Voor de A16 Rotterdam is gebruikgemaakt van circa 20.000 ton aan damwandprofielen van ArcelorMittal in verschillende gradaties van licht tot zwaar. De helft daarvan is er inmiddels weer uitgehaald en opgenomen in de voorraad van ArcelorMittal. Deze zijn klaar om opnieuw toegepast te worden in toekomstige projecten. Alle damwandprofielen zijn geproduceerd uit schroot voor maximale duurzaamheid en circulariteit. Maar er is meer dat dit project bijzonder maakt…
Bouwconsortium De Groene Boog deed al in een vroeg stadium in het project een beroep op de mondiale marktleider in stalen damwandprofielen. “We hebben voorafgaand aan het project al het nodige materiaal geleverd voor de heiproef”, zegt Roel Bijlard van ArcelorMittal. “Het bouwconsortium heeft op die manier bepaald tot op welke minimale afstand van de bebouwde omgeving ze konden blijven trillen. Dat gaat immers sneller dan drukken, maar levert wel meer geluidsoverlast op. Later tijdens de uitvoering is ook nog gebruik gemaakt van een geluidsscherm rondom de stelling voor een extra geluidsreductie.”
Om bij het drukken van de damwandprofielen tijd te winnen, heeft De Groene Boog bij Dieseko aangeklopt, weet Roel. “Zo werd er specifiek voor dit project een nieuwe drukmachine gebouwd die vier enkele planken tegelijk kan drukken, ook nog eens van de bredere 800-serie damwandprofielen. Deze Dieseko PVE 4240Z-800 kan uiteraard ook worden ingezet op andere projecten.” ArcelorMittal heeft voor de A16 Rotterdam een kleine 20.000 ton aan damwanden geleverd, waarvan de helft in een koop-terugkoopovereenkomst. “Het betrof inderdaad een tijdelijke toepassing. Die planken zijn het afgelopen jaar teruggekomen, waardoor we nu weer 10.000 ton aan gebruikte damwanden op voorraad hebben liggen voor nieuwe projecten, variërend van de AZ 18-700 tot de AZ 46-700N. Vanuit het oogpunt van circulariteit en duurzaamheid is dat natuurlijk ideaal.”
10.000 ton aan damwandprofielen heeft dus een definitieve functie in het project. “Overigens, van de 10.000 ton aan teruggenomen profielen was 2.500 ton al gebruikt uit voorraad geleverd”, merkt Roel op. “Voor dit project hebben we dus 17.500 ton nieuw moeten produceren uit schroot in onze vlamboogoven in Luxemburg. Het is op dit moment de meest milieuvriendelijke manier van damwandproductie met een factor 4 tot 5 lagere CO2-uitstoot per ton vergeleken met productie uit ijzererts in een hoogoven. Een groot deel van de profielen zijn per binnenvaartschip naar onze vestiging in Moerdijk gevaren. Hier hebben we een voorraad aangelegd, omdat we extreem snel moesten uitleveren. Gedurende twee maanden stuurden we dagelijks twaalf vrachtwagens naar het project, verspreid over vijf stellingen op de bouwplaats, voornamelijk bedoeld voor de tunnel, verdiepte ligging en toeritten. Het was dus best een uitdaging om ook de logistiek in goede banen te leiden.”
De vrachtwagens die tussen Moerdijk en Rotterdam pendelden, reden trouwens allemaal op HVO 100 biobrandstof, zodat ook daar een maximale besparing op de CO2-uitstoot werd behaald. Voor ArcelorMittal is het project inmiddels afgerond. “We zijn nu op zoek naar een nieuwe bestemming voor de 10.000 ton aan damwandprofielen die uit het project komen, zodat ook een volgend project maximaal duurzaam en circulair kan worden uitgevoerd.”
Neem dan rechtstreeks contact op met ArcelorMittal Projects Europe B.V..