Afgelopen zomer voerde Rijkswaterstaat groot onderhoud uit aan de Zeeburgerbruggen in de A10. Een groot werk dat in een kort tijdsbestek uitgevoerd moest worden en waarbij veel mensen betrokken waren. Precies het werk waar Johan de Bruin zich in thuis voelt. In opdracht van hoofdaannemer bouwbedrijf BAM Infra Nederland was hij mede verantwoordelijk voor de maatvoering, transportbegeleiding en bewaken van de planning. Daarnaast is hij met zijn bedrijf volop bezig met de ontwikkeling van een duurzame freeswijze van wegmarkeringen. Een nichemarkt waar volgens Johan veel potentie in zit.
Johan zit al heel wat jaren in het vak. Zijn kennis en ervaring zet hij, onder de naam De Bruin Ermelo, in als zelfstandig uitvoerder en werkvoorbereider voor onder meer BAM en andere aannemers in de grond-, weg- en waterbouw. Het werk dat hij heeft uitgevoerd voor het groot onderhoud van de Zeeburgerbruggen is divers, van maatvoering tot begeleiding van de dagelijkse gang van zaken en het bewaken van de planning. “In dit geval lag er al een compleet draaiboek”, vertelt Johan, “aan mij om ervoor te zorgen dat iedere onderaannemer ook op het juiste moment op de juiste plek zijn werk kon uitvoeren, denk hierbij onder meer aan transportbegeleiding en het afstemmen van de planning met de diverse onderaannemers. Dit werk is niet voor iedereen weggelegd, je moet wel een zekere stressbestendigheid in je hebben, want het is topsport als je bedenkt dat je continu in de weer bent om alles goed te regelen.”
Naast het werk als uitvoerder heeft Johan ook de maatvoering verzorgd. Hiervoor beschikt hij over een vaste poule van mensen waarmee hij samenwerkt. Onder maatvoering vallen onder meer het opstellen van hoogteplannen voor de diverse kunstwerken en de maatvoering voor het plaatsen van de nieuwe vingervoegen. “Alles waar hoogte, breedte en lengte een rol speelt, meten wij op. Wij brengen de stuurlijnen aan op het asfalt, zodat de frezers en asfaltwagens precies weten waar ze moeten rijden.” De wegmarkering en stuurlijnen worden uitgezet met zelf opgebouwde auto’s die met een snelheid van 5 à 6 kilometer per uur de stuurlijnen uitzetten. “In totaal beschikken wij over drie van dit type auto’s, waaronder binnenkort ook één elektrische. Met de auto zijn we goed zichtbaar en werken we veilig aangezien we veelal ’s nachts werken. Het werkvak op de A10 waar wij de maatvoering hebben uitgevoerd, was ruim 2 kilometer. Hier hebben we in totaal 80 kilometer aan lijnen uitgezet.”
Naast zijn werk als uitvoerder en maatvoering, spitst Johan zich toe op het verwijderen van wegmarkeringen op een duurzame en verantwoorde manier. “Duurzaamheid speelt een steeds grotere rol binnen de sector. Als je bedenkt dat er gemiddeld zo’n honderden ton aan wegmarkering op de weg worden aangebracht, begrijp je ook dat die er ook weer af moeten. Het is dus een markt met veel potentie waar we verduurzaming in willen doorvoeren. Het wordt meer en meer een specialisme. Dit betreft zowel het hergebruik van het materiaal als de manier waarop je het verwijdert.” Johan heeft voor het verwijderen een speciale machine laten ontwikkelen in de Verenigde Staten. Met deze machine kan hij middels een diamantslijper met een nauwkeurigheid van 0,2 millimeter frezen in asfalt zonder het bestaande asfalt te beschadigen. Dit bespaart veel onnodig asfaltpuin en dus ook transportbewegingen. Dezelfde machine kan ook ingezet worden om door asfalt en betonconstructies te frezen om zo ruimte te maken voor kabels, leidingen en glasvezel. “De techniek is nog in ontwikkeling en de eerste testen voor hergebruik zijn in gang gezet.”