Hoe langer asfalt meegaat, hoe beter. Mits het op een duurzame manier kan. Om deze reden past bouwbedrijf BAM Infra Nederland bij het groot onderhoud van de Zeeburgerbruggen in de A10 asfaltwapening toe. Om precies te zijn S&P GLASPHALT® GV120-200, een voorgebitumineerde asfaltwapening op basis van glasvezel. Belangrijk voordeel van dit type wapening is de snelheid waarmee het aangebracht wordt.
“Om je een idee te geven van de snelheid waarmee wij GLASPHALT® aanbrengen; gemiddeld doen we 1.000 tot 1.500 m2 per uur. In twee volle dagen hebben we zelfs 45.000 m2 gerealiseerd”, vertelt Ton van Loef, adviseur Techniek & Commercie bij S&P Reinforcement Benelux. S&P is een wereldwijd toonaangevende fabrikant van materialen voor de versterking en herstel van beton- en asfaltconstructies. Asfaltwapening van glasvezel en koolstof is één van haar producten. Wereldwijd wordt het toegepast om asfalt te versterken en zodoende scheurvorming aanzienlijk te vertragen. “Met name in gebieden met een hoog risico op scheurvorming is het veel gevraagd, zoals in het westelijk deel van Nederland. Maar ook bij verbreding van wegen en wegen met een hoge verkeersbelasting en bruggen, bewijst het zijn meerwaarde.”
S&P werkt nauw samen met BAM, zowel op het project Groot onderhoud Zeeburgerbruggen A10 als elders in Nederland zoals op diverse N-wegen in Zuid-Holland. Bij het onderhoud van de Zeeburgerbruggen (A10) vervangt Rijkswaterstaat het wegdek met asfalt dat voor 50% uit gerecycled asfalt bestaat. Ook wordt dit asfalt met minder energie geproduceerd en gelegd. Bouwbedrijf BAM Infra Nederland is de uitvoerder van dit bijzondere project. Hierbij brengt BAM haar Laag Energie Asfalt Beton (LEAB) aan. De productie hiervan kost minder energie dan die van traditioneel asfalt. “Onze asfaltwapening gaat perfect samen met dit type asfalt. Daarnaast is het bewezen freesbaar, circulair en toepasbaar op bestaand, gefreesd en nieuw asfalt.”
De wapening wordt in de vorm van matten, ofwel netten, aangebracht. Het mooie volgens Ton is dat deze flexibel zijn en zich vormen naar het asfalt wat het asfalt extra sterk maakt. “Het wapeningsnet van S&P is volledig geïmpregneerd met bitumen en de knooppunten van het net zijn niet gefixeerd. Het net is tijdens de installatie daardoor vormbaar naar de ondergrond en kan direct onder de bovenlaag van het asfalt worden gelegd. En omdat het vormbaar is, is het ook zonder veel moeite in bochten met grote tot middelgrote radii aan te brengen. Zodra asfaltwapening is aangebracht kan direct de asfaltlaag worden aangebracht. Zo beperk je de tijd dat een weg afgesloten moet worden.”
Wat BAM betreft, heeft de toepassing van S&P asfaltwapening een duidelijke meerwaarde. “Want”, zo vertelt Harco Pieterse, Regiotechnoloog bij BAM, “de gebitumineerde vezels zorgen voor een optimale aanhechting en interactie met de kleeflaag. Daarnaast zorgt de flexibele vezel voor een goede hechting op bijvoorbeeld een gefreesd oppervlak. En niet te vergeten: de applicatiesnelheid geeft de legploeg een halfuur voorsprong en de asfalttrein haalt ze niet meer in.”
Neem dan rechtstreeks contact op met S&P Reinforcement Benelux BV.
Contact opnemen