwerking tussen de diverse betrokken partijen. En precies daar zit onze kracht”, zegt Mateusz. Hij legt uit dat er sprake was van een strakke overlegstructuur waarop continu geschakeld werd met Rijkswaterstaat, woonbootbewoners, de gemeente Maastricht, overige stakeholders en betrokken onderaannemers. “De toegevoegde waarde van idverde NL en Oceaa Projects zat ‘m in de flexibiliteit en snelheid waarop we ons hebben gemobiliseerd om Rijkswaterstaat te helpen en vervolgens hebben gezorgd dat alles logistiek goed georganiseerd werd. Er is echt vanaf het eerste moment zeven dagen per week gewerkt, van ’s ochtends zeven tot ’s avonds zeven, aan zowel het maken van de plannen als de uitvoering. En dat allemaal aan de hand van de goede veiligheidsfilosofie.” Hij is trots op de fenomenale samenwerking tussen Rijkswaterstaat, idverde NL, Oceaa en alle andere betrokken partijen, zoals DVA-Engineering BV, Boels, Defensie, Nobleo Bouw & Infra, Hektec, HKV lijn in water, Mammoet en Van den Biggelaar Grond- en waterbouw. “Het was echt de beste samenwerking die we tot nu toe hebben gehad.”

Asfalteren van de tijdelijke verbinding.

Toekomstbestendig

Als we Mateusz vragen naar de huidige status van de hersteloperatie, dan vertelt hij dat de tijdelijke oeververbinding klaar en opgeleverd is. De dam zal hersteld worden door een andere partij en de gestabiliseerde brug wordt uitgebreid geïnspecteerd. “Onderzoek moet uitwijzen of de brug hersteld kan worden of dat die vervangen moet worden. Samen met een gespecialiseerde bruggenbouwer kijken we naar de onderzoeksresultaten en maken we plannen hiervoor. De lijnen hiervoor zijn al uitgezet. Uiteraard kijken we in het kader van duurzaamheid wat er hergebruikt kan worden.” Na herstel of vervangen van de brug en het herstel van de dam zal de tijdelijke oeververbinding weer opgeheven worden en wordt idverde NL belast met de jaarlijkse inspectieronde hiervan. Mateusz tot slot: “Al met al een complex project op een unieke locatie waar allerlei disciplines zijn ingezet! Dankzij vastberadenheid en een optimale samenwerking is hier zeer snel een veilige omgeving gecreëerd.”     

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.