Platform over civiele techniek, ondergrondse infra, energie, bouwmaterieel & bouwmachines
Out of the box denken in het kader van veiligheid
BUKO Infrasupport treft alle verkeersvoorzieningen om de nieuwe aansluiting van Wezep en bedrijvenpark H2O op de A28 te kunnen realiseren.

Out of the box denken in het kader van veiligheid

bij aanpassingen aan wegennet rondom Wezep

In opdracht van provincie Gelderland wordt er gewerkt aan een nieuwe aansluiting van Wezep en bedrijvenpark H2O op de A28. Het project wordt door hoofdaannemer Gebr. Van der Lee uitgevoerd. BUKO Infrasupport treft alle verkeersvoorzieningen om deze nieuwe aansluiting te kunnen realiseren.

“Het is best bijzonder dat de provincie voor dit project gekozen heeft voor een RAW bestek in plaats van een reguliere tender”, zegt Robin Koelewijn, Projectleider Verkeersmaatregelen Regio Noordoost bij BUKO Infrasupport. “Daarom was het voor ons zaak om ons heel goed voor te bereiden en op voorhand al zoveel mogelijk te weten te komen over dit project, nog voor het bestek op de markt zou komen.”

Veiligheid

“Als BUKO Infrasupport vervullen wij maar een klein aspect binnen zo’n groot project, maar wél een heel belangrijke”, vervolgt Koelewijn. “Er is voor BUKO gekozen omdat wij hoog op scoren veiligheid. Daarnaast denken wij actief mee in project specifieke oplossingen en zijn we communicatief heel sterk, in onder andere onze veiligheidsonderbouwing.”

Met bewustwording vooraf en begrip tijdens de werkzaamheden creëer je de grootst mogelijke veiligheid voor de mensen die er werken en voor de weggebruikers.

Oplossingsgericht denken

“Zoals bij elk project zijn er ook hier uitdagingen waarbij het belangrijk is om out of the box te denken in het kader van veiligheid.” Koelewijn noemt de geleidebarrier. “Zodra je hier een zichtscherm op plaatst, vervalt de typegoedkeuring. Zowel een zichtscherm als de barrier zijn wel vereisten vanuit het bestek en de CROW. Dus bedachten we een project specifieke oplossing: bouwhekken langs het asfalt met een anti-zichtdoek. Het voldoet aan alle eisen: het verkeer is zo niet afgeleid door de werkzaamheden en kan hier rustig en veilig rijden. Het is niet alleen de meest veilige optie, maar ook goedkoper dan het initiële plan. En dat is natuurlijk vrij uitzonderlijk!” Voor de barrier bedacht BUKO nog een oplossing: “Er moest een vluchthaven in opgenomen worden en er moest een calamiteitendoorgang komen, aangezien je op een druk verkeersknooppunt zit. Dus hebben we geadviseerd om twee strengen in plaats van één streng neer te zetten, waarbij de rechtstand streng langs het werkvak staat en de tweede streng achter de barrier begint. Zo ontstaat er een tussenruimte die als calamiteitendoorgang kan dienen.”

Begrip is cruciaal

Naast de project specifieke oplossingen is BUKO voorafgaand aan het traject en tijdens de werkzaamheden volop bezig om het verkeer te informeren. “Het is bizar hoeveel je bij zo’n knooppunt moet informeren, vanaf diverse hoeken”, zegt Koelewijn. “Maar bewustwording vooraf en begrip tijdens de werkzaamheden kunnen levensreddend zijn. Dus zetten we bij de weekendafsluiting DRIPS in (Dynamisch Route-informatiepaneel) en staan er tijdelijke omleidingen en tekstwagens aan de weg om het verkeer juist en voortijdig te informeren. Uiteraard zijn deze verkeersmaatregelen ook in Melvin opgenomen, het systeem waarin gemeentes-, hulp-, en calamiteitendiensten kunnen zien waar werkzaamheden zijn en die optimaal op elkaar afgestemd kunnen worden.”

Met dit soort verkeersmaatregelen -die ook nog op een systematische manier opgebouwd zijn- creëer je de grootst mogelijke veiligheid voor de mensen die er werken als ook voor de weggebruikers die langs die werkzaamheden rijden. “En niet te vergeten de mensen die de verkeersmaatregelen op- en afbouwen.” Koelewijn wil tot slot nog een woord van dank uitspreken aan aannemer Gebr. Van der Lee: “Voor de prettige samenwerking en het vertrouwen dat zij in BUKO hebben gesteld.”   

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.