Platform over civiele techniek, ondergrondse infra, energie, bouwmaterieel & bouwmachines
Specialistisch boren onder wel heel bijzondere omstandigheden
Tijdens de herstelwerkzaamheden is de tunnel gewoon in gebruik voor het verkeer.

Specialistisch boren onder wel heel bijzondere omstandigheden

Eind 2022 was de Prinses Margriettunnel in de A7 tussen Sneek en Joure groot in het nieuws. Vanwege het bezwijken van een aantal trekpalen in combinatie met de druk van het grondwater was één van de tunnelsegmenten omhooggekomen. “Toen we het bericht lazen in de media, hoopten we al dat we een belletje zouden krijgen”, zegt Adriaan van der Jagt, directeur van Van der Jagt Groep. En zo geschiedde. “Als het groot, complex of speciaal is, dan weten opdrachtgevers in Nederland en België ons wel te vinden.” 

Van der Jagt Groep is al 65 jaar een veelzijdig specialist en wordt door opdrachtgevers ingeschakeld voor de meest uitdagende sloop- en renovatieprojecten. Zo maakt Van der Jagt Groep onder meer hét verschil bij het verbreden van de A9 tussen Badhoevedorp en Holendrecht, op de Oosterweelverbinding rond Antwerpen en nu dus ook bij het herstel van de Prinses Margriettunnel. “Wij zijn op een hele speciale manier de verankering weer aan het herstellen op dit uitdagende project”, zegt Adriaan. “Op dit soort complexe projecten voelen wij ons als een vis in het water, want met onze verschillende entiteiten komen we altijd wel tot een passende en veilige oplossing.”

Van der Jagt Groep boort vele duizenden gaten in de tunnelvloer van de Prinses Margriettunnel.

Manchetafsluiter

Na uitvoerig onderzoek in de tunnel bleek dat de tunnelvloer was losgekomen van de paalfundaties. “Om vergelijkbare problemen in de toekomst te voorkomen is besloten om nieuwe trekankers aan te brengen onder de gehele tunnelvloer behalve onder het aquaduct”, licht Adriaan toe. “Na wat proeven en adviesgesprekken over een weer zijn we al snel overgegaan tot actie.” Van der Jagt Groep boort eerst een gat van rond 500 mm tot 40 centimeter in de tunnelvloer. “Dat gat wordt vervolgens uitgehakt en door onze opdrachtgever Volker Staal en Funderingen voorzien van een manchetafsluiter. Vervolgens boren wij door de manchet een gat van rond 200 mm nog eens 2 meter dieper. Daarmee komen we onder de tunnelvloer uit. We trekken de boor vervolgens omhoog en sluiten de manchet. Op die manier wordt voorkomen dat het grondwater door het gat omhoog spuwt.”

Van der Jagt Groep is sterk in het boren, zagen, slopen en palenkraken bij grote civiele projecten.

25.000 stekken

Van der Jagt Groep boort op die manier ruim 1.050 gaten door de tunnelvloer, waarin Volker Staal en Funderingen de nieuwe trekankers aanbrengt. “Voordat ze de trekankers boren, spuiten ze dämmer door andere gaten, een vloeibare klei die de grond onder de tunnelvloer stabiliseert om wegspoeling te voorkomen. Dit zijn er ook meer dan 1.000!   

Hiervoor boren we eerst een gat rond 66 mm en vervolgens via een manchetafsluiter een gat rond 40 mm nog eens 2 meter dieper. En zo moeten we ervoor zorgen dat we de twee ankermachines voorblijven”, zegt Adriaan. “We volgen daarin de planning van de aannemer, aangezien de tunnel ook nog gewoon in gebruik is voor het verkeer. Als de ankers zijn geplaatst, boren wij rondom het gat van rond 200 mm nog eens zestien kleinere gaten van rond 16 mm waarin stekken worden geplaatst. Deze stekken worden gebruikt om de constructie aan elkaar te ‘knopen’, waarbij de koppeling wordt gemaakt tussen de tunnelvloer en de ankerkop. In totaal boren we ruim 25.000 van deze stekken.”

Op dit soort complexe projecten voelen wij ons als een vis in het water, want met onze verschillende entiteiten komen we altijd wel tot een passende en veilige oplossing.

Speciale hoeken

Het familiebedrijf is continu met een club van 15 tot 20 medewerkers op het project actief. “Behalve het boren van de gaten en stekken in de tunnelvloer, boren we ook nog trekankers in de vleugelwanden onder hele speciale hoeken en graden vanaf een werkplateau”, voegt Adriaan nog toe. “Daarnaast zijn we ook bezig met sloopwerkzaamheden in de middenberm, omdat de betonkwaliteit niet meer voldoet aan de huidige maatstaven. Het viaduct is gebouwd net na de Tweede Wereldoorlog en Rijkswaterstaat maakt meteen van de gelegenheid gebruik om levensduurverlengend onderhoud te plegen. De komende maanden zullen we dus nog verder in capaciteit opschalen op het project.”

Van der Jagt Groep is continu met een club van 15 tot 20 medewerkers op het project actief.

65-jarig jubileum

Van der Jagt Groep heeft in 2023 zijn 65-jarig jubileum gevierd. “Dat is op zich al een mijlpaal”, stelt Adriaan terecht. “We zijn een hecht familiebedrijf met een gemotiveerd team van ruim tachtig medewerkers. Samen maken we hét verschil. We zijn sterk in het boren, zagen, slopen en palenkraken bij grote civiele projecten. Als het serieus of complex wordt, dan trekken ze bij ons aan de bel. Hoe groter of complexer een project, hoe interessanter wij het vinden. Waren we vroeger vooral gekend als ‘SOS-dienst’, tegenwoordig worden we al in een vroeg stadium als volwaardig partner bij een project betrokken om ook hier het verschil te maken. Het herstel van de Prinses Margriettunnel is daar een treffend voorbeeld van.” 

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.