Platform over civiele techniek, ondergrondse infra, energie, bouwmaterieel & bouwmachines
Nieuwe entree voor binnenstad Amsterdam

Nieuwe entree voor binnenstad Amsterdam

Bij Amsterdam Centraal wordt de openbare ruimte aan de centrumkant opnieuw ingericht vanaf het monumentale stationsgebouw tot het Damrak en van de Schreierstoren tot de Droogbak. GEO2 Engineering BV heeft als partner van hoofdaannemer Max Bögl Nederland voor project De Entree opdracht gekregen om het geotechnisch ontwerp voor het project uit te werken.

Belangrijk element van de herinrichting is volgens Abjan Jacobse van GEO2 Engineering BV dat er voor het station meer ruimte komt voor het water, voetgangers en fietsers. En onder dat ‘nieuwe’ water komt een fietsenstalling voor maar liefst 7.000 fietsen. “We zijn al vanaf de tenderfase betrokken bij het project en hebben samen met Max Bögl het winnende geotechnische aanbiedingsontwerp gemaakt. Onze scope in de tenderfase was drieledig; het uitvoeren van de geotechnische berekeningen voor de nieuwe fietsenstalling, de nieuwe Westertoegang en het herstellen/vervangen van een aantal kademuren.”

De Entree

Doorsnede van de toekomstige fietsenstalling. (bron: wUrck)


Onderwaterbeton en ankers
De werkzaamheden zijn in januari 2018 gestart met het verdiepen van de Westertoegang. Jacobse: “De weg onder de treinsporen aan de westkant van het Stationseiland is verdiept en heeft daardoor wat meer doorrijhoogte gekregen. Deze deelopdracht is inmiddels al gereed. Nu is de aannemer bezig met het verleggen en vernieuwen van kabels en leidingen zodat vanaf 2019 de bouw van de fietsenstalling kan starten.  We zijn momenteel bezig met het uitwerken van het ontwerp tot een uitvoeringsontwerp, waarbij we veel raakvlakken tegenkomen: de bestaande (historische) gebouwde omgeving, het monumentale stationsgebouw en de Noord/Zuidlijn. Het gaat straks om een forse bouwkuip van circa 115 bij 75 meter en 10 meter diep. We hebben gekozen voor een traditionele, robuuste bouwkuip met onderwaterbeton en ankers. Hierin wordt de fietsenstalling in den droge gebouwd. Na de bouw ‘verdwijnt’ het grootste deel van de fietsenstalling onder water en kunnen de rondvaartboten er overheen varen.” De aannemer verwacht in circa vijf jaar de bouw van de fietsenstalling te voltooien.   

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.